بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

تونل دریایی قطر ایران؛ طولانی‌ ترین تونل زیردریایی جهان تصمیم بزرگ منطقه / آبراهه شمال جنوب همچنان در اغماء

سال ۱۴۰۰ توافقنامه ای بین ایران و قطر رد و بدل شد توافقی که زیر نظر وزیر وقت راه و شهرسازی مرحوم رستم قاسمی و وزیر حمل و نقل قطر نهایی شد.

تونل دریایی قطر ایران؛ طولانی‌ ترین تونل زیردریایی جهان تصمیم  بزرگ منطقه / آبراهه شمال جنوب همچنان در اغماء
تین نیوز |

ما ایرانی ها خاطره خوشی از جام جهانی قطر نداریم آنجا که طبق توافقنامه ای بین وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و ارتباطات دولت قطر، نقشه راه حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ هموار شد است و مقرر شد ایران در برگزاری این رویداد بین المللی سهیم شود اما به دلیل سهل انگاری مسئولان ما این مهم راه به جایی نبرد.

گزارش پربازدید ما را بخوانید:

◄ هرگز رهایم مکن

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، بهمن ماه سال ۱۴۰۰ توافقنامه ای بین ایران و قطر رد و بدل شد توافقی که زیر نظر وزیر وقت راه و شهرسازی مرحوم رستم قاسمی و وزیر حمل و نقل قطر نهایی شد تا مقدمات اجرای این پروژه بزرگ به عنوان تحول عظیم برای قطر و جمهوری اسلامی ایران مهیا شود. 

در سفر شهید رئیسی، رئیس جمهور فقید به قطر، موضوع مورد علاقه قطری ها موردبحث قرار گرفت. حفر تونل حدود ۲۰۰ کیلومتری از زیر خلیج فارس. ابرپروژه ای که می تواند قطر را به ایران و سپس اوراسیا و اروپا برساند و دست قطر را از زیر ساتور عربستان خارج کند. اکنون قطر برای ارتباط با سایر نقاط دنیا مجبور است روی خاک و مسیر خشکی عربستان حساب باز کند. با حفر تونل می تواند این وابستگی را قطع کند و از مسیر تونل به ایران و سپس به سایر نقاط جهان دسترسی مستقلی داشته باشد.

فروردین ۱۴۰۱ بود که خبرآمد کمیته مشترکی بین ایران و قطر تشکیل شده تا ساخت تونل زیردریایی بین ۲ کشور امکان سنجی شود و پس از آن در خصوص نهایی شدن این طرح تصمیم گیری خواهد شد، و سپس در مقام عمل ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد شاهد اتفاقات میمون نبودیم. حالا اما در آبان ماه ۱۴۰۳ خبر رسید که سفیرقطر در ایران با عارف،معاون اول رئیس جمهور دیدار کرده و موضوعات مطرح شده اسفند ۱۴۰۰ را مجددا پیش کشیده اند.

 قصه «تونل دریایی قطر ایران»

با توافق صورت گرفته، قراراست قطر تونلی حفر کند تا از بندر دیر در استان بوشهر سر بیرون آورد و مانند تونل های معروف سیکان ژاپن با ۵۴کیلومترو تونل مانش با ۵۲ کیلومتر یک مسیر زیردریایی را طی کند. سرمایه گذار و مجری این طرح قطری ها هستند؛ زیرا به این ابرپروژه نیاز دارند. این عملیات منافع بسیار خوبی را نصیب ایران می کند و در مقابل، علاوه بر بازکردن راه قطر به سمت اوراسیا، قطع وابستگی قطر به مسیر خشکی عربستان، عطش قطری ها را برای کارهای بزرگ و مطرح شدن در دنیا را سیراب می کند. طول ۲۵۰ کیلومتری این تونل، مانند برگزاری جام جهانی نام این کشور را به عنوان ساخت طولانی ترین تونل زیر دریا به کتاب رکوردهای گینس ببرد و سر زبان ها بیندازد. پیش از این، مهندسان چینی از ساخت طولانی ترین تونل زیر دریایی جهان به طول ۷۷ مایل / ۱۲۴ کیلومتر در این کشور خبر دادند. این تونل شهر دالیان را به یانتایی در ساحل شرقی چین متصل کرده و مسافران را از یک سفر جاده ای ۱۴۰۰ کیلومتری نجات می دهد.

این بار قطر با ساخت تونل ۲۵۰ کیلومتری که قطر را به بندر دیر بوشهر وصل می ‎کند، رو دست چینی ها بلند خواهند شد. 

شهامت اجرای ابرپروژه

آن چه در این خبر برای ما از خود خبر مهم تر است، «شهامت تصمیم سازی و تصمیم گیری قطری هاست.» بعد از ساختن فرودگاه ها و ساختمان های بسیار بزرگ، خرید باشگاه های ورزشی اروپایی و... تصمیم به برگزاری جام جهانی فوتبال، حسابی قطری ها را معروف کرد. شاید تا قبل از برگزاری جام جهانی، کمتر کسی نام قطر را به عنوان یک کشور مهم شنیده یا به آن کشور سفر کرده بود. قبل، حین و بعد از برگزاری موفق جام جهانی فوتبال، قطر بسیار معروف شد. تصمیم برگزاری جام جهانی فوتبال واقعا ریسک بزرگی بود. شاید تا ماه قبل از برگزاری هنوز بودند مسئولان و کارشناسان بین المللی که با دیده تردید به قطر می نگریستند و البته حین و بعد برگزاری، حیرت زده شدند. 

اصولا تصمیم گیری برای برگزاری یک ابرپروژه به نام جام جهانی فوتبال، آن هم در کشوری که اصلا صاحب فوتبال نیست و تیم ملی اش، تیمی از ملیت های متعدد تشکیل شده است و جالب این که به عنوان میزبان در همان قدم اول حذف می شود، تصمیم بسیار بزرگ و شگفت انگیزی است که البته قطری ها گرفتند و انجامش دادند. ابر پروژه دیگری در راه است و تونل ۲۵۰ کیلومتری از زیر خلیج فارس، تصمیم بزرگ دیگری از قطری هاست که در شرف اجرایی شدن است. آیا همه این ها به ما نمی آموزد که برای احذ تصمیم های بزرگ شهامت به خرج بدهیم؟

آبراهه شمال جنوب در اغما

چند دهه از ایده آبراهه شمال جنوب می گذرد و هنوز به هیچ تصمیمی نرسیده ایم. نه می توانیم بگوییم بله و نه می توانیم بگوییم نه! 

آبراهه شمال جنوب، ایده ای است که بر اساس آن، تونلی به عمق ۵ تا ۷ متر از خلیج فارس تا مازندران حفر و کشیده می شود تا قابلیت کشتی رانی در آن، جنوب را به شمال وصل کند. کاری است بزرگ و ایده ای است جالب. اما این ایده سالیان درازی است که منتظر و معطل مانده تا تکلیفش روشن شود. تکلیفش روشن شود که به طرح تبدیل شود یا به طور کلی به فراموشی سپرده شود؟

در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی، این ایده گام کوچکی رو به جلو گذاشت و با تامین اعتبار مناسب، مطالعات مقدماتی صورت گرفت و بر اساس آن، «ساخت آبراهه شمال-جنوب امکان پذیر است.» بر اساس مطالعات مقدماتی که باید در گام بعدی با مطالعات تکمیلی آزموده شود، می توان در طول ایران زمین، رودی داشت که قابلیت های متعددی از جمله پرورش آبزیان، کشاورزی در مناطق بایر، ترانزیت کالا با کشتی و... داشت و نقطه ژئواکونومیک و ژئو پلیتیک ایران را تقویت کرد و منافع اقتصادی سرشاری عاید ایران کرد. اما چه کسی تصمیم بگیرد؟ تصمیم بگیرد که بشود یا نشود! چه کسی شهامت دارد زیر بار این تصمیم بزرگ برود؟

ابرپروژه ای که حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال طول می کشد. دولت ها به دنبال طرح هایی هستند که حداکثر ۴ساله جواب بدهد و مدت زمان ازایده پردازی تا افتتاح ۴ و یا کمتر از۴سال باشد که به عمر دولت حاضر برسد و افتتاح و اختتامیه باقیچی همان دولت باشد. بدیهی است طی چنین مدت کوتاهی نمی توان ابرپروژه ساخت .به هر روی، شهامت قطری ها ستودنی و درس آموز است. ایده های بزرگ و طرح های بزرگ و اجراهای بزرگ کسانی می خواهد که بزرگ تر از آن ایده ها و طرح ها فکر کنند و شهامت تصمیم گیری داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • الیاس ارمی پاسخ

    فردا یک کسی میاد میگه ما می خواهیم از تهران تا شمال را تله کابین بزنیم. آقایان در ترن هوایی قم تو باتلاق گیر کرده اند لقمه ی بزرگتر از دهان...

    • ناشناس

      اول پروژه های نیمه کاره را تکمیل کنید
      وظیفه دولت تامین جان و مال مردم است
      خیلیا تو جاده بی کیفیت جانو مالشونو از دست دادند
      دولت چکار میکنه که بعداز سی سال ازادراه تکمیل نکرده ؟

      خوبه که ایران سرشار از منابع و ثروت است
      مسیولین همت کنند پروژه ازادراه تهران شمال را تکمیل کنند

      یا تهاتر کنند با کشور خارجی که بسرعت تکمیل بشه

  • ناشناس پاسخ

    جمهوری اسلامی وجودشونداره۱۵۰۰مترپل بین قشم وبندرپهل بزنه!!!!

  • ناشناس پاسخ

    شما زحمت بکشید اتوبان تهران شمالو بسازید آبراه پیشکش.سلطان ادعاهای بی سرو ته

  • علی راثی نصیری پاسخ

    بسم‌الله الرحمن الرحیم بسم الرب الشهدا و المعلمون

    اعتقاد داریم بهتر است توافق را عملی کنید آقایان مسئول تا که مسیر تجارت را باز تر کنید
    الحمدالله الرب العالمین

    • بنیامین

      سلطان اومدی نظر بدی یا قران بخونی

  • عزیر پاسخ

    بنده هم پیشنهاد میدم کویر لوت و نمک را چمن بکاریم و از مزایاش استفاده کنیم .لطفا امکان سنجی شود.

  • قاسم پاسخ

    تا زمانی که دیدگاه دولتیان ملی نباشد ره به جایی نمی برد.

  • ناشناس پاسخ

    کار بزرگ ادم بزرگ میخواد!!!

  • ناشناس پاسخ

    کاش پل ۵۰۰ متری قشم بندر لاف خمیر را می زدند

  • ناشناس پاسخ

    همش دروغه

  • ایران پاسخ

    هر موقع ما تونستیم حقوق بازنشسته ها بدیم اونوقت مث قطری‌ها فکر می‌کنیم.

  • ناشناس پاسخ

    چرا مسولین ما یک پروژه رو به سرانجام نمیرسانند بعد ؟!کار نیمه کاره دردی دوا نمیکنه هیچ باعث زجر هم میشه.
    لطفاً همزمان پروژه شمال جنوب رو هم به سرانجام برسانید تا عراق وترکیه دورمان نزدن،فقط بفکر یک راه نباشید باید از راههای مختلف با جهان ارتباط داشت که محدود نشیم ایها المسولین کجایید؟؟؟؟؟؟؟؟



  • آرش پاسخ

    من هم از غرب به شرق اتوبان میسازم

  • ناشناس پاسخ

    مشکل مملکت ما اینه که کار به کاردان سپرده نمیشه و کسایی که در این زمینه تصمیم میگیرند که هیچ تخصصی درباره آن ندارند .
    همین پروژه آبراهه شمال جنوب رو به یک پیمانکار ژاپنی بدین چهار ساله تحویلش میده

  • ایرانی پاسخ

    مطمئنا مادامیکه دلالان تحریم و عقب نگه دارنده اقتصاد و سیاست ایران قدرت داشته باشند اینچنین پروژه هائی اجرا نخواهد شد.

  • کوروش بزرگ پاسخ

    😜یه قطار افغانی را نتونستن یا نخواستن به ترکیه برسونن تونل زیر آبی پیشکشتون
    برید آزاد راه امیر کبیر را آسفالت کنید

  • Hadi پاسخ

    علاوه بر قطر تونل زیردریایی بین امارات و هرمزگان نیز باید هرچه سریعتر مطرح شود

  • باهر پاسخ

    به کارهای گران مرد کاردیده فرست
    که شیر شرزه درارد به زیر خم کمند
    اگر افراد شایسته و نخبه و امیر کبیر مانند بکار گمارده شوند و افراد نورچشمی و بزرگ‌شده در حجله رفاه و اسایش و سفارشی و هزارفامیلی جدید و پخمه و نالایق از سمتهای سازمانی برداشته شوند ان زمان سازندگی و عمران و ابادی ایران شروع خواهد شد و کارهایی عظیم می توانند انجام دهند که در خواب و خیال هم این مدیران نالایق و غارتگر ‌و مال و مقام پرست نمی توانند تصور کنند!!!
    تا کننده کار چه کسی باشد.

  • اکبز پاسخ

    خرابتم پروژه

  • داریوش پاسخ

    درود .درود بر شما قطری ها .درود بر ایران .درود بر ایران و قطر

  • ناشناس پاسخ

    تونل ۲۵۰ کیلومتری از زیر خلیج فارس یه پروژه مخرب محیط زیست هست به جای اون میشه مسیر آبی رو بهبود بخشید .عربها چون پول زیادی دارن دنیال پروژه های دهن پرکن میرن به عواقبش فکری نمیکنن بی‌عقلی محض

  • ناشناس پاسخ

    شما یه پل برای‌ جزيره قشم درست کنيد تونل پیشکشتون

  • کهنه سرباز جانباز دفاع مقدس پاسخ

    ایده خوبیه و بخصوص ایده شمال جنوب که خلیج فارس را به دریای خزر وصل کند،برنامه توسعه ۱۴۰۴ که ایران را در بیشتر متغیرهای توسعه درمنطقه در رتبه اول پیش بینی کرد که محقق شود اما فعلا نه اینکه اول نشدیم بلکه فعلا خاموشی سراسری برق و تحریم و انزوا جهانی وفقر و عدم پرداخت همسان سازی حقوق بازنشستگان والخ...‌،ولی قطر با این جثه کوچکش قادر به هرکاری میباشد چراکه مدیریت در کشورش براساس منافع ملی ورفاه مردمش پایه گذاری شده نه ایران که شبانه روز حرف هرمسئولی که ازخواب بیدار میشود میگوید من آنم که رستم دستان،،،وبردهان دشمن می‌کوبد حالا این دشمنان کی شرش ازسر ما خلاص میشود خدا میداند!!! کانال شمال جنوب پیشکش فقط تورم ۴۰درصدی را به یک رقمی وحقوق همسان سازی را اجرا کنند ،مابقی را تحمل میکنیم

  • سلام پاسخ

    یعنی برقش رو نیروگاه اتمی بوشهر تامین میکنه

  • م.م.محبی پاسخ

    دولتمردان و مسئولین کشور ایران...

    چرا تاکنون نبایستی این طرح عظیم و بزرگ اجرا شود...

    در دنیا دنبال چه چیزی هستید

    الان می بایست چندین کریدور در کشور ایران بهره‌برداری شده باشد...

    چرا هیچ کاری نمی کنید

    اگر فکر می کنید نمی توانید...

    اجازه بدهید افراد دیگری دست بکار شوند.

    کشور در حال ورشکستگی است...
    تاکی می خواهید اینگونه عمل کنيد.

    • ناشناس

      با طرحهای احمقانه ملت رو گرفتار کردید

      تونل البرز ازادراه تهران شمال را تکمیل کنید
      که بسیار کاده پر خطر و پر اسحلاکیست

      جاده های نیمه کاره را تکمیل کنید

      ملت را ببازی نگرید

  • ناشناس پاسخ

    متاسفانه ایران در تصمیمات بزرگ دچار ترس و وحشتی است که خود بنای اون گذاشته اگر بدور از حاشیه ها و توهمات درونی سیر کنند همانند بسیاری از کشورهای دنیا که قابل اثبات و دیدن هستن میتوان رشد کرد

    • ناشناس

      چرا ملت را ببازی گرفتید با ایده های احمقانه
      ابراهه شمال جنوب اصلا قابل اجرا نیست
      احمقانه ترین پروژه تاریخ دنیاست
      صدها سال ثروت ایران را به باد فنا میدهد و انجام نمیشود و نخواهد شد
      زیرا این طرح صددرصد احمقانه است

      زودتر تونل البرز ازادراه تهران شمال را تکمیل کنید
      ملت را در ترافیک و خطرات جاده گرفتار کردید

  • احمد پاسخ

    ب⁵عضی ها فقط بلدید حرفهای بزرگ بزنند که اگه این حرف از قد و قامت شان بزرگتر باشه دیگه حرف نیست ور زدنه تونل مانش تونلهای چین و چند تا 6دیگه رو جمع کنی باز کمتر از طول این ابر تونل خیالی پیشنهادی است.لذا این ور زدن است و بس

  • علی پاسخ

    به قطربسپاریددرست میکندچون وجدان کاری صداقت پاکدستی وهرکاری ازوجودشان ساخته است تاماهرایرانی یکباربه قطرسفرکنیم

  • هموطن پاسخ

    پیشنهاد میکنم مثل دریاچه ارومیه کف دریا را با خاک کوهها پرکنید و وسطش یه پل بزنید و کل خلیج فارس رو خشک کنید.فکر میکنم طرح من خیلی خوب باشه🫠

  • ناشناس پاسخ

    شماروی زمین جان میکنید وکارنمیکنید.حالامیخواهید زیردریا کارکنید؟
    بی کفایتها برق تولیدکنید

  • حسین پاسخ

    بعضی ها که مخالفت می کنند خبر را خوب بخوانند بعد نظر بدن، تو خبرا نوشته که خود قطر می خواد سرمایه گزاری کنه و بسازه
    پاینده باد ایران و ایرانی

  • پیام پاسخ

    نکنید آقا جان ،نکنید
    نزارید ببرند نزارید ...!

  • ناشناس پاسخ

    خوب عالیه ..اگر کارگرانش ایرانی باشند خوبه اگر دگه چین همه کاره باشه دگه خدا داند

  • Alo پاسخ

    کار بزرگ مرد میخواهد جرات ومردانگی همانند شهید زین الدن وباقری
    این طرحهای بزرگ که ایران را سربلند وعزت میدهد مرد بزرگ و با هوش وملی گرا میخواهد نه مرد ترسو

  • رضا پاسخ

    سلام اینکار وصل در یای عمان ب دریای مازندران کاری بسیار ارزشمند وبرای نسل‌های آینده. گوهری گران بها ست وکاملا اجرائی است بشرطی که بصورت شرکت سهامی بزرگ که همه ملی ایران در آن شریک واز سود سهام آن بصورت مساوی استفاده کنند و برآورد هزینه را تقسیم بر کد ملی نود ملیون ایرانی کنند مبلغ هر سهام مشخص می‌شود که بصورت اقساط بلند مدت تا اتمام پروژه پرداخت شود واین سهام قابل خرید وفروش باشد که کسانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند پرداخت کنند ب کسانیکه تمایل دارند بتوانند بخرند وچون این پروژه منافع وجود بسیار بسیار بالا ئی دارد خریدار خیلی زیاد دارد ودر مدت کوتاهی هزینه پروژه ملی کاملا بدون هزینه دولت قابل اجراست

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    براي امكان تصميم گيري روي پيشنهاد قطر در باره احداث تونل 250 كيلومتري بايد مطالعات امكان سنجي فني و اقتصادي و حقوقي وسيعي با دانش روز و از ابعاد مختلف صورت پذيرد. اگر تامين مالي آن از سوي قطر باشد، محتمل خواهد بود و اگر بخشي از تأمين مالي با ايران باشد، با شرايط فعلي اقتصاد ايران مقدور نخواهد شد. در باره آبراهه دريايي ايران از شمال تا جنوب كشور مطالعات مفصلي در دهه 80 در زمان رياست جمهوري آقاي احمدي نژاد در نهاد رياست جمهوري با همكاري نيروهاي مسلح و تحت نظر آقاي ميرسليم انجام شد كه نتيجه آن منفي بود و لذا توسعه حمل و نقل ريلي شمالي- جنوبي گزينه مناسبتر تشخيص داده شد.

    • ۹۹

      میر سلیم؟!!!! بعد انتظار نتیجه از پروژه داری؟!!!🙄

  • ناشناس پاسخ

    آبراه شمال جنوب اگر آب خزر هر روز کم شود ۲۰ سال دیگر چی میشود به نظر من بدرد نمی خورد ولی تونل قطر بهترین پیشنهاد اگر اجرایی شود

  • مازیار صادقی پاسخ

    تورا به قرآن کریم قسم که اجازه دهید قطر این تونل رابزند و هزاران مشکل برای مانیز حل خواهد شد. این تونل ینی اتصال ایران به جنوب خلیج همیشه فارس ومشت محکمی بر دهان تحریم های بین المللی غربی ها که دشمن این آب و خاک هستند. حالا ایران رود رو بعدا فکر کنید

  • نقی معمولی پاسخ

    دریاچه ارومیه رو که وسطش جاده کشیدید خشک کردید ببينيم خلیج فارس رو هم می‌تونید خشک کنید ..........

  • خویی پاسخ

    همین خوب است با تعامل سازنده سرمایه گذار خارجی را جذب کنید

  • روشن پاسخ

    کار خوبی است یک مقدار از منابع گازی که دزدیده اند خرج خودمان می کنند .

  • یک ایرانی پاسخ

    البته به نام قطر با پول خودمان که از فروش گاز میدان پارس ....بله متاسفانه ما که تحریمیم ولی قطر تا حالا دوهزارمیلیارد گاز فروخته

  • محمد پاسخ

    یک پل حدودا ۶۰ متری قراره تو شهر ما بزنند از سال ۷۵ تا الان فقط پایه های پل زدن اونوقت تونل زیر دریایی می خوان بزنند

  • سیداحمد فرشاد پاسخ

    افکار ایدها وتصمیمات بایدکارشناسی شود از کارشناسان خبره داخلی و خارجی استفاده شود اگر اجرای چنین پروژه ها قابل اجرا باشد با تصویب در مجلس و شورای نگهبان وامنیت ملی لازم الاجرا شود متاسفانه اول بیان می‌شود وخبری از ادامه آن نیست و از دیدملت هم نا خوشایند است

  • بهروز پاسخ

    تو قرن بیست و یکم جدول قطع برق راه انداختید و برق خانوار را قطع میکنید اون وقت دنبال تونل زیر آبی هستید؟

  • محمد پاسخ

    برین قطر التماس کنید انجام بده چون ما که حرف می‌زنیم ولی قطر حرف بزنید انجام میده ..چقدر خوب میشه اگر انجام بدن...من هم یک کار بزرگ انجام میدم..از قطر راهن میزنم تا آستارا..از اینجا تا قطب شمال که مردم حال کنند شفق قطبی نگاه کنند .یا.خلیچ فارس رو به شمال و شمال رو به دریا سیاه. و مدیترانه وصل میکنم ...ای کاش فقط حرف نباشد عمل کنند...تا کی حرف...

  • محمد پاسخ

    من التماس میکنم از روزنامه شما یا هرچی..که این مقاله رو زدی..جان مادرت...بیا لطف کن...همین مقاله رو ببر مجلس و هیأت دولت...نشان بده که مردم ایران چقدر باهوش هستند و چه فکری در قبل آقایان گرفتن‌‌‌..ببری کار تاریخی کردی شاید در مجلس و هیأت دولت دو نفر وجدان ش تحریک شد کاری کردن...

  • یک ایرانی پاسخ

    این طرح هرگزهرگز اجرایی نخواهدشد10کیلومترراه آهن میخواهیدبکشیدصدسال طول میکشدانوقت چنين پروژه ای حتماهزارسال میشه بجای این افکار مضخرف قطار سریع السیر راه اندازی کنیدکه کالا مسافر را 6ساعته ازجنوب بشمال برساندهواپیما که نمیشه جاده هم نمیشه بهترینش قطارهای سریع السیرهست مگرازاین چینیهای بیشرف میلیاردهادلار طلبکار نیستیم مگر قرارنبودبجای پول درکشور کار کنند واقعا اینچجور قرار دادی بستیدکشورو بتاراج دادید

  • احمد پاسخ

    همت، تلاش، دوراندیشی، اقتصاد و .... در وجود اعرابی که ما، آنها را به سخره گرفته ایم موج می زند.
    به حاشیه های اطراف خود دامن نمی زنند.
    زیر پای هم را خالی نمی کنند.
    و در کل، به ارتقای کشور خود می اندیشند.

  • محمد پاسخ

    کسانی که در این مملکت مسعولن که فقط به فکر جیب خودشان هستند بعضی موارد آدم شک میکنه اینا ایرانی هستند طرح آز این بهتر بدونه سرمایه گذاری برای ایران کجا پیدا میشه که جلوی اجرای آن را میگیرن

  • ناشناس پاسخ

    اقا چرا توجه نمیکنین نوشته قطری ها میخوان بسازن با سرمایه خودشون ما نمیخوایم بسازیم .بیخیال

  • علی عسگری پاسخ

    بنظرم هرجا که پول باشه امکان هر جور کاری هم وجود داره پول هرکاری می‌تونه انجام بده

  • کریم پاسخ

    باوجود کاسبان تحریم و هزار فامیلی که درسطح مسئولان ومدیران این کشور هستش کشور قطر رشدکرد. منابع مشترک گازی ونفتی ما روبا پیشرفته ترین تجهیزات ممکن روز درحال استخراج وبرداشت هستندو از بیابانی به نام قطر بهشتی ساختندکه زبانزد درکل دنیاست. وما هم ۵۰ ساله بابت نیروگاه بوشهر هزاران میلیارد دلار خسارت وتحریم شدیم که حتی چندمگاوات برق هم تاحالا تولید نکرده.مشکل مردم تونل زیرآبی نیست مشکل گرانی وتورم وبیکاری ومسکن و رانت وآقازاده و اختلاس و هزاران بدبختی است که هزار فامیل سر مردم این کشور آوردند.

  • محمد پاسخ

    درود بر مردم با خرد و با عزت ایران .اگر هر اتفاق خوبی حتی فکر کردن به اتفاق خوب و بگیم نمیشه باید چکار کرد چرا اینقدر خودمون و ضعیف میبینیم این پروژه میدونید چقدر سود آوری برای مردم داره تجارت رفت وآمد ارتباط با دنیایی جدید سفر ارزان همه میتونن برن کشورهای حوضه خلیج فارس از همه مهم تر قطر میخواد سرمایه گذاری کنه چرا یک کار خوب هم میخواد اتفاق بی افته یک عده خائن و دشمن مردم با گمراه کردن مردم و تحقیر شون میگن نمیشه وشما نمیتونین مال این حرفا نیستین و عده ای هم بدون فکر کردن به افکار پلید دشمن میگن بله درسته ما نمیتونیم الان که موقعیتش برای یه پیشرفت خوب بدون نیاز به سرمایه پیش آمده وبیشتر سودشم برای مردم هست چه کسانی هستند میکن نه خوب نیست و نمیشه.مردم بزرگ و باخرد ایران التماس تفکر درود برشما

  • مهیار پاسخ

    خوب یه مشکلی هست اینجا ؟؟؟؟ اگه بخوان آب رو از خزر بریزن توی خلیج فارس خوب آب خزر تموم میشه و خشک میشه ، اگر هم بخوان آب خلیج فارس رو بریزن توی خزر خوب اون وقت خزر پر میشه و مردم غرق میشن 😁😁😁😁 ، حالا میخوان چیکار کنن ؟؟؟ البته راه داره زوج و فرد بشه ، روزهای زوج از خزر بریزه تو خلیج روزهای فرد برعکس 🤔🤔🤔🤔 خوبه این جوری ؟؟؟؟

  • ناشناس پاسخ

    حضرات همیشه خواب تشریف دارند

  • ناشناس پاسخ

    پولهایی که باید در این مسیر و کلا آبادانی کشور مصرف شود فعلا در جاهای دیگر برای هدف های دیگر مصرف می شود

  • ناشناس پاسخ

    روباه به سوراخ نمی رفت یک جارو به دنبش می بستن

  • م ح پاسخ

    اگر هر رئیس جمهور100کیلومتر طرح وصل دریای خزر به خلیج فارس را اجرا نموده بود تا حالا حدود 1000 کیلومتر از شمال به جنوب آمده بودند.

  • مهرداد فراهانی پاسخ

    از پیج ایران رود اخبار آبراه شمال جنوب را دنبال کنید

  • م ح پاسخ

    بنام خدا.اول معایب و مزایا را برسی کنید. شاید آبراهه کل آب دریای خزر را به خلیج فارس هدایت نماید. یک جایی کلی خرج نمودند بدون تحقیق بعد فهمیدند زمین گچی است.و گفتند ما از گج بیشتر از آهک می‌ترسیم. عقلا اول برسی نمایید بعد هزینه نمایید. کوچه های 1تا9 قلات شیراز بالغ بر 10سال است که در طرح هادی رفته ابلاغ نمی‌نمایند. اونوقت می‌خواهند دریای خزر را به خلیج فارس وصل نمایند.

  • م ح پاسخ

    بنام خدا. اگر جربزه دارید نفتکش هایی که نفت جزایر سه گانه را مبرند توقیف نمائید.

  • ناشناس پاسخ

    آسفالت ها رو روکش کنید
    تونل و آبراهه و بقیه اش پیش کش

  • خاکی پاسخ

    اگرآدمی مثل تهرانی مقدم رئیس جمهور میشد صددرصد این آبراهه ساخته می‌شد آدمهای با اراده فولادی برای کارهای بزرگ لازمه

    • ناشناس

      ابراهه شمال به جنوب اصلا شدنی نیست
      هزارسال ملت را گرفتار میکنند
      این پروژه دهها نسل رو نابود میکنه و ساخته نمیشه
      فقط زخمی میشه با صدها میلیاردها دلار هزینه بیتلمال بباد فنا میره
      پروژهای نیمه کاره را تکمیل کنید و ملت را گرفتار نکنید
      جاده چالوس و صدها جاده داره تلفات میده و خطرناکند و ترافیکو مصرف سوخت و وقت مردم
      دولت بفکر جانو مال مردم باشد

  • ناشناس پاسخ

    در درجه اول طرحهای نیمه کاره را تکمیل کنید
    مثلا
    تهران چالوس و خطراتش برای رانندگان و مسافران و....

    از تونل البرز شروع کنید و سریعتر تکمیلش کنید

    سپس یک باند رفت قطعه سه ازادراه تهران شمال

  • ناشناس پاسخ

    با طرحهای تخیلی ملتو سرکار گذاشتید

    طرحهای نیمه تمام را تکمیل کنید و به شعور مردم توهین نکنید


    مثل
    تهران چالوس و خطراتش برای رانندگان و مسافران و....

    از تونل البرز شروع کنید و سریعتر تکمیلش کنید

    سپس یک باند رفت قطعه سه ازادراه تهران شمال

  • ناشناس پاسخ

    مسخره ترین پروژه تاریخ دنیا ابراه تهران شمال است

    پروژ خطرناک که ثروت ایران را بباد میدهد و‌ صدها سال مردم کل ایران را گرفتار فلاکت میکند

  • ناشناس پاسخ

    این پروژه چند ۱۰ میلیارد دلاری ۳ ضلع مشخص دارد ۱ . ایران که توانایی فنی و اجرا در این مقیاس و تامین مالی ندارد ۲ . قطر که می تواند تامین مالی داشته باشد اما در اقتصادی بودن طرح به نسبت هزینه ، تردید جدی وجود دارد ضمن اینکه قطر از خود قدرتی ندارد کشورکیست با جمعیت ناچیز تحت اختیار غرب و آمریکا ۳ . پیمانکار که چینی ها محافظه کارتر از اونی هستند که بخوان وارد چنین پروژه ایی بشن اگر بشن هم پیمانکار ناتوان می یارن که قبلا تجربشو در آزادراه تهران شمال داشتیم پیمانکار ژاپنی یا اروپایی هم وارد پروژه ایی که یک سرش ما باشیم نمی شود . در کل مغز یکسری تاب داره پروژه های ملی و فوق العاده مهم مثل پل خلیج فارس ، دهه به دهه رها می شود این همه پروژه مهم ملی با کارکرد جهانی و منطقه ایی روی زمین داریم بعد یکسری نشستن توهم می زنن !

    • ناشناس

      پروژه ابراهه جنوب شمال بسیار احمقانه و خطرناک است
      و هزاران میلیارو دلار هم هزینه رو دست ملت میزاره
      و صدها سال ملتو گرفتار میکنه
      میشه خندق عمیق قتلگاه مردم ایران

  • ناشناس پاسخ

    شما پروژه تهران شمالو تکمیل کن و ملتو بیش از این فریب نده
    پروژه تهران شمال یکهزارم این پروژه احمقانه هزینه ندارد

    پروژه ابراهه جنوب شمال بسیار احمقانه و خطرناک است

  • ناشناس پاسخ

    اونایی که گفتید دریاچه ارومیه را پر خاک کردن و جاده زدند بدونید شروع این خیانت در دولت خاتمی بود و من خودم ارومیه شاهد این موضوع بودم
    الانم دولت حاکم دوستان صمیمی خاتمی هستند صبر کنیم ببینیم چه می کنند فعلا قضاوت نمی کنیم هر چند انتصابات و رویه ها چیزهایی رو نشون میده، ولی صبر می کنیم.
    یادتونه زمان احمدی نژاد می خواستند آب خلیج فارس رو برای مناطق کویری ببرن چقدر مسخره اش کزدند و کلی حرف زدن که فلات ایران با مشکل مواجه میشه و... بعد همینها که مسخره می کردند وایراد می گرفتند در زمان روحانی همین کار رو کردند و بابتش کلی تبلیغات و هیاهو کردند و
    من وقایع چند سال پیش رو مرور کردم والا کار خوب و خدمت به مردم از هر کس باشه قابل احترام هست و خیانت هم از هر کسی باشه مذموم و قبیح هست.

  • ناشناس پاسخ

    پروژه های نیمه تمام را تکمیل کنید

    با طرح احمقانه ابراه جنوب شمال مردم و کشور را گرفتار نکنید

    جاده تهران شمال مردم را گرفتار کرده
    ترافیک بسیار و خسارت و... به رانندگان و مسافران و مردم میزند

    اگر وجدان داشته باشید طرحهای نیمه تمام را تکمیل میکند

  • شادمهر پاسخ

    دلیله‌اینکه‌ایران‌پیشرفت‌نمیکنه‌‌‌اینه‌که‌‌الان‌در‌نظرات می‌بینید‌‌،،،،که‌فقط‌بلدیم‌حرف‌بزنیم‌‌ودر‌ مورد هر موضوعی‌نظر‌بدیم‌‌اونم‌در‌مورد‌چنین‌موضوع‌بزرگی‌که‌نیاز‌به‌‌تحقیقات‌‌‌‌‌بزرگی‌داره‌از‌نظر‌مهندسی،محیط‌زیستی‌‌وچگونگی‌اجراش‌‌،،انسان‌های‌بی‌سواد‌زیاد‌حرف‌میزنن،

  • شادمهر پاسخ

    بعضیا‌نوشتن‌‌که‌برید‌طرح‌های‌نیمه‌کار‌ رو تمام‌کنید‌‌یا‌ازاین‌موارد،،،درحالیکه‌این‌پروژه‌ رو کشور قطر‌ میخواد انجام بده با پول خودش،حتی‌‌‌متن‌خبر رو درست نخوندن بعد‌میان‌در مورد ابر پروژه‌‌ها‌نظر‌میدن‌؟ازخودتون‌ شروع کنید تاکشوره خوبی داشته باشیم،تا‌وقتیکه‌مطالبه‌گر‌نباشید‌وضع‌همینه

  • ناشناس پاسخ

    قطر اندازه قم ماست و اندازه قلعه حسن خان تا فردیس جمعیت داره و با داشتن مخازن گاز بی انتها بسیار هم ثروتمنده چه جوری قطر را با ایران مقایسه می کنید ؟ ما الان در ایران پروژه های جهانی ، منطقه ایی و کشوری مهمی داریم تا چالش های اقتصادی ، زیستی و سلامت را پشت سر بگذاریم اثر تحریم ها را کم کنیم از جمله ساخت ۵۰۰۰ هزار کیلومتر خط ریلی ، ۲ هزار کیلومتر خطوط مترو حومه و داخل شهری و ساخت ۳ هزار کیلومتر آزادراه که بودجه میلیارد دلاری می طلبد و البته پروژه های حیاتی مثل پل خلیج فارس . ما هنوز در آزادسازی پتانسیل های ابتدایی خود گیر هستیم .