| کد خبر: 14629 |

مدیر طرح برقی‌سازی خطوط راه‌آهن در گقتگو با تین‌نیوز عنوان کرد:

◄ چین، بهترین گزینه برای همکاری در پروژه برقی سازی قطار تهران - مشهد است

تین نیوز | با پیشرفت دانش و فناوری قطارهای پرسرعت نیز توسعه پیدا کردند و سرعت حرکت آن افزایش یافت. آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا در اروپا، ژاپن، کره و چین در آسیا از جمله کشورهای تولیدکننده قطارهای پرسرعت در سطح دنیا هستند که در این زمینه صاحب نظر بوده و از ابتدا تولیدکننده این فناوری بوده اند.

به گزارش تین نیوز، در همین رابطه، قاسم ساکتی، مدیر طرح برقی سازی خطوط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با تین نیوز با اشاره به اینکه در انجام پروژه برقی سازی تهران مشهد سعی شده همه نکات به بهترین نحو مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به دانش گسترده چین در زمینه توسعه برقی سازی خطوط ریلی – که سالانه حدودا 2500 کیلومتر از خطوط دیزلی خود را به خطوط برقی تبدیل می کند – بهترین گزینه ممکن برای همکاری، همین کشور است. 

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز که آیا افزایش سرعت ها قطار ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی را کم نمی کند با تاکید این مطلب که سرعت ربطی به سوانح  ندارد، ابراز داشت: در این نوع پروژه ها، استانداردها با خطوط ریلی متفاوت است. این پروژه به صورت طرح و ساخت EPCF است و در برنامه ریزی ها نوع کشنده، آموزش راهبر و پنج سال تامین ونگهداری این پروژه هم در خود پروژه دیده شده است.

دراین خصوص محمد حسن بازیار، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت نیز فناوری‌های مورد نیاز قطارهای سریع السیر را از جمله فناوری‌های پیچیده و پیشرفته دانست و اضافه کرد: زیر ساخت‌های کاربردی کردن چنین قطارهایی شامل مواردی چون ایجاد خطوط ریل، پل، تونل، ایستگاه، ناوگان و کارخانه‌ای که این ناوگان را تولید کند، تامین برق مورد نیاز و سیگنالینگ قطار است.

این استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران، اولویت ایجاد خطوط قطارهای سریع السیر را شهرهای پر تردد دانست و یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعات اقتصادی انجام شده به نظر می‌رسد که اولین مسیری که کاملا اقتصادی است مسیر تهران- مشهد به دلیل تعداد زیاد زوار خواهد بود. 

وی با اقتصادی دانستن اجرای این پروژه اقتصادی، تاکید کرد: فناوری قطارهای سریع السیر از جمله فناوری‌هایی است که بسیاری از کشورها به آن دست ندارند و در صورت دست یافتن ایران به این فناوری جز 10 تا 15 کشوری خواهیم بود که به این فناوری دست یافته است.

گفتنی است ژاپن اولین کشوری در دنیاست که در سال 1963 اقدام به ایجاد و توسعه خطوط سریع السیر ریلی کرد و پس از آن فرانسه در سال 1967 در این زمینه وارد شد و در حال حاضر چین دارای سریع‌ترین قطار جهان و رکورد ثبت شده از این قطار، سرعتی بالغ بر 501 کیلومتر در ساعت است.

همچنین باید افزود: بر اساس آمارهای موجود در میان کشورهای آسیایی بیشترین خط موجود مربوط به کشور ژاپن و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به کشور چین و در میان کشورهای اروپایی بیشترین خطوط پرسرعت ریلی از آن کشور فرانسه و بیشترین سرمایه گذاری از آن کشور اسپانیا است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    چین گزینه خوبی برای برقی کردن راه آهن ایران هست ولی شاید بهترین گزینه نباشد روسها تجربه برقی کردن خطوط ریلی ایران را قبل و بعد از انقلاب دارند هم شبکه راه آهن برقی گسترده ای را دارند هم تعاملات سیاسی و بازرگانی خوب با ایران را دارند آنچه فعلا چین را برای برقی کردن تهران - مشهد پیشتاز نموده است امکان استفاده از خطوط اعتباری برای فاینانس پروژه است نه مباحثفنی و تجارب تجاری. اما بحثراه آهن سریع را باید مستقل بحثنمود و نباید این دو مبحثرا مخلوط نمود و بهتر بود تین در گزارشات مستقل این موضوعات را مطرح می کرد. برقی کردن خطوط ریلی تکنولوژی ساده تری از تکنولوژی راه آهن سریع السیر است و معمولا دستیابی به تکنولوژی راه آهن برقی مقدم بر تکنولوژی راه‌آهن سریع می باشد. اینکه به راه آهن سریع نیاز داریم یا خیر را بحثنمی کنم ولی مطالعات اقتصادی پروژه های راه آهن تهران - مشهد و تهران - اصفهان نشان می دهد راه آهن سریع از نظر مالی و اقتصادی به جهت هزینه اولیه هنگفت و سطح پایین تعرفه های حمل مسافر در کشور بازگشت سرمایه ندارند و فعلا ایجاد خط سریع برای مسیر تهران - اصفهان و برقی کردن برای مسیر تهران - مشهد در دستور کار دولت است.

  • قربانعلی بیک 0 0

    نظرات اقای مهندس ناصریان بجا و شایسته است. هرچند چین در زمینه قطار سریع با استراتژی خوب در ترسیم اینده این صنعت قدمهای خوبی برداشته ولی نباید فراموش نمود که در زمینه برقی کردن با سرعت مورد نظر ما یعنی ۲۵۰ کیلومتر و به شیوه اقتصادی تجربه خوبی ندارد و با تجربه مناقصه سال ۸۷ باید شدیدا مراقب بود