| کد خبر: 263715 |

فرودگاه سقز پس از ۲۰ سال افتتاح می‌ شود

فرودگاه سقز یکی از ابرپروژه ها در استان کردستان است که آخر هفته جاری با حضور رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

تین نیوز

فرودگاه سقز یکی از ابرپروژه ها در استان کردستان است که آخر هفته جاری با حضور رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس،  سال 1384 پروژه فرودگاه سقز کلنگ زنی شد و الان بیش از 18 سال است که مردم این دیار رویای پرواز در سر می پرورانند، فرودگاهی که در روزهای پایانی دولت گذشته در شرایطی افتتاح شد که به هیچ عنوان آماده بهره برداری نبود!

مطالعات این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان کردستان در سال 1375 آغاز شد و تا سال 1384 مطالعات جانبی آن ادامه پیدا کرد براساس گزارشات موجود از سال 84 تا 93 حدود 70 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شد.

بنا به دلایل مختلف پیمانکار و مشاور پروژه برکنار و کار متوقف شد و بعد از حدود 4 سال توقف پروژه، سال 1397 بار دیگر روند اجرای آن با کارفرمایی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران طی تفاهم نامه ای با استانداری کردستان از سرگرفت.

کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاه ها به ۲ شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را بر عهده گرفت.

تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها و گاردهایی با عنوان فاز نخست فرودگاه سقز با یک پرواز نمایشی که بعدها معلوم شد که هواپیما آزمایشی بوده و حتی در آن پرواز دچار مشکل شد، به بهره برداری رسید.

افتتاح عجولانه و دردسرساز 

بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی تیرماه 1400 بعد از افتتاح زودهنگام فرودگاه سقز در مکاتبه ای با وزیر وقت راه و شهرسازی عنوان کرد "خبر غیرمنتظره فرود نمایشی هواپیما نه تنها نشانه پایان عملیات ساخت فرودگاه بسیار مهم سقز نیست بلکه متاسفانه نشانه ای بسیار نگران کننده از ادامه رویه افتتاحیه های زودهنگام است که سابقا نیزه در سدهای چراغ ویس سقز و عباس آباد بانه اتفاق افتاد و باعث حذف ردیف بودجه آنها شد و نواقص جدی شان موجب شده نه تنها مردم از نعمت وجود آنها بر خوردار نشوند بلکه عامل بروز مشکلات مضاعف و به معضل تبدیل شده اند و هیچ مسوولی هم پاسخگو نیست".

در آن مکاتبه آمده بود؛ آقای وزیر، چه کسی بعد از افتتاح فرودگاه پاسخگوی تکمیل دیوار پیرامونی، جابجایی دکل های برق فشار قوی، تکمیل ساختمان های تاسیسات برق و آب، ساختمان نگهبانی و اطلاعات ورودی، مطالبات پیمانکاران، محوطه سازی و تامین روشنایی باند، استقرار برج مراقبت سیار و چند ابنیه مورد نیاز و ضروری دیگر است؟ با کدام شرکت هواپیمایی و آژانس مسافرتی قرارداد بسته اید که روز بعد از افتتاح مردم عادی بتوانند از خدمات فرودگاه استفاده و بلیط رفت و برگشت تهیه کنند؟ کدام فراخوان را برای جذب و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و خدماتی و اداری انجام داده اید؟ بنده به عنوان وکیل مردم سقز و بانه این افتتاح را نمایشی دانسته و افتتاح آن بصلاح نیست و مسوولیت هرگونه اتفاق ناگوار جاده ای و هوایی و تاخیر در بهره بردار در آینده متوجه شخص جنابعالی بوده و لازم است در این برنامه تجدیدنظر کنید.

فاز نخست فرودگاه در حالی تیرماه 1399 بدون اینکه کار ساخت ساختمان های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش نشانی فرودگاه، ساختمان اداری، ساختمان سپاه فرودگاه و چند ساختمان دیگر به اتمام برسد، افتتاح شد و رویایی مردم سقز در ایستگاه همان پرواز نمایشی باقی ماند.

فرودگاه سقز با توجه به نقش مهمی که در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره مندی آن در بخش های مختلف دارد، وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان، رسمی شدن مرز سیرانبند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان های بانه، احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه نیاز و ضرورت این فرودگاه را دوچندان کرده است، فرودگاه سقز جز 30 پروژه اولویت دار دولت در استان کردستان بود و براساس برنامه ریزی صورت گرفته باید قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می رسید.

بر همین اساس در جریان سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به کردستان 200 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافت.

اسماعیل زارع کوشا استاندار کردستان در مورد آخرین جزئیات اجرا و بهره برداری از فرودگاه سقز می گوید: فرودگاه سقز از پروژه های تاریخی کردستان است که مطالعات آن در دهه 70  شروع شد و در دهه 80 فاز اجرای آن آغاز شده بود.

این پروژه مثل خیلی از پروژه های نیمه تمام در اواخر دولت گذشته و قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم طی برنامه ای با حضور مسئولان وقت و مهمانان کشوری به بهره برداری رسید. 

استاندار کردستان با بیان اینکه فاز نخست برای پروژه فرودگاه وقتی باند و برج مراقبت آن تکمیل نشده بود، معنایی نداشت.

زارعی کوشا به پرواز نمایشی که در زمان افتتاح این پروژه مهم توسط دولت وقت صورت گرفت اشاره کرد و گفت: هواپیمای 8  نفره ای که برای تست در فرودگاه سقز در دولت گذشته در مراسم افتتاح فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت به دلیل فرود در این فرودگاه ناتمام دچار نقص فنی جدی شد.

وی افزود: طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه 70 مصوب شد و سال 1382 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده است اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه سقز 500 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: ارزش فعلی این کلان پروژه 2 هزار میلیارد تومان است و نقش مهمی در تسهیل و امدادرسانی در مواقع بحران و پرکردن خلا پروازی شمال غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه خواهد داشت.

استاندار کردستان تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و 200 میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه ها به این پروژه تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.

وی خاطرنشان کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز محوطه، تجهیزات سالن ترمینال، بخشی ار محوطه سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات مستقر شده است.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رویای 20 ساله مردم این شهرستان و کردستان، گفت: این فرودگاه آخر هفته توسط رئیس جمهور افتتاح خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    در فرودگاه سقز به دلیل وجود مسایل ارتفاعی و سایر دلایل عملیاتی؛ امکان نشست و برخاست هواپیمای مسافری( با حضور تعداد مناسب مسافر) نیست.یعنی هیچ ایرلاینی زیر تعهد انجام پرواز به دلایل زیادی نخواهد رفت.آینده تایید این ادعا است.
    اما به هر حال تغاری بشکسته و برخی از در حال بازی با احساسات مردم و کاسبکاری برای تثبیت خودشان هستند.مبارکشان باشد.