| کد خبر: 255684 |

کارآمدترین استراتژی‌ ها برای کاهش ترافیک شهرهای هوشمند

ترافیک در شهرها از جنبه های مختلف نظیر وقوع سوانح خیابانی و انتشار گازهای آلاینده می تواند تهدیدی بسیار جدی برای مردم به حساب بیاید و به همین دلیل باید در اولویت برنامه های مدیران برای ایجاد شهرهایی با کیفیت زندگی بهتر قرار گیرد.

تین نیوز

ترافیک در شهرها از جنبه های مختلف نظیر وقوع سوانح خیابانی و انتشار گازهای آلاینده می تواند تهدیدی بسیار جدی برای مردم به حساب بیاید و به همین دلیل باید در اولویت برنامه های مدیران برای ایجاد شهرهایی با کیفیت زندگی بهتر قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، گرایش روزافزون شهرنشینان به تردد از طریق وسایل نقلیه شخصی به افزایش ترافیک در شهرهای سراسر جهان منجر شده و مشکلات سلامت بسیاری را پیش روی شهروندان قرار داده است. از یک سو، ازدحام خودروها در معابر شهری فضا را برای عبور و مرور سبز به حداقل رسانده و عابران پیاده و دوچرخه سواران را با تهدید جدی مواجه کرده است و از سوی دیگر، انتشار کربن ناشی از تردد این وسایل نقلیه، به آلودگی هوا و تشدید تغییرات اقلیمی منجر شده است. علاوه بر این، از آن جا که در شهرهای خودرو-محور فعالیت جسمی مردم برای رفت و آمد بسیار پایین است، در نتیجه شیوع بیماری های قلبی- عروقی و دیابت در میان بسیاری از شهروندان رایج شده است.

امروزه مدیران در اغلب شهرهای جهان بیش از گذشته از اهمیت تردد سبز آگاه هستند و می کوشند هرچه بیشتر زمینه را برای تشویق مردم به اتخاذ عبور و مرور پاک فراهم بیاورند که این امر به سهم خود، کاهش ترافیکی و پیامدهای ناشی از آن را به دنبال داشته است. در این میان، مدیران شهرهای هوشمند اثربخش ترین استراتژی ها را در مناطق خود پیاده کرده و از این طریق توانسته اند کیفیت زندگی را برای شهروندان بهبود ببخشند. در ادامه به کارآمدترین تدابیر شهرهای هوشمند برای به حداقل رساندن ترافیک خودرویی پرداخته می شود که در افزایش پایداری مناطق آن ها نیز نقش مهمی ایفا کرده است.

بهینه سازی چراغ های ترافیکی

بدیهی است که هوشمندسازی چراغ های راهنمایی و رانندگی می تواند مدیران شهرهای کوچک و بزرگ جهان را قادر به نظارت بهتر بر عبور و مرور خودروها کند و آن ها را به اعمال اقداماتی کارآمد برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی طی طول روز و در نهایت، کاهش ترافیک سوق دهد. در واقع نصب سنسورهای هوشمند در چراغ های ترافیکی به ارسال داده های زمان واقعی به مرکز پردازش اطلاعات کمک می کند و از این طریق حتی امکان بهینه سازی سریع ظرفیت خیابان ها را برای مدیران فراهم می آورد. به عنوان مثال، مدیران می توانند از سنسورهایی در چراغ های ترافیکی بهره بگیرند که عبور و مرور خودروهای سنگین را در شهر به آن ها گزارش می دهد و این افراد را قادر به واکنش به موقع و پایان دادن به سفر چنین خودروهایی در مناطق ممنوعه می کند. شهر سرتوخن بوس هلند با وجود کوچک بودن، یکی از هوشمندترین شهرهای جهان در زمینه مدیریت ترافیک محسوب می شود چراکه تنها در ۶۵ تقاطع این شهر کوچک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت، حسگرهای هوشمند قرار دارد.

کارآمدترین استراتژی‌ها برای کاهش ترافیک در شهرهای هوشمند

توسعه مناطق پارک صفر

یکی از مهم ترین عواملی که به ازدحام ترافیکی و مشکلات ناشی از آن در شهرها منجر می شود، پارک بی شمار خودروها در معابر شهری است که عبور و مرور را برای سایر وسایل نقلیه و حتی کاربران دیگر مشکل می کند. برنامه ریزان شهری برای حل این مشکل می توانند پارک خودروها را در بسیاری از خیابان های شهر ممنوع کنند که به دنبال آن، عبور و مرور سایر کاربران خیابانی نظیر عابران پیاده و دوچرخه سواران با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. ایجاد فضاهای پارک هوشمند در شهرها نیز می تواند از طریق نصب سنسورها و جلوگیری از حضور کاربران در پارکینگ های بدون ظرفیت (پارکینگ هایی که تمام فضاهای آن ها با خودروها اشغال شده است) از حضور سایر رانندگان در نزدیکی آن ها جلوگیری کند و از این طریق به کاهش ترافیک شهری منجر شود.

کارآمدترین استراتژی‌ها برای کاهش ترافیک در شهرهای هوشمند

ترویج تردد از طریق خودروهای بدون راننده

اگرچه ترویج تردد از طریق خودروهای بدون راننده به تنهایی نمی تواند ترافیک خودرویی را در شهرها کاهش دهد، با این حال در مدیریت ترافیک نقش مهمی ایفا می کند و به همین طریق نیز در کاهش ازدحام خودروها در معابر شهری اثربخش خواهد بود. در واقع خودروها بدون مداخله انسانی می توانند مدیریت سوانح خیابانی را به خوبی به عهده بگیرد و حتی در مسیرهای جدیدی برای رسیدن به مقصد نهایی تردد کند، ضمن این که بهره گیری از قابلیت های هوشمند آن می تواند امکان یافتن بهترین فضاهای پارک را فراهم بیاورد و از این طریق نیز به کاهش ترافیکی کمک کند. شهرهای فونیکس، استکهلم و سنگاپور شهرهای هستند که به عنوان مدل های پایلوت برای توسعه تردد از طریق خودروهای بدون راننده انتخاب شده اند.

کارآمدترین استراتژی‌ها برای کاهش ترافیک در شهرهای هوشمند

تردد از طریق پهپادهای مسافربری

امروزه کمپانی های تولیدکننده خودرو در تلاش هستند پهپادهایی تولید کنند که با ظرفیت یک یا دو مسافر، بدون اشغال فضاهای زمینی در آسمان عبور و مرور می کند. بدون شک، تبدیل بخش اعظمی از سفرهای زمینی به هوایی می تواند در کاهش ترافیک خودرویی شهرها نقش بسیار مهمی ایفا کند، ضمن این که به واسطه بالا بودن سرعت و هیجان سفر در برانگیختن مردم به عبور و مرور هوایی بسیار اثربخش خواهد بود. اغلب پهپادهای مسافربری که تاکنون تولید شده است از اینترنت اشیا برای تردد در آن ها بهره گرفته شده است و همین فناوری امکان شناسایی بهتر مشکلات احتمالی سفر و اعمال اقدامات به موقع برای کاهش خطرات را فراهم آورده است. شهرهای پلوودیف، بروکسل و هامبورگ تاکنون توانسته اند از مزایای پهپادها برای تسهیل تردد بهره ببرند.

کارآمدترین استراتژی‌ها برای کاهش ترافیک در شهرهای هوشمند

افزایش هزینه های پارک برای رانندگان

هزینه پارک خودروها در اغلب شهرهای جهان بسیار پایین است و همین امر هیچ محدودیتی پیش روی کاربران برای استفاده از فضاهای پارک شهری قرار نداده و ترافیک خودرویی را در مراکز شهری به دنبال داشته است. بدون شک، چنانچه مدیران قوانین جدید و سختگیرانه ای برای پارک خودروهای خصوصی، به ویژه در نزدیکی مکان های عمومی شهری اعمال کنند، گرایش مردم را به عبور و مرور از طریق وسایل نقلیه خصوصی خود کاهش خواهند داد و از این طریق، در به حداقل رساندن ترافیک شهری نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

مدیران در بسیاری از شهرهای جهان، به تازگی هزینه پارک خودروهای کارمندان را به طور قابل توجهی افزایش داده و از این طریق توانسته اند آن ها را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حتی دوچرخه سواری و پیاده روی (برای مسیرهای کوتاه) برای گذراندن مسیر بین منزل تا محل کار سوق دهند و به کاهش ترافیک و به دنبال آن، به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده ناشی از عبور و مرور کمک زیادی کنند. سانفرانسیسکو یکی از شهرهای هوشمندی است که با اجرای برنامه پارک پولی موبایلی توانسته مشکل پیدا کردن پارکینگ را رفع کند و همزمان ترافیک را نیز کاهش دهد.

کارآمدترین استراتژی‌ها برای کاهش ترافیک در شهرهای هوشمند

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.