| کد خبر: 252782 |

پروژه شکست خورده عجیب ترین هواپیمای جهان+ عکس

این هواپیمای عجیب دارای ۹ بال بود که به عنوان یک قایق پرنده برای انتقال هوایی مسافران از اقیانوس اطلس ساخته شد. اما این اختراع تا چه حد موفق بود؟

تین نیوز

این هواپیمای عجیب دارای ۹ بال بود که به عنوان یک قایق پرنده برای انتقال هوایی مسافران از اقیانوس اطلس ساخته شد. اما این اختراع تا چه حد موفق بود؟

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، در تاریخ 5 اکتبر 1905، برادران رایتر با موفقیت هواپیمای Flyer III را در اطراف کیتی هاوک واقع در کارولینای شمالی، به مدت 39 دقیقه به پرواز در آورده و هدایت کردند. آنها در طول این پرواز تاریخی مسافتی 38 کیلومتری را طی کردند که اگر بنزینشان به اتمام نمی رسید، می توانستند دورتر نیز بروند. شش سال بعد، یعنی در اوایل نوامبر 1911، انسان اولین بمب را از طریق تک هواپیمای (مونوپلین) ساخت آلمان در جریان جنگ میان ایتالیا و ترکیه پرتاب کرد.

در همین حال، جیووانی باتیستا کاپرونی از حامیان برادران رایت از اولین هواپیمای ساخت خود در ایتالیا رونمایی کرد و بلافاصله یک شرکت هواپیماسازی بومی به نام “Societa Italiana Caproni” را در سال 1908 راه اندازی کرد. وی تا ماه آگوست 1914 حدود 30 هواپیمای دیگر را طراحی کرد و به سرعت به تامین کننده اصلی هواپیماهای ایتالیا تبدیل شد.

با شروع دهه ۲۰ میلادی، فناوری ساخت هواپیما و دانش حوزه پرواز در مراحل اولیه توسعه بود و برای دستیابی به سفرهای هوایی و تجاری معمول چند دهه کار نیاز بود. طی این مدت، روش اصلی حمل و نقل اقیانوسی هم چنان با کشتی انجام می شد که روزها به طول می انجامید.

هواپیما با 9 بال Transaereo

بااین حال، کاپرونی از آن زمان تجربه زیادی در حوزه ساخت هواپیما به دست آورده بود و مصمم بود که سفرهای طولانی دریایی را با نمونه مدرن و سریع هوایی جایگزین کند. او در نظر داشت یک هواپیمای آبی عظیم مسافربری بسازد که قادر به حمل ۱۰۰ مسافر در هر سفر باشد.

هواپیمای غول پیکر ساخت کاپرونی که Noviplano یا Caproni Ca.60 Transaereo نام داشت، دارای 9 بال بود که در سه دسته 3 تایی قرار گرفته بودند و به وسیله یک پایه 250 متری و حدود 2.5 کیلومتر سیم مهاربند به یکدیگر گره خورده بودند. در بخش زیرین آن یک بدنه اتوبوس شکل طویل قرار داشت که با نیمکت های چوبی برای اسکان مسافران استفاده می شد.

طول هر یک از 9 بال این هواپیمای عجیب و غریب، 30 متر، ارتفاع آن 9 متر و وزنی برابر با 15 تن داشت. این هواپیما آنقدر سنگین و بزرگ بود که برای بلند کردن آن از سطح آب، از پانتون های تثبیت کننده استفاده شده بود. هواپیمای Transaereo برای پرواز به هشت خدمه نیاز داشت. خلبان و کمک خلبان در یک کابین هوای آزاد در بخش جلوی هواپیما مستقر می شدند و سایر مهندسان پرواز نیز در یکی از دو کابین کنترلی که در بال های جلو و عقب قرار داشتند، می نشستند.

هشت موتور لیبرتی L-12 V12 که هر کدام 400 اسب بخار تولید می کردند، وظیفه تامین نیروی این هواپیمای عجیب و غریب را برعهده داشتند. طبق گزارش ها، حداکثر سرعت این وسیله نقلیه 140 کیلومتر بر ساعت، سرعت کروز آن 109 کیلومتر بر ساعت و از محدوده پیمایشی 600 کیلومتری برخوردار بوده است.

مشکلات هواپیمای عجیب و غریب ۹ بال

برد کوتاه هواپیما یکی از مشکلات آن بود، زیرا برای سوخت گیری به فرود در میانه اقیانوس نیاز داشت تا از طریق کشتی بتواند سوخت خود را تامین کند. این امر منجر به تاخیرهای طولانی مدتی برای یک سفر اقیانوسی می شد و اساسا ماهیت سریع پرواز را زیر سوال برده بود. اما آیا این هواپیما واقعا قادر به پروازی امن و پایدار بود؟

اولین پرواز آزمایشی این هواپیمای عجیب در مارس یا آوریل 1921 بر روی دریاچه Maggiore سوئیس انجام شد. پس از رسیدن به سرعت تقریبی 80 کیلومتر بر ساعت، این هواپیما برای مدت کوتاهی از سطح آب بلند شد. طی دومین آزمایش نیز این وسیله نقلیه نیز به پرواز درآمد و به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسید. اما پس از مدتی کوتاه مستقیما در آب فرو رفت که باعث تخریب هواپیما شد.

هواپیما Transaereo

بااین حال، براساس ادعایی دیگر به نقل از مجله اسمیتسونیان، تنها یک پرواز غیرمنتظره آزمایشی انجام شده بود. طبق این روایت، کاپرونی در محل دریاچه حضور نداشت و فدریکو سمپرینی، خلبان این هواپیما که طی ماه گذشته در حال آزمایش آن بود به طور ناگهانی به هوا بلند شد، این پرواز در نهایت منجر به نابودی هواپیما شد و دلیل بلند شدن ناگهانی آن نیز هنوز مشخص نیست.

به هر روی، هواپیمای عجیب و غریب 9 بال Transaereo به دلیل طراحی ضعیف و ناهمگون، محکوم به شکست فنی بود. از جمله دلایل اصلی این بود که هواپیماها سه مجموعه بال ردیفی ندارند زیرا هر یک ممکن است توانایی کلی ایجاد بالابر را مختل کنند. بدین ترتیب، بدون بالابر هواپیما نمی تواند با اطمینان پرواز کند. در مجموع این اختراع عجیب با وجود جاه طلبی ها به سرانجام نرسید، زیرا فناوری و دانش مهندسان حوزه پرواز در آن زمان بسیار محدودتر از آن بود که بتوان از آن برای ساخت یک هواپیمای بی نقص مسافربری استفاده کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.