| کد خبر: 263424 |

توجه به حمل و نقل پاک در آیین نامه طراحی معابر شهری

معاون حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی توجه به حمل و نقل پاک در برنامه ریزی ها و توسعه های آتی را مورد تاکید قرار داد.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی توجه به حمل و نقل پاک در برنامه ریزی ها و توسعه های آتی را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش  تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده با اشاره به ضرورت توجه به حمل و نقل پاک در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری های حوزه حمل و نقل و شهرسازی گفت: در راستای حمایت هرچه گسترده تر از شیوه های حمل و نقل پاک نظیر پیاده، طی مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری در ابلاغ آیین نامه طراحی معابر شهری در سال ۱۳۹۹، به وزارت کشور و شهرداری ها تکلیف شد ظرف یکسال در ساختار تشکیلاتی خود بخش ویژه ای به عنوان متولی مدیریت این سهم از جابه جایی در شهرها را پیش بینی و اجرای کنند.

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت های قانونی، اجرایی و تخصصی در این خصوص موضوع افزود: موضوع طراحی مسیر دوچرخه نیز مانند عابر پیاده در یک جلد مجزا (جلد ۱۱) با توجه به ادبیات جهانی موضوع و رای صاحب نظران داخلی و خارجی و اقتضائات محلی و با حساسیت بسیار، در آیین نامه منعکس شده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه برای اولین بار در کشور ظرفیت تردد با دوچرخه به عنوان شیوه حمل و نقلی موثر در طراحی و تخصیص نقش معابر مورد توجه قرار گرفته است، به نحوی که تا ظرفیت ۳ هزار نفر بر ساعت در تعیین نقش عملکردی معابر موثر هستند. البته برای برنامه ریزی توسعه دوچرخه سواری در شهرهای کشور معیارهای دیگری فارغ از شاخص های فنی مطرح است که این توسعه را محدود می سازد. 

افندی زاده در ادامه با بیان چالش های موجود در این حوزه تصریح کرد: رویکردهای فرهنگی و اجتماعی، وضعیت توپوگرافی ناهموار برای دوچرخه در برخی شهرها، وضعیت آب و هوایی نامناسب بسیار سرد، یا بسیار گرم، هزینه بسیار پایین استفاده از خودروی شخصی به عنوان شیوه رقیب و با توجه به قیمت گذاری سوخت، استطاعت پذیر بودن قیمت دوچرخه های متناسب با شرایط و ابعاد اقتصادی موضوع و البته وضعیت بودجه شهرداری ها و عدم توجه به توسعه شبکه ای دوچرخه و در نهایت کاهش ایمنی تردد تنها بخشی از مسائل مطرح در این حوزه است.

معاون حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی در پایان عنوان کرد: لازم به اشاره است که آئین نامه مذکور به نحوی تدوین شده است که برای تمام سطوح شهری ضوابط فنی لازم را ارائه کند. بدیهی است که در صورت نیاز شهرداری های شهر مختلف با عنایت به ضوابط کلی این آئین نامه، قابلیت تدوین ضوابط اختصاصی با توجه به وضعیت آن شهر در بخش های مختلف از جمله حمل و نقل پاک وجود خواهند داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.