| کد خبر: 253127 |

۵ راه استعلام ممنوع الخروجی

اگر برای انجام سفر خارجی، نگرانید که مبادا ممنوع الخروج باشید، استعلام ممنوع الخروجی اولین کاری است که باید انجام دهید.

تین نیوز

اگر برای انجام سفر خارجی، نگرانید که مبادا ممنوع الخروج باشید، استعلام ممنوع الخروجی اولین کاری است که باید انجام دهید. برای استعلام ممنوع الخروجی راه های مختلفی وجود دارد.

امروزه به لطف گسترش ارائه خدمات اینترنتی، می توانید در عرض یک دقیقه، تنها با داشتن کد ملی، وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید. 

قبل از اینکه با راه های استعلام ممنوع الخروجی آشنا شویم، ابتدا تعریف ممنوع الخروجی و دلایلی را که یک فرد ممکن است ممنوع الخروج شود، با یکدیگر مرور می کنیم.

ممنوع الخروجی چیست؟

به گزارش تین نیوز به نقل از رسانه قطبنما، به وضعیت حقوقی که فرد به دلایل کیفری، مالیاتی، قضایی و غیره نتواند از مرزهای یک کشور خارج شود، ممنوع الخروج ی گفته می شود. در اصل، ممنوع الخروجی در موارد کیفری برای جلوگیری از فرار متهم و در موارد حقوقی، برای الزام فرد به انجام تعهداتش طبق قانون، صادر می شود. تا فرد ممنوع الخروج اقدام به رفع مشکل نکند، حق خروج از کشور را ندارد. 

دلایل ممنوع الخروجی

اما سوال اصلی اینجا است که چرا یک فرد ممنوع الخروج می شود؟ دلایل ممنوع الخروجی را می توان به ۶ دسته اصلی تقسیم کرد:

ممنوع الخروجی مالیاتی

طبق ماده ۱۷ قانون گذرنامه، قانون گذار می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی جلوگیری کند و برای این افراد گذرنامه صادر نکند.

ممنوع الخروجی اجرائیات ثبت

بدهکاران بانکی، مردی که از پرداخت مهریه همسرش خودداری کرده یا دعاوی مربوط چک، می تواند منجر به ثبت شکایت در اداره اجرائیات ثبت شود و ممنوع الخروجی فرد را در پی داشته باشد.

ممنوع الخروجی قضایی

افرادی که برای دریافت گذرنامه نیازمند دریافت اجازه همسر یا پدر خود هستند، اگر این مراحل قانونی را در این زمینه طی نکنند، ممنوع الخروج قضایی محسوب می شوند. این قانون، شامل افراد زیر ۱۸ سال و زنان متاهل است. 

ممنوع الخروجی سربازی

سربازان مشمول غایب، در صورت عدم ارائه وثیقه معتبر و همچنین، سربازان فراری اجازه خروج از کشور را ندارند.

ممنوع الخروجی سوء شهرت

افرادی که سابقه هرگونه سوء شهرت مثل سرقت، کلاهبرداری، تکدی گری و غیره در خارج از کشور را داشته باشند، مشمول این مورد از ممنوع الخروجی می شوند.

ممنوع الخروجی کیفری

اگر مقامات قضایی تشخیص دهند سفر فرد به خارج از کشور ، مخالف مصالح جمهوری اسلامی است، وی ممنوع الخروج خواهد شد. این مورد، در چند ماه اخیر برای بسیاری از افراد معروف نیز رخ داده است.

راه های استعلام ممنوع الخروجی

اغلب افرادی که ممنوع الخروج شده اند، اطلاعی درباره وضعیت خود ندارند. بنابراین، برای جلوگیری از زیان ناشی از ممنوع الخروجی و لغو سفر، بهتر است قبل از اقدام به سفر، ابتدا وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید. روش های مختلفی برای استعلام ممنوع الخروجی وجود دارد که در ادامه به هر کدام از آن ها اشاره خواهیم کرد.

استعلام ممنوع الخروجی از اداره گذرنامه

به گزارش خبرگزاری فارس، به گفته سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، اگر فردی درخواست دریافت گذرنامه جدید کرده و آن را تحویل بگیرد، آن فرد ممنوع الخروج نیست. همچنین، فرد دارنده گذرنامه می تواند با مراجعه حضوری به اداره گذرنامه، وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام کند.

استعلام ممنوع الخروجی «پلیس من»

هر فردی می تواند با دانلود و نصب اپلیکیشن «پلیس من»، وارد سامانه گذرنامه شده و وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کند. این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده از این اپلیکیشن رایگان نیست و برای استعلام وضعیت ممنوع الخروجی باید ۵۲۰۰ تومان پرداخت کنید.

 اپلیکیشن پلیس من، استعلام هر نوع ممنوع الخروجی، اعم از استعلام ممنوع الخروجی قوه قضاییه، استعلام ممنوع الخروجی کیفری و استعلام ممنوع الخروجی مهریه را پوشش می دهد. 

استعلام ممنوع الخروجی «ثبت من»

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی ، دیگر روش پیش روی شماست و البته تنها مربوط به پرونده های ادارات اجرای اسناد رسمی است. برای استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی درباره پرونده های ادارات اجرای اسناد رسمی، باید با به سامانه «ثبت من» مراجعه کنید. 

سامانه «ثبت من» درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است که خدمات ثبتی مختلفی از جمله ثبت شرکت ها، تصدیق اصالت سند، استعلام ممنوع الخروجی و غیره را در اختیار کاربران قرار می دهد.

برای مراجعه به سایت استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی، مراحل زیر را طی کنید: 

۱. ابتدا به سایت ssaa.ir​ مراجعه کنید. 

۲. پس از ورود به سایت، روی گزینه «ثبت من» کلیک کنید. 

۳. در این بخش گزینه «اجرای اسناد رسمی» را انتخاب کنید.

۴. حالا روز گزینه «استعلام ممنوع الخروجی» کلیک کنید. 

۵. پس از وارد کردن کد ملی و اطلاعات درخواستی، پیامی به شما نمایش داده می شود که نشان می دهد دارنده این کد ملی ممنوع الخروج است یا خیر. باید بدانید که استفاده از این سامانه رایگان است. 

برای استعلام ممنوع الخروجی قوه قضاییه و استعلام ممنوع الخروجی مهریه، علاوه بر اپلیکیشن «پلیس من»، می توانید از طریق سامانه «ثبت من» نیز اقدام کنید. با ورود به این سامانه همان مراحل را دنبال کرده و وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی کنید.

استعلام ممنوع الخروجی اداره مالیات

اگر قصد استعلام ممنوع الخروجی اداره مالیات را دارید، می توانید با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir، وارد درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی شوید. پس از ورود به این سامانه، روی گزینه استعلام ممنوع الخروجی کلیک کنید و وضعیت ممنوع الخروجی خود را ببینید.  

استعلام ممنوع الخروجی از خارج از کشور (میخک)

برای استعلام ممنوع الخروجی از خارج از کشور، می توانید استعلام ممنوع الخروجی از میخک را امتحان کنید. سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی که به اختصار «میخک» نامیده می شود، به ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند خدمات متنوعی از جمله خدمات گذرنامه ارائه می دهد. ایرانیان خارج از کشور می توانند با مراجعه به سایت mikhak.mfa.gov.ir امور قضایی و حقوقی خود را پیگیری کنند.

استعلام ممنوع الخروجی از طریق تلفن

تا پیش از راه اندازی سامانه استعلام ممنوع الخروجی اینترنتی، استعلام ممنوع الخروجی از طریق تلفن نیز یکی از شیوه های رایج بود. در این روش فرد با اداره گذرنامه تماس می گرفت و با دادن اطلاعات فردی و گذرنامه، وضعیت ممنوع الخروجی خود را بررسی می کرد. اما امروزه با گسترش خدمات آنلاین، می توانید از ارگان های مختلفی وضعیت ممنوع الخروجی خود را آنلاین پیگیری کنید. 

استعلام ممنوع الخروجی با پیامک

اگر به دنبال استعلام ممنوع الخروجی با پیامک هستید، متاسفانه این روش میسر نیست و برای اطلاع از وضعیت ممنوع الخروجی باید یا به صورت آنلاین و یا به صورت حضوری اقدام کنید. 

مدت زمان ممنوع الخروجی چقدر است؟

به گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، ممنوع الخروجی صادر شده برای اشخاص، به مدت ۶ ماه است و اگر نیاز به تمدید این مدت باشد، به درخواست دادستانی کل کشور می تواند هر ۶ ماه یکبار تمدید شود. فرد تا ۲۰ روز پس از زمان ابلاغ حکم ممنوع الخروجی فرصت دارد نسبت به آن اعتراض کند.

رفع ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی دلایل متعددی دارد؛ به همین دلیل، راهکارهای متفاوتی برای رفع ممنوع الخروجی وجود دارد. به گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، نکته مهمی که باید در رفع ممنوع الخروجی به آن دقت کنید این است که هر شخصی به هر دلیلی که ممنوع الخروج شده است باید از همان ارگان اقدام به رفع ممنوع الخروجی خود کند. 

به طور مثال، بدهکاران باید بدهی خود را به صورت کامل پرداخت کنند یا رضایت طلبکار را جلب کنند. در صورتی که مبلغ بدهی زیاد و پرداخت آن به صورت یکجا غیرممکن باشد، فرد می تواند با تقسیط بدهی، ممنوع الخروجی خود را رفع کند. 

این روزها اغلب درباره افراد می شنویم که در فرودگاه و قبل از سفر، از وضعیت ممنوع الخروجی خود آگاه شده اند؛ تجربه تلخی که علاوه بر خسارت های مالی ناشی از لغو سفر، سبب آسیب های روحی نیز می شود. برای اینکه از این خسارت ها در امان بمانید، فراموش نکنید قبل از هر اقدامی برای سفر، ابتدا وضعیت ممنوع الخروجی خود را استعلام کنید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی ساسانی نژاد 3 0

    میخواهم بدانم ممنوالخروج هستم یانه

  • علی قدرتی پیره گلین 0 0

    ممنون الخروجی

  • پ 1 0

    سلام خسته نباشید. من زیر ۱۸ سال دارم میخواستم استعلام کنم ولی کد ملی و شماره شناسنامم یکیه مدام میگه مغایرت داره. چیکار کنم؟

  • مهدی رنجبر 1 0

    بابت. ممنوع خروجی

  • مهدی رنجبر 1 0

    فقط ممنوع. خروجی چک شود

  • غفور دادوند 0 0

    میخوام ببنم منوع خروج هستم