| کد خبر: 255279 |

همه چیز راجع به گم شدن چمدان در فرودگاه

وقتی از هواپیما پیاده می شوید در فرودگاه به سراغ ریلی می روید که چمدان های رنگ و رنگ در آن به حرکت در می آیند و مسافران در انتظار چمدان های خود هستند. یکی از اتفاقات بدی که ممکن است برایتان بیفتد این است که وقتی کم کم جریان حرکت چمدان ها کند و کندتر می شود شما همچنان در انتظار باشید.

تین نیوز

وقتی از هواپیما پیاده می شوید در فرودگاه به سراغ ریلی می روید که چمدان های رنگ و رنگ در آن به حرکت در می آیند و مسافران در انتظار چمدان های خود هستند. یکی از اتفاقات بدی که ممکن است برایتان بیفتد این است که وقتی کم کم جریان حرکت چمدان ها کند و کندتر می شود شما همچنان در انتظار باشید. با اینکه طبق آمار و ارقام میزان گم شدن چمدان بسیار کمتر از سال های اخیر شده است اما همچنان اتفاق می افتد. خوب است که در این مواقع بدانید باید چه کاری انجام دهید. در این مطلب قصد داریم تا نکات مختلف راجب گم شدن چمدان در فرودگاه را برایتان بگوییم. از اقدامات لازم برای پیشگیری از گم شدن چمدان تا اقدامات لازم در زمان گم شدن و دریافت غرامت. همچنین در آخر نگاهی میندازیم به سرنوشت چمدان هایی که برای همیشه مفقود باقی می مانند و صاحبی برایشان پیدا نمی شود.

اقدامات لازم قبل از گم شدن چمدان

قبل از هر چیزی لازم است از گم شدن چمدان در فرودگاه جلوگیری کنید یا اقداماتی انجام دهید که در صورت گم شدن چمدان به ماموران فرودگاه کمک کند سریعتر صاحب آن را پیدا کنند.

– از پروازهای بدون توقف استفاده کنید یا سعی کنید از چندین چمدان برای حمل وسایل خود استفاده نکنید.

– در درجه اول رسید بار را که معمولا پشت کارت پروازتان چسبانده می شود حتما نزد خود نگه دارید. در صورت گم شدن چمدان ارائه این رسید لازم است و فرایند پیدا شدن چمدان را راحت تر می کند.

– نام،شماره تماس و مبدا و مقصد سفر خود را روی کاغذی نوشته و روی چمدانتان بچسبانید یا در داخل یکی از جیب های چمدان بگذارید تا در صورت گم شدن چمدان ماموران فرودگاه به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند.

– می توانید برای اطمینان خاطر بیشتر قبل از تحویل چمدان به قسمت بار از چمدان و محتویات آن عکس بگیرید با این کار یک مدرک تصویری از چمدان و وسایل داخل آن خواهید داشت که در صورت گم شدنش حسابی به کارتان می آید همچنین این مورد در صورت نیاز به درخواست بیمه برای وسایل گم شده مفید خواهد بود.

– توصیه می کنیم اگر قصد حمل وسیله خیلی با ارزشی را دارید و نگران گم شدن چمدان تان هستید بهتر است آن وسیله را با خود به داخل کابین هواپیما ببرید البته به شرطی که اجازه این کار را داشته باشید و آن وسیله جزو اشیای ممنوعه نباشد.

– قبل از سفر لیستی از اقلامی که داخل چمدان می گذارید به همراه ارزش تخمینی آنها تهیه کنید. با اینکه به نظر کار خسته کننده ای می رسد، اما لحظه ای را تصور کنید که شرکت هواپیمایی از شما میپرسد چه چیزی در چمدانتان بود و شما نمی خواهید هیچ چیز ارزشمندی را فراموش کنید. این کار راهی آسان برای به خاطر سپردن همه چیزهایی است که در کیف خود قرار داده اید. در ضمن رسید اقلام گران قیمتی را نگه دارید، چرا که ممکن است در صورت گم شدن چمدان، مجبور باشید نسخه از از آن را به شرکت هواپیمایی ارسال کنید.

– قبل از خرید بلیط راجع به قوانین ایرلاین در رابطه به گم شدن چمدان اطلاعات به دست آورید با اینکه ممکن است در ابتدا موضوع مهمی برای خرید بلیط به نظر نرسد اما در هنگام بروز این اتفاق حتما اطلاعاتی که از قبل دارید و بر اساس آن شرکت هواپیمایی را انتخاب کردید، کمک کننده خواهد بود.

– لباس های خود را در کیف دستی خود قرار دهید تا در صورت گم شدن یا تاخیر چمدان، چیزی برای پوشیدن داشته باشید. اگر با یک یا چند همراه سفر می کنید، می توانید لباس ها و سایر وسایل ضروری را بین چمدان ها تقسیم کنید. به این ترتیب اگر یکی از چمدان ها گم شود، هر کدام هنوز تعدادی از وسایل ضروری خود را دارید.

اقدامات لازم در زمان گم شدن چمدان

اگر چمدان های شما در ریل مربوط به بار مسافران دیده نشد، سعی کنید وحشت نکنید. بیشتر چمدان های به اصطلاح “گم شده” واقعاً گم نشده اند. بلکه تنها قرار است با تاخیر به دستتان برسند. در این شرایط از یکی از مسئولان فرودگاه بخواهید تا شما را به سمت دفتر مربوط به اشیای گمشده راهنمایی کند. در هر فرودگاه قسمتی را به این بخش اختصاص دادند که مسئول رسیدگی به چمدان ها و اشیای گمشده است. در این دفتر فرمی به شما داده می شود که در واقع باید در آن گزارش مفقودی بنویسید و اطلاعات لازم از جمله شماره تماس، آدرس منزل یا هتلی که در آن اقامت دارید را ضمیمه کنید. اگر عکس از چمدان و محتویاتش دارید حتما در این بخش ضمیمه فرم مفقودی کنید.

چنانچه نتوانستید به این دفتر دسترسی داشته باشید سریعا با پشتیبانی ایرلاین مربوط به پرواز تماس بگیرید این موضوع را اطلاع دهید. ممکن است چمدان های شما در پرواز بعدی باشند، در این صورت می توانید آنها را ظرف چند ساعت تحویل بگیرید یا اینکه آنها به فرودگاه دیگری فرستاده شده باشند، در این صورت ممکن است چند روز طول بکشد تا چمدان به دستتان برسد. در هر صورت نیاز نیست زمان خود را در فرودگاه تلف کنید یا برای تحویل گرفتن چمدان به فرودگاه بروید‌. ایرلاین مربوطه موظف است چمدانتان را به آدرسی که در فرم پر کردید ارسال کند.

اگر چمدان شما در فرودگاه مقصد گم شده باشد برخی از ایرلاین ها پیشنهاد می کنند که تمام یا بخشی از هزینه اقلام مورد نیاز برای ادامه تعطیلات یا سفر کاری شما را پرداخت کنند. برخی نیز کمک هزینه روزانه تعیین می کنند و در مقابل بسیاری از آن ها چیزی بیشتر از این جمله که ما سعی میکنیم چمدانتان را پیدا کنیم به شما تحویل نمی دهند.

اگر چمدانتان پیدا نشد چکار کنید؟

میرسیم به این قسمت از ماجرا که حالا اگر با وجود این اقدامات همچنان چمدانتان مفقود بود چکار کنید. معمولا روند کار به این صورت است که ایرلاین ها حداکثر بعد از گذشت ۳۰ روز از پر کردن فرم مفقودی دنبال چمدان هستند و در صورتی که چمدان پیدا نشود اعلام مفقودی می کنند. در این صورت شما می توانید بابت گم شدن چمدان و با توجه به وسایلی که در آن داشتید از ایرلاین غرامت بگیرید که این کار نیز نیازمند پر کردن فرم می باشد. البته طی شدن این پروسه نیز چندان بی دردسر نیست. چرا که نیاز به بررسی مسئولان برای تخمین مبلغ غرامت دارد و از طرفی بسیاری از ایرلاین ها این غرامت را به صورت تخفیف یا بلیط رایگان برای سفر بعدی به شما ارائه می دهند تا پول نقد. باز هم این مورد بستگی به قوانین ایرلاین در رابطه با این موضوع دارد و چنانچه از قبل در رابطه با این قوانین اطلاع داشته باشید دیگر هنگام پرداخت کردن غرامت به هر روشی متعجب نخواهید شد! علاوه بر این خطوط هوایی معمولاً فهرستی طولانی از مواردی دارند که هیچ مسئولیتی در قبال گم شدن آنها نخواهد داشت. اینها شامل جواهرات، پول و سایر اشیاء با ارزش است.توجه داشته باشید خطوط هوایی فقط ارزش استهلاک هر چیزی را که می گویید از دست داده اید پوشش میدهند، نه قیمت خرید اصلی.

در صورت سرقت چمدان چه باید کرد؟

گاهی وقت ها چمدان شما گم نمی شود بلکه دزدیده می شود با اینکه این اتفاق بسیار کم رخ می دهد اما یکی از کارهایی که برای جلوگیری از سرقت چمدان می توانید انجام دهید این است که هنگام پیاده شدن مستقیماً به قسمت تحویل بار بروید تا زمان احتمالی سرقت چمدان شما به حداقل برسد. توجه داشته باشید که اگر چمدان شما بعد از خروج از منطقه بارگیری گم شود، دیگر پیگیری آن با شرکت هواپیمایی نیست، بلکه با پلیس است.

سرنوشت چمدان های گمشده در فرودگاه

اگر بعد از گذشت ۹۰ روز صاحب چمدان پیدا نشود و کسب ادعای مالکیت آن را نداشته باشد. چمدان به جایی میرود که چمدان ها و وسایل گمشده دیگر دور هم جمع هستند. معمولا در این قسمت وسایل بی ارزش دور ریخته می شود و مابقی وسایل فروخته می شود. گفته می شود بسیاری از ایرلاین ها و فرودگاه ها مبلغ حاصل از فروش لوازم گمشده را به خیریه ها می دهند. چنین فروشگاه هایی در سرتاسر دنیا وجود دارند و گاهی وسایل بدرد بخور و بسیار خوبی را می توان با قیمتی ارزان از آن ها خریداری کرد البته اگر به چشمتان آشنا نیاید و مجبور نباشد گمشده خود را بعد از مدت ها بخرید!

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.