| کد خبر: 254027 |

انقلاب چت جی پی تی در صنعت سفر

درست مثل بسیاری از صنایع جهان، این روزها کسب وکارهای گردشگری هم درباره کاربردهای ChatGPT یا چت جی پی تی در صنعت سفر صحبت می کنند.

تین نیوز

درست مثل بسیاری از صنایع جهان، این روزها کسب وکارهای گردشگری هم درباره کاربردهای ChatGPT یا چت جی پی تی در صنعت سفر صحبت می کنند. با افزایش سرعت تکنولوژی در سال های اخیر، هر از چند گاهی شاهد ظهور یک فناوری جدید هستیم که ناگهان همه درباره آن صحبت می کنند، اما سرعتی که چت بات چت جی پی تی، از یک  فناوری ناشناخته به یک فناوری مشهور تبدیل شد، تقریبا بی سابقه است. 

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، چت جی پی تی که از خانواده هوش مصنوعی مولد است، در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، توسط شرکت هوش مصنوعی OpenAI راه اندازی شد. یک چت بات هوش مصنوعی رایگان که مهارت های ارتباطی فوق العاده ای شبیه انسان دارد و از نوشتن شعر تا بازی کردن و حتی کدنویسی، می تواند کارهای زیادی انجام دهد. 

این فناوری موافقان و مخالفان زیادی دارد و بسیاری معتقدند که می تواند کسب وکارهای جدیدی ایجاد و یا حتی برخی مشاغل را نابود کند. اما این فناوری که با سرعتی هزار برابر سریع تر از اینترنت در حال توسعه است، چه نقشی در صنعت سفر خواهد داشت؟

هوش مصنوعی در صنعت سفر

هوش مصنوعی یکی از مهمترین فناوری های قرن ۲۱ است که از مجموعه ای از فناوری ها مانند یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و سیستم های خبره تشکیل شده است. قدرت هوش مصنوعی در پردازش سریع حجم عظیمی از داده ها، سبب شده تا در سال های اخیر، این فناوری به شکل های مختلف، از چت بات ها گرفته تا بهبود موتورهای جستجو، حضور پررنگی در بخش های مختلف صنعت سفر داشته باشد. 

یکی از فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی که در چند ماه اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده، چت بات ChatGPT است. این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی گفتگومحور، می تواند به سوالات متنی کاربران، پاسخی شبیه پاسخ های انسانی بدهد و قابلیت های زیادی دارد. یکی از تفاوت های اصلی این چت بات با سایر چت بات ها، توانایی آن در درک منظور انسان ها است که یک قدم بسیار بزرگ رو به جلو در تعامل ماشین و انسان است. برای آشنایی بیشتر با ChatGPT، پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله «ChatGPT چیست و چگونه کار می کند (اطلاعات جامع)» مطالعه کنید. 

حال سوال اصلی اینجا است، این فناوری نوظهور شگفت انگیز چه کاربردهایی در صنعت سفر دارد؟

کاربردهای CHATGPT در صنعت سفر

وقتی از CHATGPT سوال می کنیم چرا صنعت سفر باید به او توجه کند، می گوید: «صنعت سفر باید به من و به طور کلی، به فناوری هوش مصنوعی توجه کند؛ چرا که هوش مصنوعی می تواند با خودکار کردن کارها، بهبود خدمات مشتری و ارائه توصیه های شخصی سازی شده، سبب افزایش کارایی شود و تجربه مشتری را بهبود ببخشد. علاوه بر این، هوش مصنوعی می تواند حجم وسیعی از داده ها را پردازش کند و دیدگاه هایی را برای تصمیم گیری آگاهانه و ایجاد جریان های درآمدی جدید ارائه دهد.

اما بیایید ببینیم این چت بات هوش مصنوعی، چه کاربردهایی در حوزه های مختلف صنعت سفر دارد.

چت جی پی تی در صنعت هتلداری

همانطور که خود ChatGPT می گوید این چت بات می تواند با خودکار کردن بسیاری از فرآیندها و بهبود تجربه مشتری، صنعت مهمان نوازی را متحول کند. از جمله کاربردهای CHATGPT در صنعت هتلداری از زبان خود این چت بات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش چت بات ها: از ChatGPT می توان برای آموزش چت بات ها استفاده کرد تا به صورت ۲۴ ساعته و بدون توقف، به درخواست ها و رزروهای مشتریان رسیدگی کند تا کارکنان هتل، وقت بیشتری برای کارهای مهمتر داشته باشند.

  • دستیاران مجازی: ChatGPT را می توان برای انجام کارهای خاص مثل ارائه اطلاعات در مورد امکانات هتل و جاذبه های محلی، راهنمایی و توصیه درباره رستوران ها و فعالیت های تفریحی و پاسخ به سوالات متداول تنظیم کرد.

  • خدمات ترجمه: ChatGPT می تواند برای آموزش مدل های ترجمه زبانی  استفاده شود و به هتل ها در برقراری ارتباط با مهمانان از کشورها و فرهنگ های مختلف و ارائه خدمات چند زبانه کمک کند.

  • پاسخ به ایمیل ها و رسانه های اجتماعی: ChatGPT می تواند در زمینه تولید پاسخ های خودکار به ایمیل های مشتریان و پیام های رسانه های اجتماعی استفاده شود. به این ترتیب، هتل ها می توانند به سؤالات و شکایات مشتریان سریع تر و موثرتر پاسخ دهند.

چت جی پی تی در صنعت هواپیمایی

بسیاری از کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند که ChatGPT پتانسیل بسیاری در حوزه هوانوردی و هواپیمایی دارد. از جمله این کاربردها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • تولید نسل جدید چت بات های پیشرفته برای ارائه خدمات به مشتریان

  • ارائه داده های دقیق تر و شخصی سازی شده تر برای مسافران از جمله اطلاعات پرواز، ردیابی چمدان و غیره

  • تجزیه و تحلیل سریع مجموعه بزرگی از داده ها مثل داده های جریان مسافر و عملیات فرودگاه

  • دستیار شخصی دیجیتال برای بخش اطلاعات فرودگاه

  • بازیابی پیشرفته اطلاعات در جستجو، خلاصه سازی داده ها و غیره.

اما وقتی از خود CHATGPT سوال می کنیم چه کاربردی در صنعت هواپیمایی دارد، به پاسخ های جالب تری می رسیم:

  • تولید برنامه های بهینه برای پروازها و خدمه پرواز، برای بهبود کارایی عملیات خطوط هوایی

  • ارائه توصیه های شخصی سازی شده برای مسافران، مانند پروازها و مقاصد پیشنهادی بر اساس ترجیحات و علایق آن ها

  • تولید پیشنهادات بازاریابی شخصی سازی شده برای صنعت هواپیمایی، مانند تبلیغات و پست های رسانه های اجتماعی

  • پیشنهاد مسیرهای بهینه برای پروازها بر اساس عواملی مانند آب وهوا، ترافیک هوایی و هزینه سوخت

  • پیشنهاد گزینه های سرگرمی برای مسافران در طول پرواز، بر اساس ترجیحات و علایق آن ها

  • پیشنهاد برنامه های تعمیر و نگهداری برای هواپیما برای کاهش زمان توقف و بهبود ایمنی

  • ارائه پاسخ های شخصی سازی شده در بخش خدمات مشتری برای پاسخ به سوالات و شکایات رایج

کمک چت جی پی تی به طراحی تور

الکس بینبریج (Alex Bainbridge)، بنیان گذار و مدیرعامل پلتفرم تجربه دیجیتال Autoura که از سال ۲۰۱۸ میلادی روی تاثیر هوش مصنوعی بر گردشگری محلی کار می کند، تصورات جالبی درباره این چت بات دارد. او معتقد است اگر چت جی پی تی بتواند بی نهایت برنامه سفر ایجاد کند، پس زمانی هم می تواند بی نهایت تورهای گشت وگذار طراحی و اجرا کند. این چت بات می تواند در کسری از ثانیه برنامه تور را تدوین کند و در این برنامه، همه ترجیحات مسافر را در نظر بگیرد. از سوی دیگر، این چت بات شاید آغازگر تورهای تمام دیجیتال بدون دخالت نیروهای انسانی باشد؛ تور دیجیتالی که توسط یک چت بات هوش مصنوعی برنامه ریزی شده و با وسایل نقلیه خودران اجرا می شوند!

آیا  CHATGPT  نسل جدید OTA خواهد بود؟

آیا ChatGPT همانطور که از نگاه برخی افراد، تهدیدی برای گوگل است، می تواند تهدیدی برای آژانس های مسافرتی آنلاین (OTAs) باشد؟ آیا آژانس های مسافرتی آنلاین مکالمه محور (COTA) که توسط هوش مصنوعی طراحی شده اند، جایگزین OTAهای امروزی خواهند شد؟ به نظر می رسد، با ظهور ChatGPT، نحوه جستجو و مصرف اطلاعات، به عنوان یکی از کارکردهای اصلی آژانس های مسافرتی آنلاین، برای همیشه تغییر خواهد کرد.

اغلب مسافران هنگام تحقیق درباره مقاصد، گزینه های اقامتی، رزرو بلیط و غیره، آنقدر جستجو می کنند تا در نهایت گزینه مناسبی پیدا کنند. اما به نظر می رسد ChatGPT می تواند انقلابی در نحوه جستجوی اطلاعات باشد. فرض کنید وقتی در حال جستجو هستید، یک چت بات با پرسیدن چند سوال ساده، از میان صدها هتل، ایده آل ترین گزینه ها را به شما معرفی کند. حالا باید به چت بات بگویید که در میان پیشنهادات ارائه شده، کدام یک را به چه دلیلی دوست ندارید و به دنبال چه چیزی هستید تا زمانی که به یک اجماع برسید و بگویید: «این دقیقا همان چیزی است که به دنبالش بودم». 

وقتی می توان به سادگی با هوش مصنوعی مکالمه محور صحبت کرد و کار سخت جستجو در میان هزاران گزینه را انجام دهد، چرا باید در وب سایت های خسته کننده به دنبال گزینه مناسب بود؟ چرا وقتی هوش مصنوعی می تواند بهترین هتل ها با ویژگی های مورد نظر مشتری را پیشنهاد دهد، افراد باید وقت بگذارند و با مرور صفحات و فیلترهای گیج کننده آژانس های مسافرتی آنلاین وقت خود را تلف کند؟ با این سوالات دور از انتظار نیست که OTAها در آینده نه چندان دور با چالش های جدیدی روبه رو شوند که زیر سر هوش مصنوعی است. 

مزایای جت جی پی تی در صنعت سفر

استفاده از چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی ChatGPT در صنعت سفر چه مزایایی دارد؟ بیایید از خود این چت بات سوال کنیم. طبق گفته های خود ChatGPT، این چت بات مزایای زیادی در صنعت سفر دارد. از سوی دیگر، از منظر کارشناسان گردشگری نیز ChatGPT فرصت های گوناگونی را در اختیار فعالان صنعت سفر قرار می دهد. در اینجا به بررسی این مزیت ها می پردازیم:

  • تجزیه و تحلیل داده ها: ChatGPT می تواند حجم زیادی از داده ها، مانند تعامل با مشتری و تاریخچه رزرو را بررسی کند و از این اطلاعات برای پیش بینی بهره بگیرد. این ویژگی می تواند به ارائه دهندگان خدمات تور و فعالیت های تفریحی کمک کند تا در قیمت گذاری، تبلیغات و توسعه محصول بر اساس داده ها تصمیم بگیرند. دیو گولدن (Dave Goulden)، معاون محصول Sojern نیز در این باره می گوید: «این چت بات می تواند به کسب وکارهای مسافرتی کمک کند تا بازخورد مشتری را تجزیه و تحلیل و روندها یا الگوها را شناسایی کنند. هوش مصنوعی می تواند حجم وسیعی از داده های جستجو و رزرو سفر را پردازش کند و سپس، آن ها را به مدل هایی از رفتار کاربر تبدیل کند. با کمک این مدل ها، می توان رفتار جستجو و رزرو آینده مسافران را پیش بینی کرد و براساس رزروهای قبلی مسافر، اطلاعات مرتبطی در اختیار او قرار داد. این سطح از شخصی سازی بدون هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.

  • بازاریابی خودکار: ChatGPT می تواند برای ایجاد و توزیع کمپین های بازاریابی گردشگری هدفمند بین مشتریان استفاده شود. این ویژگی می تواند به کسب وکارهای گردشگری کمک کند تا مخاطبان جدیدی را جذب کنند و رزروهای خود را افزایش دهند.

  • توسعه محصول: کسب وکارها می توانند از ChatGPT برای تجزیه وتحلیل بازخورد و ترجیحات مشتری استفاده کنند تا بدانند چه تورها، فعالیت ها یا خدماتی بیشتر مورد تقاضای مسافران است. سپس، می توان از این اطلاعات برای توسعه محصولات جدید و بهبود پیشنهادات موجود استفاده کرد.

  • افزایش کارایی و بهره وری: ChatGPT با خودکار کردن بسیاری از کارهای روزمره، می تواند به کسب وکارهای گردشگری کمک کند تا میزان فعالیت خود را افزایش دهند و بدون اضافه کردن نیروی جدید، پایگاه مشتری در حال توسعه خود را مدیریت کنند. پیتر سایم (Peter Syme)، بنیانگذار 1000 Mile Journey، معتقد است چت جی پی تی تاثیر زیادی بر بهره وری و تولید محتوا خواهد داشت. به اعتقاد وی، به کمک این فناوری هر تور اپراتور، هتل مستقل و شرکت حمل و نقلی فارغ از ابعاد خود، حالا به اندازه شرکت های بسیار بزرگ تر از خود فرصت دارد تا سازنده باشد. سایم معتقد است اینکه همه می توانند به این فناوری دسترسی داشته باشند نقطه قوت اصلی آن است.

  • بهبود تجربه مشتری: ChatGPT با ارائه تعاملات شخصی سازی شده با مشتری، به کسب وکارها کمک می کند تا تجربه مشتری را بهبود ببخشند؛ موضوعی که منجر به افزایش وفاداری و بازگشت مشتری می شود. راجش نایدو (Rajesh Naidu)، معاون ارشد گروه اکسپدیا (Expedia) نیز در این زمینه معتقد است که ChatGPT نشان داده کارایی هوش مصنوعی محدود به بهبود جستجو نیست و این فناوری می تواند مزایای بسیار بیشتری داشته باشد. امروزه شرکت ها به خوبی از ارزش تجربیات شخصی سازی شده مبتنی بر داده آگاه هستند و ChatGPT این نیاز را برطرف می کند. این چت بات، با صرفه جویی در زمان و هزینه، کمک می کند تا شرکت ها منابع خود را برای حل مشکلات پیچیده تر تخصیص دهند.

  • بهبود ارائه خدمات به مشتری: از ChatGPT می توان برای ارائه خدمات سریع و کارآمد، پاسخ دادن به سوالات متداول و کمک به مشتریان در فرآیند رزرو استفاده کرد. در این صورت، حجم کاری کارمندان بخش خدمات مشتری کاهش پیدا خواهد کرد و همزمان، به بهبود رضایت مشتری کمک می کند. در واقع، چت جی پی تی می تواند تجربه پشتیبانی از مسافران را متحول کند. خدمات پشتیبانی خودکار در یک دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته، اما چت بات های قبلی نمی توانستند ترجیحات مسافران را تشخیص دهند و گاه باید مسافر را به یک پشتیبان انسانی ارجاع می دادند. این در حالی است که این چت بات هوش مصنوعی جدید، می تواند منظور مسافر را درک و مشکل او را سریع تر حل کند. از سوی دیگر، این چت بات می تواند بدون وقفه به مسافران خدمات رسانی کند و شرکت ها را از هزاران ساعت خدمات تکراری رهایی بخشد.

  • تشخیص روندهای بازار: ChatGPT با تجزیه و تحلیل داده ها، قادر است روندها و بینش های بازار را در لحظه ارائه دهد و به کسب وکارها در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند.

  • ساده سازی فرآیندها: ChatGPT می تواند برای ساده سازی فرآیندها و بهبود کارایی آژانس های مسافرتی، با سیستم های موجود یکپارچه شود.
    تسهیل برنامه ریزی سفر: یکی دیگر از فرصت های واقعی ChatGPT در صنعت سفر، تسهیل برنامه ریزی سفر است. تصور کنید مسافران بتوانند از این چت بات برای ایجاد برنامه سفر یا شناسایی بهترین هتل ها استفاده کنند. چنین قابلیتی، می تواند فرآیند برنامه ریزی را بسیار ساده تر کند و مسافر را در عرض چند دقیقه به مقصود خود برساند.

  • دسترسی آسان: مایک کولتا (Mike Coletta)، مدیر تحقیقات و نوآوری  Phocuswright می گوید هوش مصنوعی سال ها است در صنعت سفر کاربرد دارد اما به ندرت توانسته اند اعتماد توده مردم را جلب کنند. این در حالی است که  ChatGPT هنوز وارد صنعت سفر نشده، توانسته اعتماد کاربران سراسر جهان را به لطف دسترسی آسان جلب کند. برخلاف بسیاری از فناوری های دیگر، کار کردن با این فناوری بسیار آسان است و نیازی به آموزش ندارد. بنابراین، می توان انتظار داشت مسافران توصیه های سفر آن را بدون تحقیق زیاد و وسواس بپذیرند.

معایب چت جی پی تی در صنعت سفر

آیا چت جی پی تی  یک انقلاب در عرصه هوش مصنوعی است یا قرار است مثل هزاران فناوری دیگر، زودتر از آنچه تصور می کنیم، از خاطره ها محو شود؟ پاسخ روشنی به این سوال وجود ندارد. برخی کارشناسان، کاملا به این فناوری نوظهور خوشبین هستند و برخی دیگر معتقدند چت بات چت جی پی تی، بیشتر یک شوی تبلیغاتی است. اما این چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی گفتگو محور، در کنار مزایای متعددی که برای آن نام برده می شود، چه معایبی دارد؟

 

  • به روز نبودن اطلاعات: ماکس استراکوف (Max Starkov)، مشاور و استراتژیست فناوری های سفر، معتقد است، سفر یک مقوله فوق العاده پویا است که در آن، اطلاعات صبح دیگر در بعدازظهر کارایی ندارد چرا که از موجودی اتاق ها گرفته تا قیمت ها، همه اطلاعات هر دقیقه تغییر می کند. حال برای مدیریت این اطلاعات پویا نمی توان به ChatGPT تکیه کرد که در سال ۲۰۲۱ میلادی متوقف شده است. 
    نیازمند تایید انسان ها: مت بارکر (Matt Barker)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت برنامه ریزی سفر Horizon Guides، می گوید یکی از برندهای کروز تفریحی که به آن ها همکاری می کند، تصمیم گرفته است از ChatGPT برای تامین محتوای وب سایت خود استفاده کرده و صدها هزار دلار در هزینه های خود صرفه جویی کند. به گفته وی، کیفیت متن خروجی خوب است و احتمالا با گذشت زمان بهتر از آن چیزی خواهد شد که بیشتر مردم می توانند بنویسند و از نوشتن توضیحات محصول تا اجرای کمپین های ایمیلی، این چت بات در موارد زیادی کارایی دارد.
    بارکر البته تاکید می کند هرچقدر که هم متن تولیدی توسط چت جی پی تی خوب باشد، باز هم برای بررسی کیفیت متن خروجی به تخصص انسانی نیاز است. از سوی دیگر، این چت بات نمی تواند جزئیات یا بینش جدیدی به متن اضافه کند؛ چیزی که در تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین مشخص نیست گوگل چطور به محتوای تولید شده توسط چت جی پی تی واکنش نشان دهد و آیا محتوای تولیدی توسط هوش مصنوعی را در نتایج خود خواهد پذیرفت یا خیر. شاید گوگل در آینده متنی را که توسط انسان های متخصص تولید و تایید شده را به عنوان یک امتیاز رتبه بندی در اولویت قرار دهد. 

  • رشد نظرات یا Review های جعلی: اگر  هوش مصنوعی مولد، مانند ChatGPT، شروع به تولید نظرات جعلی در پلتفرم های مسافرتی کند، چه اتفاقی می افتد؟ این سوال برای شرکت های مسافرتی که خدمات خود را بر اساس نقد کاربران رتبه بندی می کنند، یک کابوس است. البته تقلب در ثبت نظرات یا Review های جعلی، مختص این چت بات نیست. Tripadvisor به عنوان بزرگ ترین پلتفرم انتشار نظرات کاربران، در سال ۲۰۲۱ میلادی از ۲۶ میلیون نظر ثبت شده، یک میلیون نظر جعلی کشف کرده بود. با این وجود، کریستین واتس (Christian Watts) بنیانگذار شرکت نرم افزاری مدیریت کانال محتوا Magpie، معتقد است هوش مصنوعی اگرچه احتمال گسترش نظرات جعلی را به همراه دارد، اما همزمان پتانسیل بهبود خدمات را نیز دارد. وی معتقد است می توان از نظرات ثبت شده کاربران، برای تولید محتوای معتبرتر و تجزیه و تحلیل عمیق تر احساسات مشتریان استفاده کرد. بررسی نظرات ثبت شده می تواند به کسب وکارها کمک کند محتوای خود را بهبود بخشیده و کشف کنند که باید محتوای خود را در چه قالبی ارائه دهد. با این وجود، کسب وکارها و کاربران عادی نمی توانند هزاران نظر ثبت شده از یک جاذبه را بررسی کنند، اما یک ابزار هوش مصنوعی مولد می تواند به راحتی این کار را انجام دهد و باید از این پتانسیل استفاده کرد.

چت جی پی تی، بخشی از یک موج بزرگ

تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت سفر، این روزها محسوس تر از گذشته است. تحقیقات مرکز نوآوری لوفت هانزا (LIH) روی فهرست های شغلی بیش از ۳ هزار شرکت فناوری نشان می دهد، عناوین شغلی مرتبط با هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۸ میلادی شتاب گرفته و این شتاب در سال های اخیر تسریع شده است. 

به نظر کارشناسان این حوزه، اگرچه ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی هنوز به اندازه کافی جا نیفتاده اند و نمی توان به طور صد درصد به صحت داده های آن ها اعتماد کرد، اما مزایای این فناوری نوظهور و ابزارهای مبتنی بر آن آنقدر زیاد است که شرکت های مسافرتی بدون شک آن ها را با دقت رصد کرده و در زمان مناسب از این فناوری ها استفاده خواهند کرد. ChatGPT هم از این قاعده مستثنی نیست. این فناوری جذاب که هنوز در ابتدای راه است، غول بزرگ فناروی گوگل را بر آن داشت تا بلافاصله ابزار چت بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود را راه اندازی کند. بنابراین دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور استفاده از این چت بات سرعت بیشتری بگیرد و ردپای آن را در همه بخش های صنعت سفر به چشم بخورد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.