| کد خبر: 265171 |

◄ درهای گردان و تسخیر رگولاتور (تنظیم‌ گر)

تسخیر رگولاتور یا تنظیم گر به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک نهاد نظارتی، که در ابتدا قصد داشته در جهت منافع عمومی عمل کند اقدامات و سیاست های خود را به نفع صنعت تحت نظارت خود تغییر می دهد.

تین نیوز

- تشکیل نهاد تنظیم گر ریلی مدت هاست در محافل تخصصی و رسانه ها مورد بحث و گفتگو است و در گزارش رولندبرگر هم مکررا مطرح شده است درحالی که قبل از اقدام، باید به آسیب شناسی موارد مشابه مانند نقش شورای رقابت در راه آهن بپردازیم.

- در گزارش (Total Cost of Ownership for Line Haul, Yard Switchers and Regional Passenger Locomotives )، که از سوی وزارت انرژی آمریکا تهیه شده، در طول عمر 30 ساله لوکوموتیو های باری با سیر سالانه 192 هزار کیلومتر، توان موتور 4400 اسب بخار، قیمت 2.5  میلیون دلار، هزینه نگهداری 125 هزار دلار بر سال اعلام شده است (تین نیوز / کد خبر 248297).

- در کتاب (ترجمه شده) قیمت ها و هزینه ها در صنعت ریلی (پروفسور باوم گارتنر، پلی تکنیک لوزان) میانگین بلندمدت هزینه نگهداری لوکوموتیو دیزلی در آمریکا 60 سنت برکیلومتر محاسبه شده است (با بارمحوری بالا و کشش حدود 4 لوکوموتیو معادل).

" دستورالعمل تعیین نرخ خدمات لوکوموتیو های بخش خصوصی " ( نامه 920514 شورای رقابت، تعاریف، فرمول ها ...)، هزینه بالای نگهداری لوکوموتیو را در اذهان القاء نموده در حالی که لوکوموتیو های خصوصی غالبا به صورت کارکرده، با قیمت نازل وارد شده، از منافع بومی شدن اکثر قطعات در سه دهه گذشته و نیروی انسانی ارزان بهره مند و تلاشی برای افزایش کارایی آنها نشده است. 

- تسخیر رگولاتور یا تنظیم گر (Regulatory Capture) به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک نهاد نظارتی، که در ابتدا قصد داشته در جهت منافع عمومی عمل کند ( هدف اولیه )، در عوض اقدامات و سیاست های خود را به نفع صنعت تحت نظارت خود تغییر می دهد، زیرا به دلیل لابی گری بسیار مؤثر و اشتغال به شیوه " درب گردان، (Revolving Door) " به جای بهبود ایمنی، منافع عمومی و ... منجر به قوانین و اجرای سست، شیوه های ضدرقابتی، موانع ورود شرکت های جدید و سایر نتایج مناسب صنعت می گردد. گزارش زیر با سامانه هوش مصنوعی تهیه و با وجود صحت کلیات، نیاز به بررسی بیشتر دارد (جریمه 48 میلیون یورویی سه راه آهن اروپا)

(" درب گردان " به مقاماتی اطلاق می شود که بین پست های سازمان های نظارتی دولتی و مشاغل در صنایعی که این سازمان ها بر آن ها نظارت می کنند جابجا می شوند. هنگامی که همان افراد به طور مکرر از نقش های نظارتی و مشاغل بخش خصوصی استفاده می کنند، می توانند استقلال نظارتی را از بین ببرند و امکان تصرف نظارتی را فراهم کنند.)

صنعت حمل ونقل طی سال ها با بسیاری از اتهامات در مورد تصرف نظارتی مواجه بوده است. در بخش خطوط هوایی، روابط همکاری نزدیک بین اداره هوانوردی فدرال ( Federal aviation Administration= FAA) و شرکت های حمل و نقل بزرگ آمریکا مورد اتهام منتقدان قرار گرفته است زیرا باعث می شود که اجرای ایمنی ضعیف و موانعی برای تازه واردان ایجاد شود. FAA در دو  دهه پیش از 2000 به ویژه به ارزیابی بیش ازحد اهداف رشد صنعت به جای تحلیل های فنی بی طرفانه و رفاه مسافران متهم شد.

در اروپا، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (European Aviation Safety Agency=EASA) در 2012 ازسوی همه احزاب سیاسی به دلیل کاهش قابل توجه قوانین مبتنی بر علم جدید که برای کاهش خستگی خلبانان طراحی شده است، انتقادات گسترده ای را برانگیخت. سیاستمداران و اتحادیه ها استدلال می کردند که تنظیم کننده های EASA به شرکت های بزرگی مانند ایرفرانس و لوفت هانزا که به دلایل توان مالی نیاز به شاخص خستگی ضعیف تری داشتند، نفوذ لابی گری بیش از حدی را اعمال کردند.

نهادهای نظارتی دولتی راه آهن نیز با توجه به همکاری بسیار نزدیکی که در طول تاریخ با اپراتورها داشته اند، با اتهامات مشابهی مواجه شده اند. هیئت ایمنی حمل و نقل ژاپن در دهه 2000 به دلیل درخواست بیش از حد از نظرات شرکت های راه آهن در مورد استانداردهای ایمنی فنی مورد انتقاد قرار گرفت. اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود آژانس شبکه فدرال آلمان را برای اقدامات ضد رقابتی در صنعت ریلی از طریق ارزیابی بیش از حد همسو با منافع تجاری راه آهن آلمان (DB) مشخص (متهم) نمود.

بنابراین، در حالی که هدف تنظیم گرها ایجاد تعادل بین اولویت های پیچیده رقابتی است، نمونه ها به نگرانی های نهادهایی که بیش از حد بر رقابت پذیری صنعت متمرکز هستند و نه ایمنی، اخلاق یا رفاه عمومی اعتبار می بخشد، حفظ استقلال نظارتی یک چالش مداوم است. به طور خلاصه، رگولاتورهایی ( تنظیم گرهایی ) که بین مبادلات پیچیده ذینفعان تعادل برقرار می کنند، باید استقلال شدیدی از اپراتورهای غالب حفظ کنند. تبادلات پرسنل محدود برای ارائه بینش های عملیاتی اجتناب ناپذیر و مفید است، اما اعتبار نظارت به روابط و سیاست های پیشبرد اولویت های عمومی بستگی دارد.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    مطلب آقاي مهندس قربانعلي بيك به طور كلي درست و علمي است ولي اينكه اكنون مطرح شود، جاي بحث است.
    در كشور ما نقش بخش خصوصي در حوزه حمل و نقل ريلي بسيار تنگ و اندك است و در فقدان نهاد رگولاتوري و استبداد شركت راه آهن كه منتهي به انتشار عمومي نامه مجموعه تشكلهاي صنفي ريلي به رياست محترم جمهوري در تظلم عليه وضعيت رو به فلاكت بخش خصوصي ريلي شده است، نيازمند اصلاح وضعيت و ايجاد نهاد رگولاتوري و كاهش نقش شركت راه آهن در امور تصدي گري هستيم.
    متن آقاي مهندس قربانعلي بيك حاكي از نگراني دوردست است كه ممكن است در آينده نهاد رگولاتوري به محل نفوذ بخش خصوصي تبديل شود و از آن سوء استفاده شود. حكايتي مي گويند كه بچه اي لب بام بود و مادرش براي اينكه نيافتد به او گفت عقب برود و چند بار به او گفت عقبتر برو و نهايتا بچه از آن سوي بام افتاد.
    حالا ما صنعت ريلي ضعيفي داريم كه در حال افتادن از اين سوي بام يعني بر اثر فشار بخش دولتي است و آقاي قربانعلي بيك نگران آن است كه در آينده منافع مردم توسط نهاد رگولاتوري ناديده انگاشته شود و به نفع بخش خصوصي منحرف شود در حاليكه اين هشدار مناسب شرايط روز كشور ما نيست.
    با ملاحظه آنكه آقاي مهندس قربانعلي بيك فردي هوشمند و داراي تدبير است و مطالب ارزنده اي منتشر مي كند و لذا از مقاله اخير اين نكته را برداشت مي كنم كه خواهان آن است كه در نحوه تشكيل و ساختار دادن به نهاد رگولاتوري موانع مقرراتي براي كاهش مخاطرات بعدي منظور شود تا اين بچه يعني صنعت ريلي بعدا از آن طرف بام نيافتد . آن طرف بام را هم نرده بگذاريد.

    • عباس قربانعلی بیک 0 0

      سلام و تشکر از بزرگواری برادر عزیزم
      فرمایشات شما در مورد مظلومیت بخش خصوصی را قبول دارم اما متاسفانه باید عرض کنم که راه‌آهن هم مظلوم است
      در واقع دو طرف به یکدیگر ظلم می‌کنند و به مردم ما هم ظلم مضاعف

      نمونه آن در مصوبه شورای رقابت در تعیین تعرفه دسترسی لکوموتیو به شبکه است
      شورای رقابت که خود یک نهاد رگولاتوری عمومی است با بی‌اطلاعی از موضوعات تخصصی ریلی فریب خورده و به راه‌آهن و بلکه بخش خصوصی هم ظلم کرده که این نگرانی در حرکت جدید باز هم عرصه را بر راه‌آهن تنگتر خواهد کرد

      در مورد اعتدال هم کاملا با شما موافقم