| کد خبر: 262139 |

آغاز مذاکرات تجاری و اقتصادی بین گلستان و عشق‌ آباد

استاندار گلستان از آغاز مذاکرات تعامل تجاری و اقتصادی بین استان گلستان و عشق آباد در ترکمنستان خبر داد.

تین نیوز

استاندار گلستان از آغاز مذاکرات تعامل تجاری و اقتصادی بین استان گلستان و عشق آباد در ترکمنستان خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  علی محمد زنگانه در حاشیه سفر به ترکمنستان  اظهارکرد: یکی از سیاست های دولت سیزدهم توسعه روابط و تعامل با کشورهای منطقه بخصوص کشورهای همسایه است که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم، سند یادداشت تفاهم با کشور ترکمنستان در حضور رئیس جمهور دو کشور و سفیر ترکمنستان و بنده امضا شد.

استاندار گلستان افزود: به دنبال امضای این سند، هیئت بلندپایه ای از استان در کشور ترکمنستان به ویژه استان بالکان حضور یافتند که در آنجا محورهای ذیل سند یادداشت تفاهم بررسی شد.

وی ادامه داد: در این تفاهمنامه مقرر شد که راه اندازی کریدور شمال به جنوب، تسهیل صدور روادید بین ایران و ترکمنستان از مرز اینچه برون، بازسازی و احداث جاده جدید اینچه برون به بندر ترکمن باشی، راه اندازی بازارچه مشترک در اینچه برون و حسن قلی در دستور کار قرار بگیرد.

زنگانه گفت: همچنین با توجه به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری اهالی ترکمن در استان گلستان ایجاد سرکنسولگری ترکمنستان در استان گلستان مورد تقاضا و مد نظر دو طرف قرار گرفت.

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تمامی موارد تفاهمنامه و موارد پیشنهادی دیگر در سفر فعلی به کشور ترکمنستان مورد پیگیری و مذاکره قرار خواهد گرفت، بیان کرد: فراهم کردن تهاتر کالا و مبادلات با پول ملی دو کشور، برقراری پروازهای مستقیم با عشق آباد، تسهیل امورات صنعت گردشگری و رفت و آمدهای توریستی از دیگر مسائل ذکر شده در این سفر است.

زنگانه تاکید کرد: موضوعات محیط زیستی و مقابله با ریزگردها و ایجاد کمربند سبز با توجه به وجود صحرای «قره قوم» در مرز ایران و ترکمنستان و بیابان زدایی از دیگر همکاری های مشترک مطرح شده در این سند است که در این سفر مورد پیگیری و مذاکره قرار خواهد گرفت.

استاندار گلستان تاکید کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی، توسعه اقدامات فرهنگی حول محور شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی، گسترش تجارت چمدانی و تردد مسافری از اینچه برون مانند مرز سرخس و باجگیران، افزایش تبادلات کامیونی، تسهیل در روابط گمرکی دو کشور و خدمات دهی ۲۴ ساعته در مرز، حذف تعرفه های ترانزیتی تا عمق ۳۰ کیلومتر، عادی سازی تردد و افزایش ساعت کاری با توجه به رویه های حمل و نقل بین المللی مرسوم، برپایی نمایشگاه های اقتصادی مشترک با حضور فعالان بخش خصوصی از دیگر محورهای مورد بررسی در این سفر است.

وی گفت: وجود بزرگان و ریش سفیدان قوم ترکمن در این سفر می تواند شرایطی را فراهم کند تا با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی دولت سیزدهم تبادلات خود را گسترش دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.