| کد خبر: 248277 |

معرفی سامانه جامع مدیریت حوادث و سوانح حمل و نقل کشور؛

◄ روش های استعلام تصادفات رانندگی

نحوه استعلام آنلاین تصادفات رانندگی، از طریق دو سامانه پلیس راهور 120 و سایت اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور بوده و پیگیری و استعلام تصادف با شماره پلاک، صرفا از طریق سامانه گویای پلیس راهور ناجا، که شماره تلفن آن، 88255555 است، برای متقاضیان، امکان پذیر می باشد.

تین نیوز

در هنگام وقوع تصادفات، یکی از نگرانی های اشخاص، عدم اطلاع از جزئیات مربوط به تصادف اعضای خانواده آنها بوده که فشار شدید روانی را بر آنها وارد می کند. در این مواقع، راه حل و چاره قانونی، جهت کسب اطلاعات مربوط به تصادف، استعلام تصادف اتفاق افتاده می باشد. 

به گزارش تین نیوز، در سال های اخیر، پلیس راهنمایی و رانندگی، به منظور تسهیل و تسریع استعلام تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، با راه اندازی سامانه ها و تلفن های گویا، امکان استعلام آنلاین تصادفات رانندگی  و  پیگیری رایگان تصادفات را برای متقاضیان، فراهم کرده که هر کدام از این روش ها، دارای مراحل و  نحوه  مخصوص به خود می باشد.

لذا، در این مقاله، ابتدا، روش های استعلام تصادف را توضیح داده؛ پس از معرفی سامانه مربوط به آن، مراحل، شماره تماس و نحوه پیگیری و استعلام تصادفات رانندگی با شماره پلاک را توضیح خواهیم داد.

روش های استعلام تصادف

تصادف، حادثه ناگواری است که حداقل یک مرتبه، برای بسیاری از افراد، اتفاق افتاده و این افراد، مشکلات مربوط به این حادثه، من جمله قتل در تصادفات رانندگی و خسارات مالی ناشی از تصادف  را تجربه کرده اند. 

یکی از دغدغه های اشخاص، در هنگام بروز تصادف، عدم اطلاع از جزئیات مربوط به تصادف اعضای خانواده آنها بوده که فشار شدید روانی را بر آنها وارد می کند. در این مواقع، راه حل و چاره قانونی، جهت کسب اطلاعات مربوط به تصادف، استعلام تصادف اتفاق افتاده می باشد.

از آنجا که  استعلام تصادف، به روش مراجعه حضوری، امری وقت گیر و هزینه بردار بوده، در سال های اخیر، پلیس راهنمایی و رانندگی، به منظور تسهیل و تسریع این استعلام، با راه اندازی سامانه ها و تلفن های گویا، امکان استعلام آنلاین تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای  را برای متقاضیان، فراهم کرده که هر کدام از این روش ها، دارای مراحل و نحوه مخصوص به خود می باشد.

علاوه بر این، وزارت راه و شهرسازی نیز، با راه اندازی یک سامانه اختصاصی، استعلام آنلاین تصادفات رانندگی را برای شهروندان، امکان پذیر ساخته که این روش نیز رایگان بوده و نحوه پیگیری آن نیز آسان می باشد.

معرفی سامانه های استعلام تصادف

با توجه به تنوع روش های استعلام تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، در این بخش از مقاله، به معرفی روش های آنلاین نحوه پیگیری رایگان تصادفات رانندگی پرداخته و در بخش های بعد، نحوه استفاده از هر یک از این روش ها را با جزئیات آن، توضیح خواهیم داد. روش های استعلام آنلاین تصادفات رانندگی، شامل موارد زیر می باشند:

سایت پلیس راهور 120: متقاضیان استعلام تصادفات رانندگی، می توانند با مراجعه به سایت پلیس راهور 120 به آدرس www.rahvar120.ir، مطابق نحوه کار سایت، برای پیگیری تصادفات رانندگی، به صورت رایگان، اقدام نمایند. همچین در این سایت امکانات بسیار متنوعی را در رابطه با امور راهنمایی و رانندگی، برای متقاضیان، فراهم کرده است. استعلام نمره منفی گواهینامه، استعلام تخلفات رانندگی، پرداخت الکترونیکی جرائم و نوبت دهی مراکز تعویض پلاک ، از جمله خدمات این سامانه بوده که در کنار امکان استعلام آنلاین تصادفات رانندگی، به متقاضیان، ارائه می شود.

سامانه جامع مدیریت حوادث و سوانح حمل و نقل کشور​: این سایت به آدرس havades.mrud.ir  سامانه ای است که توسط وزارت راه و شهرسازی، تاسیس و راه اندازی شده و با استفاده از آن، متقاضیان می توانند برای دریافت استعلام آنلاین تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، اقدام نمایند. در این سایت امکان استعلام آنلاین تصادفات، با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از پلیس، فوریت های پزشکی، وزارت بهداشت، هلال احمر، پزشکی قانونی، سازمان هواپیمایی، سازمان بنادر و راه آهن را به صورت رایگان، برای کاربران خود فراهم کرده است.

سامانه گویای پلیس راهور ناجا: سامانه گویای پلیس راهور ناجا، یعنی شماره تلفن 88255555 نیز یکی دیگر از روش هایی است که امکان پیگیری تصادفات رانندگی را به صورت رایگان، برای متقاضیان، فراهم کرده که دارای نحوه کار مخصوص به خود بوده و در بخش شماره تماس استعلام تصادف، به توضیح نحوه استعلام تصادف از طریق این تلفن گویا، خواهیم پرداخت.

نحوه و مراحل گرفتن استعلام تصادف

از آنجا که استعلام تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، در هر یک از دو سامانه متفاوت بوده و دارای نحوه کار و مراحل مخصوص به خود بوده، در این بخش، به توضیح نحوه و مراحل گرفتن استعلام تصادف از این دو سامانه پرداخته که مطابق راهنمای تصویری زیر می باشد:

نحوه و مراحل گرفتن استعلام تصادف از سامانه پلیس راهور 120

به منظور گرفتن استعلام تصادف از سامانه پلیس راهور 120، آدرس سامانه یعنی rahvar120.ir را در مرورگر دستگاه خود، جست و جو کرده تا مطابق تصویر زیر، وارد سایت شوید.

سایت پلیس راهور

پس از ورود به سامانه پلیس راهور 120، صفحه را به پایین کشیده و بر در میانه صفحه، بر روی گزینه استعلام تصادفات رانندگی، کلیک نمایید.

مراحل استعلام تصادفات رانندگی - سایت پلیس راهور

اکنون لازم است تا به منظور احراز هویت، در سامانه سخا پلیس، ثبت نام کنید.

مراحل استعلام تصادفات رانندگی - سامانه سخا

پس از انجام مراحل ثبت نام، مجددا به سامانه پلیس راهور 120، برگشته و می توانید از طریق وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره VIN خودرو خود و کلیک بر روی دکمه جستجو، برای استعلام آنلاین تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، اقدام نمایید.

نحوه و مراحل گرفتن استعلام تصادف از سامانه جامع مدیریت سوانح و حوادث حمل و نقل کشور

برای گرفتن استعلام تصادف از سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور، ابتدا وارد سایت این سامانه به آدرس havades.mrud.ir شوید. سپس، در مرحله بعد، با وارد کردن اطلاعات تصادف، از جمله عنوان حادثه، نوع وسیله درگیر و تاریخ تصادف، با کلیک بر روی دکمه جستجو، برای پیگیری تصادف، اقدام نمایید.

سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور

لازم به ذکر است که تنها تصادفاتی، از طریق سامانه پلیس راهور 120، قابل پیگیری است که با پلاک ملی و از نوع غیر سازشی بوده؛ یعنی، با حضور مامور راهنمایی و رانندگی، برای تصادف رخ داده، کروکی ترسیم شده است.

پیگیری و استعلام تصادف با شماره پلاک خودرو

هر چند، استعلام آنلاین تصادفات رانندگی، از طریق سامانه پلیس راهور 120 و سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور، به نحو رایگان، برای شهروندان، امکان پذیر بوده، اما هستند برخی از اشخاصی که به دلیل عدم دسترسی به اینترنت یا عدم اشنایی با نحوه کار با آن، امکان استعلام تصادفات رانندگی و پیگیری رایگان تصادف جاده ای، از طریق این دو سامانه را نداشته و در نتیجه، این دو نحوه پیگیری تصادفات، برای آنها کاربردی ندارد.

لذا، به منظور کمک به این گروه از اشخاص و تهسیل امر استعلام تصادفات رانندگی به صورت رایگان، برای آنها، پلیس راهور ناجا، اقدام به تاسیس و راه اندازی یک تلفن گویا نموده که تحت عنوان سامانه گویای پلیس راهور ناجا، شناخته می شود.

سامانه گویا ی پلیس راهور ناجا یا همان شماره تماس استعلام تصادف ناجا، شماره تلفن 88255555 بوده که متقاضیان استعلام تصادف می توانند با شماره گیری آن و پس از وصل شدن تماس، با شماره گیری عدد 6، با اپراتور مربوطه صحبت نموده و از طریق اطلاعات مربوط به شماره پلاک خودرو، برای استعلام تصادف، اقدام نمایند.

استعلام آنلاین تصادفات رانندگی، از طریق سامانه پلیس راهور 120، به آدرس rahvar120.ir، با وارد کردن اطلاعات مربوط به شماره VIN خودرو، انجام گرفته و برای پیگیری تصادف، از طریق سامانه اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور، به آدرس havades.mrud.ir باید اطلاعات مربوط به عنوان حاثه، نوع وسیله درگیر و تاریخ تصادف، در سامانه، وارد شود.

بنابراین، همانگونه که ملاحظه می شود، در هیچ یک از سامانه های پلیس راهور 120 و اطلاعات سوانح و حوادث حمل و نقل کشور، امکان پیگیری و استعلام تصادف  با شماره پلاک، برای متقاضیان وجود نداشته و شماره پلاک، در این روش استعلام تصادف، کاربردی ندارد.

لذا، اشخاصی که متقاضی پیگیری و استعلام تصادف با شماره پلاک بوده، صرفا، می توانند از طریق تماس با سامانه گویای پلیس راهور ناجا به شماره تلفن 88255555 با ارائه  اطلاعات مربوط به پلاک وسیله نقلیه مورد نظر خود، برای پیگیری و استعلام تصادف با شماره پلاک، به نحو رایگان اقدام نمایند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.