1 از
  • ا ز اینجا شروع شد

    ۳۰ تیر ۱۳۳۷ مطبوعات به نقل از مسوولان مربوطه نوشتند: اطلاع حاصل شد ساختمان جدید فرودگاه بین‌المللی مهرآباد روز سه‌شنبه چهاردهم مرداد ۱۳۳۷ (سالگرد جشن مشروطیت) طی مراسمی افتتاح خواهد شد.قرار است که شاه شخصا ساختمان جدید فرودگاه مهرآباد را افتتاح کند و با افتتاح ساختمان جدید، کلیه دفاتر شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی در ساختمان جدید متمرکز خواهد شد

  • رکود

    در سال 1332 طرح نیمه تمام فرودگاه مهرآباد پس از صرف 55 میلیون ریال، از وزارت دارایی به وزارت راه واگذار شد. وزارت راه نیز به دلیل متوقف شدن همه عملیات‌های عمرانی کشور، طرح را به مدت 27 ماه نیمه کاره رها کرد تا اینکه در سال 1334 سازمان برنامه، اعتبارات جدیدی را برای تکمیل این کار اختصاص داد.

  • اولین فرود

    سیزدهم مردادماه ۱۳۱۷ فرودگاه مهرآباد با پرواز هواپیماهای آلمانی «یونکرس» فعالیت خود را آغاز کرد

  • اعزام خلبان

    فرودگاه مهرآباد عملا با 20 فروند هواپیما در سال 1317 تاسیس ومتولد شد. درسال 1325 اولین گروه خلبانان نیروی هوایی به کشور آمریکا اعزام شد ند وپس از آن نیروی هوایی درسال 1328 با هواپیمای تی 86 واف 33 در مهرآباد شروع به کار کردند و عملیات پروازی را آغاز نمودند.

  • ترمینال ها

    نام اصلی این منطقه یا نام اصلی روستای مهرآباد "حسین آباد"بود . تا اینکه جزو مهریه عصمت الدوله درآمد و نام مهرآباد را بر آن گذاشتند . اما بعدها به مناسبت خرج های بی رویه مهرآباد به گرو رفت و از تملک خانواده او خارج شد و دادخواهی او نزد رضاخان هم بی فایده بود و به خاطر بی مهری خویشاوندان ، چنان آزرده شد که دست از مهرآباد کشید . این عکس جزو نخستین تصاویری است که در سال های ابتدایی پس از افتتاح فرودگاه مهرآباد منتشر شد.

  • مجهزترین فرودگاه

    مهرآباد در زمان راه اندازی مجهزترین فرودگاه خاورمیانه بود. این فرودگاه دارای تالار اصلی مشتمل بر دفتر شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی، اطلاعات، دفتر پست و تلگراف و تلفن، صفحه راهنمای حرکت هواپیماها، بانک‌ها و باجه‌های فروش بود. در قسمت شرقی ساختمان، برج مراقبت برای راهنمایی هواپیماها و در طبقات زیرین آن محل بی‌سیم و دفترهای فنی اداره کل هواپیمایی بود. در قسمت غرب سالن نیز تالار گمرک برای تشریفات گمرکی و بانکی مسافران، تالارهای انتظار مسافران و مشایعت کنندگان، اتاق غذای مسافران شرکت‌های هوایی، اتاق معاینه بهداشتی مسافران مشکوک و... قرار داشت که در مجموع پذیرای 600 مسافر بود.

  • چهره جدید

    در سال 1351 ویلیام پریرای امریکایی به همراه چند شرکت خارجی فرودگاه را مجهزتر کرده و چهره‌ای جدید به آن بخشیدند که از جمله امکانات جدید می‌توان به مرکز آموزش هلیکوپترهای بل نیروی هوایی اشاره کرد.

  • عروس خاورمیانه

    ساختمان جدید فرودگاه که در سال 1337 تاسیس شد در ضلع جنوبی آن (بزرگراه فتح فعلی) قرار داشت و به دلیل مهندسی خاص و سیستم خدمت‌رسانی استثنایی‌اش عنوان عروس خاورمیانه را به خود اختصاص داد.

  • مهمانداران ایران ایر

    تجهیز این فرودگاه همزمان با سال های طلایی فعالیت ایران ایر، به عنوان ایرلاین ملی ایران بود. این ایرلاین، فرودگاه مهرآباد را به عنوان فرودگاه کانونی خود می شناخت

  • پیشرفت

    ساختمان محموله‌های هوایی برای انبار کردن موقتی کالا، گاراژ، انبارهای شرکت‌های هوایی، ساختمان نگهبانی، ساختمان هواشناسی، ساختمان آتش‌نشانی و ساختمان رادیو از دیگر بخش‌های مجموعه جدید فرودگاه مهرآباد بود. قسمت ویژه‌ای هم برای مقامات کشوری و میهمانان سیاسی تدارک دیده شده بود که پاویون سلطنتی نام داشت.

  • فاجعه

    در نیمه شب 13 آذر 1337 که بارش برف سنگینی مهرآباد را به ارتفاع نیم متر سفیدپوش کرده بود. این حجم برف در کنار آسفالت‌های غیرکارشناسی و پی در پی سقف فرودگاه موجب سنگین شدن سقف و فروریختن آن بر سر صدها مسافر و پرسنل فرودگاه شد. تا ظهر 14 آذر حدود 70 جسد و دهها مجروح از زیر آوارها بیرون کشیده شد. فاجعه مهرآباد علاوه بر اینکه موجب شد ساختمان جدیدی برای فرودگاه در محل فعلی آن یعنی ضلع شمال و شمال شرقی باند بنا کنند باعث تأسیس شدن نهاد اورژانس در تهران و سپس سایر شهرها شد.

  • سال های طلایی

    دهه 30 و 40 خورشیدی را باید سال های طلایی تردد مسافران در این فرودگاه نامید

  • ترمینال 1

    نمایی زیبا از ترمینال 1 فرودگاه مهرآباد

  • بمباران

    این تصویر ولین عکس ثبت شده از جنگ تحمیلی است که توسط عباس فتحی به ثبت رسیده است. وی که متولد سال 1316 است عکاسی را از سال 1335 در روزنامه کیهان آغاز کرد. این عکس نخستین دقایق حمله بمب‌افکن‌های عراقی به فرودگاه مهرآباد را در 31 شهریورماه 1359 نشان می دهد

  • ثبت ملی

    سه سال پیش، ترمینال 1 این فرودگاه توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ثبت ملی شد

  • ایرلاین ها

    در محوطه این فرودگاه حدود ۱۰۰ شرکت هوایی و غیرهوایی و اشخاص حقیقی و حقوقی فعالیت‌های تجاری دارند.

  • برج مراقبت

    برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در ۱۰ طبقه و ۴۰ متر ارتفاع ساخته و نمای خارجی آن از سنگ گرانیت و شیشه است.

  • برج مراقبت

    برج مراقبت این فرودگاه دارای ۱۵۰ مترمربع فضای مراقبت پرواز، ۲۲۵ مترمربع فضای رادار تقرب پرواز، ۲۲۵ مترمربع فضای تجهیزات ناوبری، هر طبقه با ۱۲۰ مترمربع فضاهای اداری و عملیاتی (یکم تا هفتم)، ۳۰۰ مترمربع ساختمان سایت رادار، ۱۲۰۰ مترمربع در چهار طبقه و ساختمان تسهیلات است.

  • نوستالژی

    پروازهای بین‌المللی فرودگاه بین‌المللی مهرآباد (شرکت‌های هواپیمایی ایرانی) از روز یکشنبه ششم آبان ۱۳۸۶ به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) منتقل ‌شد. با توجه به گستردگی تهران، شنیده می شود که تمام پروازهای داخلی و خارجی به مرور به این فرودگاه منتقل می شوند و از مهرآباد تنها یک نوستالژی در ذهن ایرانی ها باقی می ماند

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.