| کد خبر: 105937 |

خبر خوش راه آهن برقی از سوی قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن؛

◄برقی شدن ۱۴۵۰ کیلومتر راه آهن تا ۲ سال آینده

تین‌نیوز|

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن در افتتاحیه نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا که صبح امروز در سالن غدیر شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، از ۲ خطه شدن ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن تا ۲ سال آینده خبرداد و اعلام کرد: خط راه‌آهن شمال به طول ۵۰۰ کیلومتر در کنار مسیر ۹۵۰ کیلومتری تهران-مشهد برقی می‌شود و جمعاً ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قرار بود نخستین سخنران امروز اجلاس مدیرعامل شرکت راه‌آهن، محسن پورسیدآقایی باشد اما به دلایلی نامشخص احمد خدایی، قائم مقام مدیرعامل، جایگزین وی برای این سخنرانی شد. خدایی در ابتدای نشست سیاست‌گذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا با بیان اینکه برگزاری این نشست دستاورد مناسبی برای ارائه سیاست‌های راه‌آهن در ایران خواهد بود به سیاست‌های کلان راه‌آهن در ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی از اولویت‌های دولت است، در ۳ سال اخیر بخشی از برنامه‌های دولت در حوزه ریلی پیاده شد و سیاست‌های کلان با توجه به ۳ بعد امنیت، کاهش آلودگی و کاهش هزینه در حوزه راه‌آهن مورد توجه دولتمردان قرار گرفت.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن در ادامه گفت: راه‌آهن ایران در بخش بار با افزایش سرعت بازرگانی، کاهش و تثبیت تعرفه‌ها سهم خود را باید در بازار افزایش دهد و در بخش حمل‌ونقل ریلی مسافری در کنار ارتقای کیفیت نسبت به ایجاد مسیرهای جدید و کاهش زمان سیر فعالیت‌هایی انجام شده است که در این باره می‌توان به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای و قطارهای سریع‌السیر اشاره کرد.

خدایی همچنین تصریح کرد: اولین پروژه قطار سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تا چند سال آینده بین تهران و اصفهان راه‌اندازی می‌شود ضمن اینکه در حوزه افزایش ظرفیت دو خطه‌سازی خطوط ریلی در دستور کار است که ۲ هزار کیلومتر پروژه دو خطه سازی داریم و تا ۲ سال آینده ۲۰ درصد شبکه راه‌آهن دو خطه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه تراک‌بندی محورهای دو خطه در دستور کار راه‌آهن است، گفت: امروز ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن مجهز به تراک‌بندی داریم که ظرفیت خطوط را ۲ برابر کرده است.

۷۵۰ کیلومتر خط حومه‌ای احداث می‌شود

به گفته قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن افزایش ظرفیت خطوط نگرانی ایمنی ایجاد می‌کند بنابراین سیستم‌های ATC در کل شبکه ریلی ایران اجرا می‌شود؛ امروز ۵۰ درصد شبکه ریلی مجهز به سیستم مذکور است که ایمنی سیر را ارتقاء می‌دهد.

وی با اعلام این خبر که در قطارهای حوزه حومه‌ای ۷۵۰ کیلومتر خط حومه‌ای احداث می‌شود گفت: البته در حال حاضر خط آهن فعلی برای قطارهای حومه‌ای مورد استفاده است ضمن آنکه ایستگاه‌ها و ناوگان در این حوزه مشخص شده است.

خدایی، برقی‌سازی خطوط ریلی را سیاست دیگر راه‌آهن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۹۴۰ کیلومتر از خط آهن تهران-مشهد در قالب قراردادی آماده برقی شدن است. عملیات در این حوزه آغاز شده تا سرعت به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارتقا یابد.

وی افزود: همچنین پروژه‌ برقی‌سازی راه‌آهن در مسیر شمال در راستای افزایش بار ترانزیتی را دنبال می‌کنیم که ۵۰۰ کیلومتر خط آهن برقی می‌شود بدین ترتیب، امروز در مجموع ۱۴۵۰ کیلومتر خط آهن آماده برقی‌سازی است که به زودی عملیات اجرای آن‌ها آغاز می‌شود.

کاهش ۱۰۰ دقیقه‌ای مسیر تهران-مشهد با برقی کردن خطوط ریلی

به گفته خدایی کنترل ترافیک کاهش زمان سیر و کاهش تأخیر زمان سیر در بخش مسافری دنبال می‌شود.

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن در پایان خاطرنشان کرد: با برقی کردن خطوط ریلی مخصوصاً خط تهران-مشهد میزان سیر قطار بر مسیر تهران-مشهد ۱۰۰ دقیقه کاهش می‌یابد. در مدیریت ترافیک ریلی بار فعلاً ۶۵ درصد قطارهای باری ما برنامه‌ای است و در آینده‌ای نزدیک کل قطارهای راه‌آهن منظم و برنامه‌ای می‌شود و تعهد زمان سیر برای بار و مسافر وجود خواهد داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.