| کد خبر: 248666 |

ظرفیت های بی شمار گردشگری روستایی در ایران

◄ معیشت کمکی روستاییان از طریق توریسم

گردشگری روستایی علاوه بر مزیت هایی که برای توریست ها از نظر آرامش و تفریح دارد، به روستاییان نیز کمک می کند.

تین نیوز

گردشگری صنعتی است گسترده. این صنعت گسترده حوزه های بسیاری دارد. یکی از جذابترین و قابل توجه ترین حوزه های آن، گردشگری روستایی است. گردشگری روستایی می تواند برای مردم روستایی معیشتی کمکی باشد. از سویی دیگر در خشکسالی می تواند به مردم روستا کمک کند تا هزینه های خود را پوشش دهند و برای مردم نیز جذاب است. چه چیزی جذابتر از تجربه زندگی روستایی در دنیای مدرن؟ توریست ها می توانند از زندگی مدرن در کلان شهرها دور شوند و چندروزی ساده زیستی و زندگی زیبا در روستا را تجربه کنند.

به گزارش تین نیوز، به طور کلی گردشگری انواع متعددی دارد که یکی از محبوب ترین آن، گردشگری روستایی است. اهمیت و محبوبیت این نوع گردشگری تا آنجاست که بسیاری از متخصصان حوزه گردشگری معتقدند روستاها در آینده به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران تبدیل خواهند شد.

به دلیل اهمیت این موضوع و از آنجاکه کشورمان ایران با در اختیار داشتن مناطق روستایی و فضاهای طبیعی بکر ظرفیت گسترش این گردشگری را دارد.

گردشگری روستایی در ایران

گردشگری به طور کلی همواره در حال گسترش است و ایران نیز جاذبه های بسیاری در این زمینه دارد. کشورمان بستر مناسبی برای توسعه گردشگری دارد و می توان از این صنعت درآمدزایی کرد. دلیل اهمیت گردشگری و صنعت توریسم تاثیری است که بر وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورها و شهرهای مختلف می گذارد و یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی کشورهاست.

بیشتر دولت ها با برنامه های از پیش تعیین شده و حساب شده ای سعی بر گسترش توریسم و گردشگری در کشورشان دارند. گردشگری انواع متعددی دارد و یکی از جذاب ترین بخش های آن روستا گردی یا گردشگری روستایی است. 

احترام به فرهنگ ها و آداب و رسوم قدیمی روستاها و جامعه ها یکی از اصلی ترین هدف های سفر به روستاهاست. یکی دیگر از مسائلی که باعث اهمیت گردشگری روستایی شده است اشتغال زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق آن ها به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه های فرهنگی این منطقه هاست.

از آنجایی که آماده کردن امکانات در روستاها و شرایط سفر به آن ها هزینه زیادی برای دولت ها ندارد و ورود گردشگران به روستاها باعث عرضه و تقاضا و بازار کار می شود بسیاری از روستایی ها به دیار خود برگشته اند و خانه هایشان را هم به اقامتگاه های بوم گردی تبدیل کرده اند و از طریق ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی امرار معاش و کسب درآمد می کنند.

تاریخچه گردشگری روستایی

گردشگری روستایی جزو اولین سبک های سفر بود که گردشگران به آن توجه کردند. این سبک سفر به دلیل دسترسی به طبیعت بسیار برای گردشگران محبوبیت داشت. اما گردشگری روستایی به صورت رسمی در جهان از سال ۱۹۴۵ و با شروع روش های آسان حمل و نقل شروع شد.

در ایران هم کمتر از یک دهه است که روستاهای زیادی به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری زیبا مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند و با توجه به اینکه امکانات اقامت در روستاها و راه های رفت و آمد به آن ها راحت تر شده است تقاضای سفر به این منطقه ها رشد خوبی پیدا کرده است. 

طبیعت گردی یا اکوتوریسم ، نوعی از روستاگردی است که در آن سفر در طبیعت انجام می شود. گردشگران در این سبک از سفر برای دیدن و لذت بردن از طبیعت روستا به آنجا سفر می کنند. 

یکی از سبک های سفر در مناطق روستایی، گردشگری پایدار است. در گردشگری پایدار، گردشگران در تلاش هستند کمترین اثر را در جامعه میزبان داشته باشند. گردشگران پایدار بسیار آگاهانه سفر می کنند. اقامت آنها در سفر اغلب اقامتگاه های بومگردی است و در انتخاب غذا به سراغ غذاهای محلی می روند. 

از دیگر حوزه های گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی است که خود شاخه ای مهم و جذاب در صنعت گردشگری محسوب می شود.

گردشگری بر اساس توسعه پایدار

یکی دیگر از تعاریف مربوط به این نوع سفر، گردشگری سبز است که به سفر در حومه شهر و یا مناطق سرسبز طبیعی اشاره دارد. از این نام برای توصیف اشکال گردشگری که از نظر بوم گردی با محیط زیست سازگار است، استفاده می شود. در مناطق روستایی، گردشگری سبز شکل مهمی از گردشگری روستایی است.

امروزه این مفهوم در دنیا بسیار اهمیت دارد. به این دلیل که گردشگری انبوه به مرور باعث آسیب های جدی به محیط زیست شده است. از این رو بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد یک رابطه همزیستی با محیط هستند و همچنین دستیابی به روش های پایداری.

نام دیگر گردشگری سبز همان گردشگری بر اساس توسعه پایدار است که با حفظ محیط زیست صورت می گیرد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.