| کد خبر: 255819 |

◄ اندر احوالات وزارت شوارع اندرونی

از شاه قاجار پرسیدند ملک داری چگونه است؟ گفت: اندر احوالات ملک داری همین بس که نه توان شمال رفتن دارم و نه توان جنوبش.

تین نیوز

از جوان، مردی که آرزوی وزارتش برآورده شد، پرسیدند چه خبر از احوال وزارت؟

پاسخی گفت بسیار مفرح و دردناک.  جمله ای از شاه قاجار عاریه گرفت. گفت: از شاه قاجار پرسیدند ملک داری چگونه است؟ گفت: اندر احوالات ملک داری همین بس که نه توان شمال رفتن دارم و نه توان جنوبش. به شمال رفتنش روباهی را و به جنوب رفتنش خرسی را ناراحت می کند. مرده شور این ملک ما را ببرد که بین خرس و روباه گرفتارمان کرده. خرس را شاید با مقداری عسل سرگرم کرد اما روباه، مکار است.  

این قصه بی شباهت به صدارت ما در وزارت طرق و منزل این مملکت محروسه نیست.

از وقتی صاحب این ملک شدم توان دست زدن به خدم و حشم را ندارم. گروهی به وقت شاه شهید از ولایت محروسه فارس، خود را به این ملک رساندند و جاپا محکم کردند. اینان که سربرآورده آستان های حرم های مطهر ملک فارس هستند، ابتدا در کاروانسرای فاطمی اطراق کردند، تا دستخط از شاه شهید گرفتند. اکنون این گروه چاپار سوار، خسته از طرق طولانی مابین فارس و طهران، بر این ملک چمبره زده، به راه  اوقاف، وزارت طرق و منزل را وقف خاص کرده و طومارش را وابسته به دولت سایه کرده‌ اند.

دیگر گروه، جغله های جویای نام اند، پشت سبیلشان سبز نشده، مویز شده‌ اند. با گام های دومی در کنار گروه اول مشغولند و سرگرم. اینان هرجایی و هر شاخه ای را ببیند روی آن نشسته و می‌ شکنند، خود را علامه دهر دانند و دانشمند دیوان. برای هر خدمتی و مناصبی پا به رکابند. نه من، که حضرت صدرالاشرف نیز یارای دست یازیدن به این دو را ندارد. دودمان دود می‌کنند به طرفه العینی.

به حضرتش گفتند دسته سومی هم در دستگاه شوکت شما هست که معروفند به برزخی ها. دیوان سالارانی که دل در گرو ماندن دارند و پای رفتن ندارند. می گویند در برزخی گرفتارند که نه راه پس دارند و نه راه پیش. از جور دو گروه اول در عذاب و همی خودخوری کنند. پاهاشان لرزان است، اما به صلاح ملک است از برزخ بدر آیند.

حضرت مستطابش پاسخ گفت: می دانم دیوانسالاران و مردان با تجربه ای هستند با روحی در عذاب. اما چه باک. خدا رحمت کند شاه شهید را که حداقل بعضی از اینان را برای خدمت به خلق نگه داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 0 0

    باسلام
    بنظرم درتحریر نوشته یک اشتباه کوچکی در نقل قول تاریخی اتفاق افتاده است .

    ظاهراً به شمال بروی خرس را ناراحت میکنی وبه جنوب بروی روباه را

    زیرا خرس وروباه کنایه از دوکشور روسیه و انگلستان بوده است که ایران دراشغال این دو بوده است

  • ناشناس 1 0

    سلام
    خب منظورشون این هست که اگر به روسیه نزدیک بشوند انگلیس ناراحت می شود و اگر به انگلیس نزدیک بشوند ، روسیه

  • ناشناس 1 2

    این گروه اول و دوم وزارت خانه را نابود کردند ، آخر چطور می شود مدیرکل امورکارکنان خودش کارمند نباشد ! چطور می شود مدیرعامل راه آهن یک روز هم سابقه در راه آهن و اصولا بخش عمرانی نداشته باشد ! چطور می شود رشته حقوق خوانده باشی و قائم مقام سازمان راهداری باشی ! حالا گیریم که دو روزی تیم شما به دلیل رد صلاحیت دیگران بالا آمده ولی واقعا اینطور باید سیستم را به نابودی بکشید ؟ به خدا اگر ذره ای به سوال و کتاب آن جهان التزام عملی داشته باشید آنچه برای شما مهم است رسیدن با پست های بی ارزش دولتی است تا به یک نوعی خودتان را نشان دهید