| کد خبر: 269058 |

مرز اینچه برون، شاهد جهشی ۴۰ درصدی در تردد ناوگان باری

در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان، پایانه مرزی اینچه برون قرار دارد. این پایانه که تنها مرز رسمی زمینی ایران با ترکمنستان در استان گلستان است، از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار بوده و نقشی کلیدی در کریدور شمال به جنوب و جاده ابریشم ایفا می کند.

تین نیوز

در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان، پایانه مرزی اینچه برون قرار دارد. این پایانه که تنها مرز رسمی زمینی ایران با ترکمنستان در استان گلستان است، از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالایی برخوردار بوده و نقشی کلیدی در کریدور شمال به جنوب و جاده ابریشم ایفا می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، اینچه برون دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و مسیر ترانزیتی مهمی برای صادرات و واردات و عبورکالا به حساب می آید بطوریکه روزانه حدود ۹۵ کامیون از این مرز تردد می کنند و حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی را جابجا می کنند.

رئیس اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان درباره این موضوع می گوید: آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان دهنده رشدی چشمگیر در ترانزیت از اینچه برون است.

عبدالحمید قوچاقی می افزاید: در ۱۰ ماهه این سال، شاهد افزایش ۴۰ درصدی در تردد ناوگان باری و ۶۴ درصدی در تناژ کالای عبورداده شده بوده ایم. این رشد جهشی، نشان دهنده ظرفیت های بالقوه این مرز برای تبدیل شدن به یک ظرفیت بین المللی برای عبور و تراتزیت محمولات بین المللی در منطقه است.

به گفته وی، با وجود این رونق، چالش هایی نیز در این مسیر وجود دارد. نبود راه مناسب جاده ای برای عبور و ترانزیت محمولات و تردد ناوکان بین المللی بعذ لز عبور از درواز اینچه برون و برای رسیدن به مرزهای قزاق از این گذرگاه و سیر جاده ای و همچنین عدم توجه جدی به دریافت مبالغ غیررسمی از رانندگان بین المللی در مرزو مسیرهای عبوری تعریفی در قلمرو کشورهای همسایه از جمله این چالش ها هستند.

قوچاقی،همچنین، به صرفه نبودن حمل مستقیم محمولات صادراتی توسط ناوگان ایرانی، به دلیل عدم رقابت پذیری با ناوگان خارجی خاص با ناوگان کشور همسایه ترکمنستانی بعنوان موانع موجود دیگر در این مرز نام می برد.

وی ادامه می دهد: برای رفع این چالش ها، راهکارهای مختلفی ارائه شده است که توسعه زیرساخت ها،از جمله ساخت راه ترانزیتی ۲۳۰ کیلومتری اویا بهسازی آن با رسیدن به حداقل استانداری جاده ای برای بهره برداری کاربران ناوگان جاده ای ایرانی و خارجی در کشور همسایه شمالی از اینچه برون تا مرزتمربابا قزاق وهمچنین تجهیز گمرک به سامانه های نوین و بهبود جاده های دسترسی از جمله این راهکارها عنوان داشت .

قوچاقی می افزاید:علاوه بر این، کاهش بروکراسی اداری، ساده سازی تشریفات گمرکی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های مختلف می تواند به تسهیل ترانزیت از این مرز کمک کند.

رفع موانع بانکی و ارزی، تسهیل نقل و انتقال پول و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تبادلات ارزی نیز از جمله ضروریات رونق ترانزیت در این مرز است که با اتخاذ این تدابیر، می توان شاهد افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه و رونق اقتصادی در این بخش بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.