| کد خبر: 19951 |

فرودگاه همدان و داستان پیاپی تعطیلی پرواز به تهران / نزدیکی به پایتخت مزیتی که به ضرر فرودگاه تمام شده است

تین نیوز |  فرودگاه همدان با بیش از هشت دهه قدمت هنوز نتوانسته در میان پایانه‌های حمل و نقل هوایی كشور حرفی برای گفتن داشته باشد و هیچ هواپیمایی در آن پرواز نمی کند، گرچه مسئولان وعده داده بودند پروازهای همدان - تهران مردادماه امسال از طریق باند این فرودگاه انجام شود اما بدلیل عدم استقبال مسافران خبری از آن نیست.
 
 فرودگاه از زیر ساخت های مهم اقتصادی و مواصلاتی رونق و گسترش تجارت و صنعت گردشگری هر استان است به نحوی که توسعه فرودگاه همدان می تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت ها برای جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی، گردشگری، دسترسی مناسب تر به خدمات درمانی و غیره داشته باشد.
 
در قرن حاضر صنعت هوایی نقش بسیار مهمی در روابط کشور های مختلف جهان، تبادل فرهنگ ها، نمایش قدرت های اقتصادی و غیره به عهده دارد و ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است كه برخی فرودگاه ها را لوكوموتیو اقتصادی هر كشور توصیف می كنند و وجود فرودگاه های پررونق و كارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه پایدار می دانند.
 
استان همدان در چند سال اخیر از فعالیت یک فرودگاه بین المللی بی بهره بوده اما با تلاش های صورت گرفته هم اکنون فرودگاه همدان آمادگی پرواز هواپیماهای پهن پیکر از باند این فرودگاه را دارد چراکه توسعه فرودگاه همدان می تواند نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی منطقه غرب کشور داشته باشد و به صنعت گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی رونق می بخشد.
 
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران و از استان های تاریخی با مناطق توریستی و گردشگری فراوانی است ‌که چشم‌ اندازهای طبیعی، آب و هوای بی نظیر، کوهستان‌ های سرسبز با این دیار دیرپا پیوندی جاودانه دارد.
 
باند فرودگاه همدان به طول سه هزار و 950 متر هم اکنون یک باند کاملا بین المللی است
 
در همین زمینه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه باند فرودگاه همدان به طول سه هزار و 950 متر هم اکنون یک باند کاملا بین المللی است، اظهار داشت: باند فرودگاه همدان یک باند کاملا بین المللی است و همه هواپیماهای بین المللی از جمله بوئینگ 745 پهن پیکر یا بوئینگ 777 می توانند از باند فرودگاه همدان پرواز داشته باشند.
 
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه هم اکنون پرواز های حج عمره از فرودگاه همدان انجام می شود، بیان کرد: فرودگاه همدان زمانی به بهره برداری کامل می رسد و از فناوری های روز بهره مند می شود که برج مراقبت جدید به ارتفاع 52 متر راه اندازی شود.
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برج مراقبت جدید همدان در صورت راه اندازی بعد از برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) تهران دومین برج مراقبت کشور محسوب می شود، عنوان کرد: هم اکنون 50 درصد از عملیات اجرایی برج مراقبت فرودگاه همدان انجام شده است.
 
کارخانه ای با بیان اینکه اگر اعتبار لازم برای تکمیل برج مراقبت فرودگاه همدان تخصیص داده شود این برج در سال آینده به بهره برداری می رسد، ادامه داد: در داخل فرودگاه همدان فضا سازی ها و طراحی های خوبی صورت گرفته است.
 
وی با بیان اینکه فضاهای فرودگاه همدان مورد بازسازی قرار گرفته است، افزود: در گذشته سالن انتظار کوچکی در فرودگاه همدان وجود داشت اما هم اکنون با باز پروری های جدیدی که انجام شده فضای اعزام حجاج به طور کامل به جده وجود دارد.
 
پرواز همدان- تهران مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارها و اقدامات خوبی در فرودگاه همدان انجام شده است، اظهار داشت: نکته قابل تامل این است که مسافران پرواز فرودگاهی از همدان به سبب کم بودن مسافت به تهران کم است و پرواز همدان- تهران مورد استقبال مردم قرار نمی گیرد.
 
ابراهیم کارخانه ای با بیان اینکه شاهد بودیم پرواز همدان به تهران افتتاح شد اما کمی بعد به علت کم بودن استقبال برداشته شد و هم اکنون پروازی از همدان به تهران وجود ندارد، گفت: این احتمال وجود دارد که پروازهای تهران که در آینده قرار است دو برابر شود با مشکل مواجه شود ولی در حال بررسی هستند تا پرواز ها مداوم باشد چراکه به طور مثال پرواز حج عمره ربطی به مسافت ندارد.
 
وی با بیان اینکه در حال برنامه ریزی هستند تا پروازهایی که به مسافت ربطی ندارند را پایدار کنند، ادامه داد: پرواز حج، پرواز به عراق، مشهد و غیره از جمله پروازهایی است که قصد پایدار شدن دارند.
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه ریزی ها بر روی پرواز های پایدار متمرکز شده است، افزود: باید تلاش شود پرواز همدان تهران که از لحاظ تجارت و گردشگری بسیار مهم است افتتاح شود تا فقط فرودگاه به استفاده مسئولان در زمان های خاص اختصاص داده نشود .
 
مدیر فرودگاه همدان نیز از اعزام زائران استان کردستان در سال آینده از فرودگاه همدان خبر داد و اظهار داشت: هم اکنون پرواز همدان- مشهد در حال انجام است و در حال پیگیری هستیم تا پروازهای دیگر نیز از فرودگاه همدان انجام شود.
 
علی کیخایی با بیان اینکه در صورت جذب اعتبار ترمینال پرواز های بین المللی فرودگاه همدان تا پایان سال به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: موافقت نامه استانی برای جذب 25 میلیارد ریال اعتبار در سال جاری ایجاد شده که با این اعتبار ترمینال پروازهای زیارتی برج و تکنیکال بلاک تکمیل می شود.
 
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا کنون 217 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای توسعه فرودگاه همدان جذب شده است، بیان کرد: ترمینال ورودی پروازهای زیارتی فرودگاه همدان با اعتباری افزون بر 10 میلیارد به بهره‌برداری رسیده است.
 
یک میلیارد و 80 میلیون تومان برای بهسازی و تجهیز ترمینال زائران هزینه شده است
 
مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه مساحت ترمینال ورودی پرواز های زیارتی 800 مترمربع است، ادامه داد: یک میلیارد و 80 میلیون تومان برای بهسازی و تجهیز ترمینال زائران هزینه شده است.
 
کیخایی با بیان اینکه فرودگاه همدان آمادگی دارد به استان لرستان نیز خدمات ارائه دهد، ابراز داشت: توسعه باند و بهسازی میادین پروازی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار فرودگاه همدان بود که پروژه توسعه باند و میادین پروازی فرودگاه همدان یک سال زودتر از موعد مقرر به پایان رسید.
 
وی با بیان اینکه با شروع پروازهای حج نیازهای فرودگاه همدان مشخص و پیگیری رفع آنها آغاز شد، افزود: بازسازی ترمینال قدیمی برای استفاده به عنوان ترمینال ورودی پروازهای حجاج به دلیل فضای کم ترمینال از جمله اقداماتی بود که انجام شد.
 
مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه احداث برج مراقبت پرواز به عنوان دومین برج مرتفع مراقبت پروازهای کشور یکی از پروژه‌های مهم اجرایی فرودگاه همدان است، ادامه داد: برج مراقبت فرودگاه همدان با ارتفاع 51 متر بعد از برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) مرتفع‌ترین برج مراقبت کشور است.
 
دیگر نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: تعیین تکلیف زیربناهای ارتباطی استان شالوده هر توسعه دیگری است و توسعه پایدار استان در گرو فعال شدن پروازهای ملی و بین‌المللی است.
 
امیر خجسته با بیان اینکه در این راه به دنبال آن هستیم فرودگاه همدان را به پایلوت فرودگاه‌های غرب کشور تبدیل کنیم، گفت: امروز فرودگاه آماده پروازهای ملی و بین‌المللی با هواپیماهای پهن پیکر است که این هم از وعده‌هایی بود که محقق شد.
 
کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه در سفرهای هوایی، فرودگاهها به عنوان مبدأ و یا مقصد سفر در نظر گرفته می شوند، ادامه داد: فرودگاهها نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه اقتصادی هر استانی ایفا می كنند.
 
جلال رضایی با بیان اینکه در دهه های اخیر برای دستیابی به توسعه اقتصادی اقدامات بنیادینی حاصل شده است كه از جمله این اقدامات می توان به توسعه شهرهای فرودگاهی اشاره کرد، افزود: عمران فرودگاه به‌عنوان مرکز ورودی هر استانی بی‌شک نقش به‌سزایی در تحقق اهداف آن استان خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه فرودگاه سمبل یک کشور و یا شهر است، بیان کرد: زیبایی، شکوه، تسهیلات، معماری و چشم گیری یک فرودگاه بیانگر وضعیت اجتماعی و سیاسی آن کشور و یا شهر است و هر قدر فرودگاه مجهزتر و بهتر باشد می تواند در توسعه هرچه بیشتر استان تاثیرگذارتر باشد.
 
کارشناس امور اقتصادی با بیان اینکه فرودگاه جزو جدایی ناپذیر زیر ساخت های یک شهر محسوب می شود که به افزایش توان تجاری شهر کمک می کند، عنوان کرد: فرودگاه یکی از ارکان رشد و توسعه در استان است که که باعث توسعه حمل و نقل هوایی با مناطق مختلف کشور و یا خارج می شود.
 
رضایی با بیان اینکه ترمینال فرودگاه ها از نظر کاربری مکان های مناسبی برای تبادلات اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و غیره هستند، اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص استان همدان به عنوان یکی از استان های مهم غرب کشور، وجود پتانسیل های قوی در زمینه گردشگری و سرمایه گذاری ضرورت ایجادفرودگاه بین المللی در این استان را چند برابر می کند.
 
با این تفاسیر مشخص است که شاهرگ حیات استان همدان وابسته به وجود قلب تپنده‌ای به نام فرودگاه بوده و این را لازمه پیشرفت و توسعه این منطقه دانسته و معتقدیم که این استان به واسطه استعدادهای بالقوه و منحصر به فرد تاریخی، معدنی و اقلیمی و از طرفی به واسطه مرکزیت در بین استان های غرب کشور با جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفر یکی از شایسته‌ترین مناطق است که باید به ایجاد فرودگاهی واقعا بین المللی در آن اندیشید.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قوم و خویش باباطاهر 0 0

    سلام این می شود نمونه اتلاف بیت المال خدا وکیلی می دانید ظرف ۱۰ سال گذشته چه پولی در فرودگاه همدان هزینه شده بدون توجیه اقتصادی؟ مدیر فرودگاه با ترغیب مسئولین استان باند فرودگاه را برای پذیرش ایر باس اماده نمود اما کدام پرواز و با کدام توجیه اقتصادی؟ وقتی فوکر ۵۰ کیش ایر خالی بین همدان تهران پرواز پرواز می کرد بگردید دنبال ۳۰۰ مسافر ایرباس بابا وجود اتوبان خوب بین همدان تهران را نمی شود نادیده گرفت با این همه زور امسال زائرین از همدان به حج می روند چند پرواز و چند زائر؟ آیا سرمایه هدر شده متناسب با بهره برداری آن است حالا هم که برای همدان می خواهند تکنیکال بلاک همانند برج میلاد بسازند با کدام توجیه اقتصادی این خدمت نیست بلکه خودتان اسمش را پیدا کنید؟

  • شهروند 0 0

    در مرکز استانی که از داشتن یک کنار گذر محروم است و باید کلیه بار ترافیکی برون شهری استانهای غربی ناچارا به مرکز شهر انتقال یابد و همین مسئله سبب اتلاف وقت و سرمایه و ازبین رفتن زیرساختهای معابر شهری و حتی ایجاد حوادثمرگبار رانندگی می شود. سالهاست بدلیل کمبود اعتبار کنار گذر های شرقی و غربی همدان نیمه کاره مانده است و متاسفانه این مشکل نه فقط منحصر به شهر همدان نیست بلکه در اکثر شهرهای استان نیز نبود کمربندی و کنار گذر مناسب مردم رنج میدهد

  • maral۲۰۰۰۶ 0 1

    وقتی برای اولین بارمن و سه نفر از اعضا خانواده ام وارد فرودگاه شدم بعداز دادن کارت شناسایی به قسمت بازرسی خانمها باید میرفتیم واقعا بازرسی بدنی شرم آور بود چندبار از فرودگاه امام پرواز داشتم هیچ وقت به این شکل بازرسی بدنی ندیدم. لحظه تلخ و چندش آوری بود.