قطارهای تندروی ژاپنی چگونه کار می کنند؟
ژاپن، ملتی کهن که موتور محرکه دنیای مدرن است، شهرهای بزرگ در طول سواحل کشور گسترش یافته و کوهها آنها را از هم جدا کرده و یک ماشین آنها را به هم متصل کرده است، شینکانسن N700 A که بنام قطار گلوله ای نیز شناخته می شود.

ژاپن، ملتی کهن که موتور محرکه دنیای مدرن است، شهرهای بزرگ در طول سواحل کشور گسترش یافته و کوهها آنها را از هم جدا کرده و یک ماشین آنها را به هم متصل کرده است، شینکانسن N700 A که بنام قطار گلوله ای نیز شناخته می شود.
کمتر از سه ساعت از توکیو تا اوساکا با قطار تندرو ژاپنی
شینکانسن شبیه قطارهای دیگر نیست، دماغه آیرودینامیک آن هوا را می شکافد و 128 چرخ فولادی و طراحی مهندسی آن امکان حرکت در قوسها بدون کاهش سرعت را فراهم می کند. 128 ترمز هوائی قطار 700 تنی را متوقف و دو بازوی پانتوگراف الکتریسیته ای به میزان مصرف 40،000 خانه را در قطار جاری می کنند. این قطار بمنظور حمل بیشترین نفرات در کمترین زمان ساخته شده است.
شینکانسن توکایدوشلوغترین، امن ترین و تندروترین قطار جهان است، بطور متوسط 365 قطار در این مسیر تردد می کنند، این یک غرور ملی است که زمان حرکت قطارها بسیار دقیق است. در نوامبر 2017 راه آهن ژاپن بخاطر اینکه یک قطار 20 ثانیه زودتر حرکت کرده بود از مردم عذرخواهی کرد.
کنترل حرکت قطار در وقت معین یکی از مهمترین کارها در ژاپن است.
مدیر عملیات قطارهای شینکانسن در توکیو: در زمان پر ترافیک حدود 80 قطار بین توکیو و اوزاکا حرکت می کنند. شغل او به شکل باورناپذیری پیچیده است، او باید صدها قطار را در طول 300 مایل (540 کیلومتر) از سرزمینی با شرایط جغرافیائی سخت تحت نظر داشته باشد. از زمانی که این قطار در سال 1964 شروع بکار کرده 6 میلیارد نفر را جابچا کرده است. شینکانسن فاصله توکیو تا کیوتو را در 2 ساعت و 19 دقیقه طی می کند که قبلا 6 ساعت و 19 دقیقه طول می کشیده است.
قبل از حرکت قطار صدها ساعت کار در ایستگاه باید انجام شود تا قطار آماده حرکت شود، یکی از مهمترین نفرات در عملکرد قطار راهبر است.
هیروکی ناکازاوا (Hiroki Nakazawa): وقتی بچه بودم آرزو داشتم راهبر شینکانسن شوم. وقتی اولین بار شینکانسن را راندم احساس تازگی و خوشحالی کردم.
هیروکی 29 ساله از 6 سال پیش راهبر قطار است، شغل او در هر مدرسه ای در ژاپن رشک برانگیز است.
هر قطار 1،300 نفر را حمل می کند و همه انتظار دارند که واگنها تمیز باشند.
کاناکو تاکی (Kanako Taki) مدیر گروه تمیزکاری: من در بخش تمیزکاری قطارها در ایستگاه توکیو کار می کنم. تمیزکاری شامل: تعویض جهت صندلیها، جمع آوری زباله ها، کنترل صندلیها و تمیزکاری کف است
او یکی از 490 نفر تیم نظافت ایستگاه توکیو است. یک گروه 22 نفره 7 دقیقه وقت دارند تا 16 واگن را تمیز کنند.
هیروکی ناکازاوا: قطار سر وقت حرکت می کند بنابراین آنها باید سریع قطار را تمیز کنند و اینکار باید با دقت و سرعت انجام شود.
تیم باید در وقت تعیین شده قطار را تمیز کند و کاناکو روشی برای انجام کار خود دارد.
کاناکو تاکی: من سعی می کنم دستورالعملها را در ذهن خود داشته باشم و کارها را مرحله به مرحله انجام دهم و زمان هر مرحله به نوع کار بستگی دارد.
قطار 12 دقیقه در ایستگاه متوقف می شود و پس از پایان نظافت، مسافران 3 دقیقه وقت دارند که سوار قطار شوند.
زمان حرکت قطار بسیار دقیق است و در زمانهای پر ترافیک هر 3 دقیقه یک قطار از ایستگاه توکیو اعزام می شود.
برای طی 300 مایل در زمان معین شینکانسن باید سریعا به حداکثر سرعت خود برسد، برای شتاب دادن به قطار 700 تنی به روش دیگری عمل می کند، شینکانسن بجای یک موتور در جلو، تعداد زیادی موتور کوچک در طول قطار دارد، 56 موتور الکتریکی پانتوگراف برق 25 کیلو ولت را از شبکه برق بالاسری را برای تامین انرژی موتورها وارد قطار می کند، موتورها از طریق گیربکس گردش چرخها را به 1،800 دور در دقیقه رسانده و قطار را ظرف 3 دقیقه به سرعت 180 مایل در ساعت (335 کیلومتر بر ساعت) می رسانند.