| کد خبر: 253933 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ قطار سریع السیر در ایران، راهکار بهینه صرفه‌جویی در زمان

وجود قطارهای سریع السیر در سیستم ریلی هر کشوری، امتیازی ویژه برای ارتقای کیفیت تردد است. این قطارها می توانند راهی مناسب برای مدیریت زمان در جابه جایی های برون شهری باشند.

تین نیوز

وجود قطارهای سریع السیر در سیستم ریلی هر کشوری، امتیازی ویژه برای ارتقای کیفیت تردد است. این قطارها می توانند راهی مناسب برای مدیریت زمان در جابه جایی های برون شهری باشند. با وجود آنها، سفرها راحت تر پیش می رود و طیف وسیعی از مسافران از جمله افراد شاغل و دانشجویان یا حتی کسانی که برای تفریح در سفر هستند از مزایای سفری بی معطلی بهره مند می شوند. چنین قطارهایی در ایران هم وجود دارد؟ بله! در ادامه بیشتر خواهیم گفت. 

ویژگی قطارهای سریع السیر چیست؟  

ویژگی اصلی قطار سریع السیر در سرعت آن و کم کردن از زمانی است که شما را به مقصد می رساند. این نوع از قطار دارای مشخصات دیگری هم هست که بهتر است با آنها آشنا باشید: 

  • تفاوتی میان هزینه بلیت قطار سریع السیر با موارد معمولی وجود ندارد. 
  • بنا به اینکه از چه قطاری استفاده می کنید، امکان دریافت خدماتی مانند پذیرایی بین راه از شما هم وجود دارد. 
  • علاوه بر جابه جایی مسافران از قطارهای پرسرعت برای حمل ونقل بسته ها و مرسوله های پستی هم استفاده می شود. 
  • توقفی در مسیر این قطارها وجود ندارد و اگر هم باشد، تعداد ایستگاه ها در طول مسیر زیاد نیست. در واقع، قطار در مسیری بی وقفه و سریع، شما را از مبدأ به مقصد می رساند. 

قطارهای پرسرعت ایران چه ویژگی هایی دارند؟ 

ایران هم در سیستم ریلی خود، قطارهایی پرسرعت دارد. سرعت این قطارها نسبت به موارد معمولی درون کشور بیشتر است اما در مقایسه با کشورهای دیگر، سرعتشان آنچنان بالا نیست. اگر سرعت قطارهای وطنی را با هم تایان ژاپنی شان مقایسه کنیم، متوجه می شویم که راهی طولانی تا رسیدن به استانداردهای جهانی در این زمینه داریم. 

قطاهای پرسرعت در ژاپن، سرعتی حدود ۶۰۰ کیلومتر در ساعت دارند اما نمونه های ایرانی با سرعت تقریبی ۱۸۰ کیلومتر در ساعت در مسیرهای ریلی حرکت می کنند. به عبارت دیگر، سرعت قطارهای سریع السیر ایران نسبت به متوسط سرعت رایج در دنیا (۳۰۰ کیلومتر در ساعت) پایین تر است. 

وعده هایی درباره افزایش سرعت وسایل نقلیه ریلی کشور داده شده و گفته می شود که قرار است در سال آینده، قطارهای پرسرعت تری به بهره برداری برسند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که چنین پروژه ای به نتیجه و خروجی مناسب می رسد یا خیر. 

کدام قطارهای ایرانی سریع السیر هستند؟ 

تنها کارگزار ریلی قطارهای پرسرعت در ایران، شرکت رجا است. قطار پردیس هم تنها وسیله نقلیه ریلی ایران است که با سرعتی بیشتر از موارد دیگر، مسافران را به مقصد می رساند. 

قطارهای پردیس خودکششی هستند. این ویژگی فنی باعث می شود که بتوانند با سرعت بالاتری نسبت به موارد معمولی روی ریل ها حرکت کنند. در چنین سیستمی، هر واگن قطار دارای موتور محرکی است که آن را به حرکت درمی آورد. 

سرعت و ویژگی های قطارهای پردیس چیست؟ 

پردیس به عنوان تنها قطار پرسرعت سامانه ریلی کشور فعالیت می کند. حتما دوست دارید که بدانید، سرعت این قطار چقدر است؟ این قطار تندرو می تواند با سرعتی در حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. 

این قطار اتوبوسی است و از نظر درجه بندی کیفی هم در دسته بندی چهارستاره ها قرار می گیرد. قطارهای پردیس صندلی های راحتی دارند و در آنها، امکانات متنوعی در نظر گرفته شده است: 

  • سیستم های صوتی و تصویری 
  • سیستم های گرمایشی و تهویه 
  • عایق بودن در برابر صدا، گردوغبار، رطوبت 

در قطار سریع السیر پردیس از مسافران با وعده و میان وعده رایگان پذیرایی می شود. امکانات دیگری نظیر صندلی چرخ دار برای معلولان هم در آن وجود دارد. 

مسیر قطارهای پرسرعت پردیس چیست؟ 

قطارهای اتوبوسی پردیس در مسیرهای زیر در سامانه ریلی کشور در تردد هستند: 

  • تهران-مشهد؛ 
  • تهران-قم؛ 
  • تهران- میانه؛ 
  • تهران- زنجان. 

با خرید حضوری یا خرید آنلاین بلیط می توانید از مبدأ تهران به این شهرها سفر کنید. این مسیرها دوسویه است و از شهرهای مذکور هم می توانید با قطاری سریع السیر به پایتخت بازگردید. 

اگرچه سرعت قطارهای پردیس در مقایسه با نمونه های خارجی بالا نیست اما در مقایسه با قطارهای معمولی درون کشور، سرعت قابل توجهی دارند. فرض کنید که می خواهید با قطاری معمولی از تهران به مشهد بروید؛ در این صورت، باید حدود ۱۲ ساعت در سفر باشید. با وجود قطارهای پرسرعت، این مسیر در طی ۸ ساعت سپری می شود. 

در آخر 

قطارهای سریع السیر می توانند تحولی بزرگ در مسیر جابه جایی های بین شهری ایجاد کنند. سالیان طولانی است که این وسایل در کشورهای پیشرفته دنیا بهره برداری شده اند. با این حال، سامانه ریلی کشور تا رسیدن به سطح بین المللی در این زمینه نیاز به تلاش زیادی دارد. این را هم یادتان باشد که هزینه قطارهای پرسرعت بیشتر از قطارهای معمولی نیست. تمام قوانین خرید و استرداد بلیط وسایل معمولی هم برای قطارهای سریع السیر برقرار است.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی 0 0

    جدی میگم؛ چندین سال پیش در ذهنم آمد که برای سرعت قطار میشود یک موتور توربوفن بر بالای سقف قطار گذاشت و سرعتی بیشتر داشت. سنگینی بیشتر قطار در قسمت موتور.... چندین تن میشه، ولی موتور توربوفن بیشتر از پنج تن نیست حالا مثلا دوتا هم مهندسی بشه ده تن میشه. آیا میشه یا مشکلاتی ایجاد میکند!!؟؟؟!