| کد خبر: 241338 |

◄ بندر شهید رجایی را بیشتر بشناسیم

بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر واقع در جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس است . این بندر به واسطه عملیات کانتینری خود در میان نبادر برتر دنیا شناخته شده است

تین نیوز

بندر شهید رجایی یکی از مهمترین بنادر واقع در جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس است . این بندر به واسطه عملیات کانتینری خود در میان نبادر برتر دنیا شناخته شده است . سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به موقعیت استراتژیک این بندر و ظرفیت های بالقوه آن همواره اقدامات و طرح هایی را با هدف رفع نواقص موجود و بهره گیری از این ظرفیت ها را در برنامه خود داشته است .

به همین لحاظ طی سال های اخیر شاهد بهبود قابل ملاحظه خدمات در بندر شهید رجایی به ویژه در بخش کانتینر بوده ایم . نتیجه نهایی اقدامات به عمل آمده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی را می توان به شرح زیر خلاصه نمود :

1 – رشد فزاینده عملکرد کانتینری در بندر شهید رجایی طی سال های اخیر

2 -  ارتقاء چشمگیری رتبه بندر شهید رجایی بنادر کانتینری دنیا

3 – جذب خطوط کشتیرانی لاینری در بندر

4 -  افزایش سهم فعالیت لاینری به فعالیت فیدری

5 – افزایش عملیات ترانشیپ کانتینر در بندر شهید رجایی

 

رشد عملیات کانتنیری در بندر شهید رجایی

طی سال ها ، عملکرد کانتینری بندر شهید رجایی رشد فزاینده ای داشته است ، به طوری که از سال 76 تاکنون به هفت برابر رسیده است . عملکرد کانتینری این بندر در سال 76 بالغ بر 4/292 هزار TEU بوده و به استنثای اندک کاهشی در سال 1377 ، رشد صعودی خود را طی سال های 78 تا 88 ادامه داده است . آمار و ارقام رسمی نشان می دهد که عملکرد کانتینری این بندر در سال 82 با 35 درصد رشد از 7/746 هزار TEU در سال 81 به 02/1 میلیون TEU در سال 82 رسید . این رشد طی سال 83 نیز همچنان ادامه یافت و با 16 درصد رشد از 02/1 میلیون TEU در سال 82 به 19/1 میلیون TEU در سال 83 افزایش یافت . عملکرد کانتینری بندر شهید رجایی همچنان به رشد خود ادامه داد به طوری که در سال 87 به مرز 2 میلیون TUE رسید . در سال 88 نیز عملکرد بندر شهید رجایی همچون سال های قبل به رشد بی وقفه خود ادامه داد و از مرز 2/2 میلیون TEU گذشت .

 

دلایل روند صعودی عملکرد کانتینری بندر

موقعیت استراتژیک بندر شهید رجایی یکی از نقاط قوت این بندر به شمار می آید که اگر چه هنوز بهره گیری ازاین موقعیت بسزا به سطح ایده آل نرسیده ، اما تلاش در جهت استفاده حداکثری از این مزیت از اولویت سازمان بنادر و دریانوردی می باشد. راه اندازی طحر توسعه بندر و افزایش قابل ملاحظه ظرفیت پذیرش کانتینر و کشتی های کانتیری نیز از جمله نقاط قوت بندر شهید رجایی محسوب می شود که خوشبختانه طی سال های اخیر تحقق یافته و تلاش برای ارتقاء آن نیز ادامه دارد. وجود زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی نیز از جمله فرصت های بهینه در بندر شهید رجایی می باشد که سازمان بستر لازم جهت جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی را فراهم نموده است .

علاوه بر موارد فوق الاشاره ، سازمان بنادر ودریانوردی نیز با انجام اقداماتی زمینه لازم برای ارتقاء عملکرد کانتیرنی بندر شهید رجایی را فراهم آورده است ه عمده این اقدامات عبارتند از :

  • ایجاد مرکز خدمات تک پنجره در بندر با هدف تسریع در فرآیندهای عملیاتی
  • مکانیزه نمودن گردش اسنادی با هدف صرفه جویی در زمان انجام خدمات
  • استفاده از فن آوری اطلاعات در عملیات با هدف ارتقاء سطح کیفی خدمات
  • حذف فرآیندهای غیرضروری با هدف ارتقاء میزان رضایت مندی مشتریان و صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی
  • استقرار تجهیزات مدرن کانتینری با هدف کاهش سرویس تایم کشتی ها
  • اعمال سیاست های تشویقی به خطوط کشتیرانی با هدف تشویق فعالیت خطوط برتر کانتنیری دنیا در بندر شهید رجایی
  • تعدیل و منطقی کردن تعرفه های بندری

 

اتخاذ تدابیر و اقدامات فوق الذکر نتایج شایان توجهی به دنبال داشته است که ارتقاء سهم کشتی های لاینری به فیدری از جمله این دستاوردها می باشد . با تعدیل و منطقی کردن تعرفه های بندری و نیز بهبود سطح کیفی خدمات و ظرفیت سازی کانتینری ، تمایل کشتی ها و خطوط لاینری برای فعالیت در بندر شهید رجایی افزایش چشمگیری پیدا کرده به گونه که طی سالهای اخیر ، سهم خطوط لاینری به 80 درصد افزایش یافته است . در حالیکه این میزان در سال 82، تنها 30 درصد بود . همچنین سهم کشتی های فیدری نیز به نفع لاینری کاهش یافته که این امر حاکی از تاثیرات مثبت سیاست های اعمال شده در راستای جذب بیشتر فعالیت کانتینری در منطقه خلیج فارس می باشد. فعالیت خطوط کشتیرانی نیز طی سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای در بندر شهید رجایی داشته به طوری که در حال حاضر 20 خط کشتیرانی در این بندر فعالیت دارند که فعالیت بنادر برتر دنیا در بندر شهید رجایی از جنبه های برجسته فعالیت خطوط کشتیرانی لاینری می باشد.

 

ارتقاء موقعیت بنر شهید رجایی در میان بنادر عمده کانتینری دنیا

با عنایت به اقدامات صورت گرفته در بندر شهید رجایی موقعیت این بندر در میان بنادر عمده کانتینری دنیا بهبود قابل توجهی یافته است به گونه ای که این بندر ابتدا در سال 1382 برای اولین بار وارد 100 بندر عمده کانتینری دنیا گردید رتبه 96 را به خود اختصاص داد . این رتبه با کسب عملکردی معادل 1 میلیون TEU برای بندر شهید رجایی مسیر گردید چرا که در حال حاضر عملکرد 1 میلیون TEU ملاک رتبه بندی بنادر برتر دنیا توسط موسسات و نشریات معتبر بین المللی که در زمینه حمل و نقل کانتینری فعالیت دارند در نظر گرفته شده است با توجه به رشد فزاینده عملکرد کانتینری در بندر شهید رجایی انتظار می رود که این رتبه به سرعت بهبود یابد . این پیش بینی در سال 1383 محقق گردید و رتبه این بند را 20 پله صعود به جایگاه 76 در میان بنادر عمده کانتینری دنیا ارتقاء یافت . سال 1384 نیز سالی بود که بندر شهید رجایی شاهد ارتقاء 6 پله در رتبه خود بود و حائز جایگاه 70 در میان بنادر برتر کانتینری گردید . با رشد عملیات کانتینری ، بندر شهید رجایی در سال های 1385 و 1386 بار دیگر شاهد ارتقاء جایگاه خود را در میان بنادر کانتینری دنیا بود و رتبه خود را در این سال ها به ترتیب به جایگاه 69 و 67 ارتقاء بخشید.

سال 1387 را می توان یکی از سال های نقاط عطف برای بندر شهید رجایی در نظر گجرفت چرا که عملکرد کانتینری این بندر در این سال از مرز 2 میلیون TEU  گذشت .

این رکود در حالی بود که بحران اقتصادی در سراسر دنیا بنادر را درگیر خود نموده و تبعات آن نیز هنوز ادامه دارد . با رسیدن عملکرد این بندر به 2 میلیون TEU جایگاه آن نیز طی روند سال های قبل بهبود چشمگیری داشت و به رتبه 60 ارتقاء یافت . آخرین خبرها حاکی است که خوشبختانه این روند صعودی ارتقاء وضعیت بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کانتینری کشور همچنان ادامه داشته است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.