| کد خبر: 250646 |

◄ معرفی همه خطوط متروی تهران

تهران پرجمعیت ترین شهر ایران و دومین کلانشهر خاورمیانه محسوب می شود. روزانه هزاران نفر در تمام سطح شهر، جا به جا می شوند. برخی از افراد از اطراف تهران به مرکز شهر سفر می کنند تا خود را به محل کار برسانند.

تین نیوز

 مترو بعنوان یکی از مهم ترین مدهای حمل و نقل انبوه در شهرهای بزرگ محسوب میشود.

متروی تهران بعنوان یک شهر زیرزمینی، طبق آمار ارائه شده  روزانه بیش از ۲ میلیون و سیصد هزار مسافر را جا به جا می کند.برای تردد در  شهر تهران بهترین راه استفاده از وسایل نقلیه عمومی است .

 

◄ نقشه کامل خطوط 11 گانه مترو تهران پس از ساخت کامل

 

به گزارش تین نیوز ، استفاده همگانی از وسایل نقلیه عمومی به کم شدن ترافیک و میزان آلودگی هوا کمک می کند. همچنین وسایل حمل و نقل عمومی در کاهش هزینه های سفر درون شهری نقش بسزایی دارند.تنها وسیله نقلیه مقرون به صرفه که هیچ گونه ترافیکی ندارد، مترو شهر تهران است. مترو تهران تقریباً در تمامی سطح شهر ایستگاه دارد. برای این که بتوانید بدون دغدغه از این وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید، می بایست با ساعت کار، نقشه مترو، ایستگاه ها و تمام مطالب مربوط به مترو آشنایی داشته باشید.
در این مقاله به معرفی خطوط مختلف مترو و ایستگاه های آن خواهیم پرداخت.

 

نقشه مترو تهران


نقشه مترو تهران به شما کمک می کند که بهتر مسیریابی کنید و بتوانید نزدیکترین راه به مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید. این نقشه را می توانید در زیر مشاهده کنید. البته این نقشه در تمامی ایستگاه ها نصب شده و در اغلب واگن ها نیز می توانید آن را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که در برخی از نقشه های نصب شده در مترو، ایستگاه های جدید، اضافه نشده اند.
همان طور که در نقشه مشاهده می کنید، تمرکز ایستگاه ها و خطوط مترو در بخش مرکزی بیشتر است. این تمرکز به این دلیل است که بیشتر ترددها به این نقطه از شهر مربوط می شود. اغلب مردمی که هر روز از مترو تهران استفاده می کنند، از مسیرهای مشخصی رفت وآمد می کنند و الگویی تکراری دارند. بیشتر ساکنان تهران، برای رسیدن به محل کار از مترو استفاده می کنند.
نکته: ایستگاه هایی که علامت قرمز دارند، ایستگاه هایی هستند که هنوز فعال نشده اند و یا به بهره برداری نرسیده اند.

کارت مترو و نحوه پرداخت هزینه مترو تهران

از زمانی که اولین خط مترو تهران در ایستگاه صادقیه افتتاح شد، برای رفت وآمد در شبکه مترو از بلیط استفاده می شود. این بلیط در سال های اخیر دچار تغییرات بسیار زیادی شده است. اولین بلیط ها کارت های کاغذی ۱۵۰۰ ریالی بودند که مسافران می توانستند تا زمانی که از مترو خارج نشده اند از آن در تمامی ایستگاه ها استفاده کنند. پس از آن، بلیط های کارتی و اعتباری مدت دار در مترو عرضه شد.
نسل قبلی بلیط هایی که اکنون مورداستفاده قرار می گیرند، بلیط های تک سفره و یا دو سفره بودند که به صورت مغناطیسی عرضه شده بودند و مسافران می توانستند روزانه از آنها استفاده کنند.
در سال های اخیر بلیط های هوشمند در مترو عرضه شده اند. این کارت ها باید در جای مخصوص بر روی گیت قرار بگیرند تا درب های آن باز شود. این بلیط ها قابلیت شارژ مجدد دارند و پس از هربار استفاده مقداری از شارژ آن کم می شود. از این بلیط ها می توان برای اتوبوس های درون شهری و بی آر تی نیز استفاده کرد. اخیراً کارت های مترو ایزی پی نیز عرضه شده اند که ابعاد کوچکی دارند، اما کارایی آنها کاملاً شبیه به کارت های هوشمند است.
کارت های هوشمند و ایزی پی را می توانید به کمک متصدیان و کارکنان مترو شارژ کنید و یا به کمک دستگاه هایی که داخل مترو وجود دارند، کارت بلیط خود را از طریق کارت عابر بانک شارژ کنید. در این روش نمی توانید از هیچ گونه پول نقدی استفاده کنید.
امروزه با افزایش شیوع بیماری کرونا، اغلب مردم تمایل دارند از کارت ها و بلیط های هوشمند در مترو استفاده کنند. زیرا استفاده از آنها سبب می شود تا سرعت بیشتری در شارژ آن داشته باشید و حذف پول نقد، آلودگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
درحال حاضر بلیط های QR-Code که توسط دستگاه های پوز به مسافران داده می شوند نیز داخل مترو رواج دارند. این بلیط ها از جنس کاغذ است و به راحتی تولید می شود. درحال حاضر تنها نوع تک سفره این بلیط ها عرضه می شود.
پیش از استفاده از مترو باید یکی از بلیط های هوشمند، ایزی پی و یا QR-Code را تهیه کنید. اگر روزانه از مترو استفاده می کنید بهتر است یکی از بلیط های هوشمند را انتخاب کنید. با پرداخت یک ورودی ۱۵۰۰ تومانی می توانید از مترو تهران استفاده کنید و در هر ایستگاهی که مد نظر دارید توقف کنید. لازم به ذکر است که بلیط های هوشمند و ایزی پی، در باجه های مترو به فروش می رسند. تهیه این بلیط ها هزینه جداگانه دارد، اما پس از خرید آنها می توانید تا هر میزانی که مایل هستید آن را شارژ کنید.
مترو یک وسیله نقلیه مقرون به صرفه است. بلیط آن، قیمت بسیار کمی دارد و با ورود به شبکه مترو و پرداخت هزینه آن می توانید به اغلب نقاط تهران دسترسی داشته باشید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 1 0

    عالیه همینجور از رو دست حمل و نقل ریلی پست برنین ببینیم تهش چی میشه :-))))))) لااقل یکم خلاقیت به خرج بدین اینقد تابلو عین اون نباشه