| کد خبر: 257422 |

◄ آبادان صاحب ایرلاین می شود

به تازگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از تاسیس یک شرکت هواپیمایی جدید در آبادان خبر داد و اعلام کرد که بخش خصوصی برای تاسیس این ایرلاین دست به کار شده است.

تین نیوز

به گزارش تین نیوز، با وجود اینکه شرکت‌ های هواپیمایی از زیان پروازها سخن می گویند، اما ظاهرا بخش خصوصی همچنان به دنبال تاسیس ایرلاین است.

زیان دهی ایرلاین ها در کنار تقاضا برای ورود بخش خصوصی به این حوزه برای تاسیس شرکت هواپیمایی، منجر به ایجاد دوگانگی در صنعت هوایی شده است. ایرلاین ها از عواملی همچون افزایش نرخ دلار، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، رشد تورم و افزایش نرخ دستمزد نام می برند که منجر به کاهش شدید حاشیه سود پروازها شده و از طرفی قیمت گذاری دستوری وضعیت را برای آن ها سخت کرده است.

یارانه 37 هزار میلیاردی ایرلاین ها

از سوی دیگر برخی از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی عنوان می کنند که سوخت یارانه‌ای و ارز ترجیحی برای تامین قطعات موجب شده که ایرلاین‌ها آنطور که ادعا می‌کنند زیان‌ده نباشند. در واقع کارشناسان اینگونه عنوان می کنند که  شرکت‌های هواپیمایی ایرانی سالانه معادل 37 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت می‌گیرند؛ آیا همچنان ادعای زیان دهی می‌کنند.

سوخت

 

تاسیس ایرلاین جدید در آبادان

با این وجود، اخیرا مسئولان استانی از تاسیس یک ایرلاین جدید در آبادان خبر داده و گفته اند که سرمایه گذاران بخش خصوصی حتی اقدام به خرید هواپیما برای این ایرلاین کرده اند و ظرف یکی دو ماه آینده هواپیماهای خریداری شده به فرودگاه آبادان خواهند رسید.

در حالی خبر از تاسیس یک ایرلاین جدید داده شده است که چندی پیش محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری عنوان کرده بود در 18 ماه گذشته ایرلاین جدیدی تاسیس نشده است.

محمدی بخش

او در خصوص دلیل این موضوع گفته بود: امروز هیچ درخواستی برای تاسیس ایرلاین جدید نداریم چرا که هیچ مجوز کاغذی به کسی داده نمی‌شود و تنها به کسانی مجوز داده می‌شود که بتوانند هواپیما وارد کشور کنند.

سوءاستفاده برخی از مجوز تاسیس ایرلاین

بنا به گفته این مقام مسئول در صنعت حمل و نقل هوایی، حذف کاغذ مجوزها منجر به این شد کسی درخواست تاسیس ایرلاین نکند؛ چرا که برخی با گرفتن کاغذ مجوز تاسیس ایرلاین یکسری اقدامات دیگری انجام می‌دادند. از همین رو در حال حاضر هر کسی که بتواند هواپیما وارد کشور کند، می‌تواند ایرلاین تاسیس کند اما حالا که این کاغذ را حذف کرده‌ایم دنبال مجوز نیست.

البته او تاکید کرده بود که همچنان تقاضا برای تاسیس شرکت هواپیمایی زیاد است، اما درخواستی که همراه با واردات هواپیما بوده باشد، نداریم.       

در حالی محمدی بخش عنوان کرده است که در 18 ماه گذشته ایرلاینی موفق به اخذ مجوز تاسیس نشده است که در شهریورماه سال گذشته، مهران فاطمی، استاندار یزد، در نشست خبری اعلام کرد که شرکت هواپیمایی یزد با حجم سرمایه گذاری 900 میلیارد تومان تحت عنوان«یزد ایر ایران» ثبت و دو هواپیمای 310 شرکت هواپیمایی آسمان جزو سرمایه این شرکت قرار گرفته است.

اما در این میان مشخص نیست که راه اندازی یک ایرلاین با چه تعداد هواپیما امکان پذیر است و آیا محدودیتی در خصوص نوع هواپیما و سال ساخت آن وجود دارد یا خیر! یا اینکه عدم محدودیت در نوع و سال ساخت هواپیما منجر به زمینگیری هر چه بیشتر هواپیما در آینده نزدیک نخواهد شد؟

آنطور که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری عنوان می‌کنند، لازمه صدور مجوز تاسیس شرکت هواپیمایی خرید سه فروند هواپیمای ملکی است؛ حال حتی اگر هواپیماهای فوق در چرخه تعمیر و نگهداری باشند نیز مشکلی برای صدور مجوز وجود ندارد.

به دنبال خرید هواپیما هستیم

به تازگی علی زارعی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند خبر داده است که یک ایرلاین در آبادان تاسیس خواهد شد. آنطور که وی تشریح کرده است، بخش خصوصی در استان خوزستان به دنبال راه اندازی یک ایرلاین با در فرودگاه آبادان است.

زارعی در این باره به خبرگزاری بازار گفته است: چند سرمایه گذار حوزه ایرلاین با حضور در آبادان با توانمندی در مدهای مختلف هواپیمایی کوچک و پهن پیکر در حال رایزنی هستند.

ایرلاین آبادان

وی افزود: تامین هواپیما برای آنها دارای اولویت است زیرا باید سه فروند هواپیما خریداری کنند تا مجوزهای پروازی صادر شود. دو سرمایه‌گذار ایرلاین که به ما مراجعه کردند را به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی کردیم و در حال پیگیری هستند.

بررسی ها نشان می دهد که یکی از این سرمایه گذاران یک فروند هواپیما خریداری و ظرف دو ماه آینده آن را در فرودگاه بی ‌المللی آبادان مستقر می کند.

انتهای پیام/

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.