| کد خبر: 162901 |

◄ بدشانسی بمباردیر در دو سانحه هوایی پیاپی

بمباردیر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان، در دو روز گذشته با دو سانحه هوایی در ایران و نپال روبرو شده است.

تین نیوز

بمباردیر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان هواپیما در جهان، در دو روز گذشته با دو سانحه هوایی در ایران و نپال روبرو شده است.

پس از این‌که هواپیما جت بمباردیر چلنجر متعلق به مینا باشاران دختر تاجر بزرگ ترکیه‌ای پس از نقص فنی و کاهش شدید سرعت دچار واماندگی شد و در کوه هلن شهرستان کیار استان چهارمحال‌بختیاری ایران سقوط کرد. یک هواپیما Q400 هم در نپال دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

 با وجود این سوانح، به گفته ناتالی سیپنگ فت سخنگوی هواپیمایی بمباردیر، هواپیماهای این شرکت امن و قابل‌اعتمادند و دو سانحه هم‌زمان از بدشانسی بوده است.

به گزارش سی‌تی‌وی کانادا، شرکت هواپیمایی بمباردیر دو مقام ارشد خود را روز سه‌شنبه برای کمک به ارزیابی دلایل یکی از دو سقوط هواپیمایی که در روزهای گذشته رخ‌داده است، به نپال اعزام کرد.  هواپیمای کیو۴۰۰ و هواپیمای تجاری چلنجر ازجمله سقوط‌های دو روز گذشته است.

ناتالی سیپنگ فت اظهار داشته یک بازرس ارشد امنیت پرواز  به‌عنوان مشاور و یک نماینده سرویس زمینه‌ای این خطوط هوایی را پشتیبانی می‌کنند اما در مورد سانحه ایران هنوز  این کمپانی کانادایی، هیچ درخواست کمکی از سوی مقام‌های ایران جهت همکاری در شناسایی دلیل سقوط هواپیمایی که به کشته شدن ۱۱ نفر منجر شد، دریافت نکرده است.

نماینده بمباردیر در بخش هواپیماهای تجاری و مسافربری گفته کمپانی از این حوادث هوایی متأثر شده و با خانواده‌های جان‌باختگان و سانحه دیدگان احساس همدردی کرده است.

سخنگوی این هواپیمایی تأکید کرده هواپیماهای این کمپانی امن و قابل‌اعتمادند. این هواپیماها (کیو ۴۰۰) گونه‌ای طراحی‌شده که با در نظر گرفتن چرخه بالای تقاضا از سوی ایرلاین‌های منطقه قابل‌اعتماد و قدرتمند باشد.  بیش از هزار هواپیمای چلنجر ۶۰۰ تاکنون فروش رفته و ارسال‌شده است و یکی از قابل‌اعتمادترین و قدرتمندترین هواپیماهای تجاری در جهان است.

او تأکید کرده این سقوط‌های پی‌درپی تنها به دلیل بدشانسی بوده است. به‌خصوص اینکه هر یک از این سوانح به دلایل خودش بوده و اینکه بین این دو سانحه ارتباطی برقرار کنیم یا درحالی‌که بازرسی‌ها ادامه دارد تصور کنیم یا گمانه‌زنی کنیم، کار درستی نیست.

دلیل این دو سانحه هنوز اعلام‌نشده اما یک مقام ارشد هواپیمایی در مورد سانحه نپال گفت: خلبان، سازوکارهای لندینگ را از برج کنترل دنبال نکرده و هواپیما را به سمت اشتباهی هدایت کرده است.

راج کومار چتری مدیر داخلی فرودگاه بنگلادش گفته هواپیما مسیر داده‌شده را به‌درستی طی نکرده است. برج کنترل بارها از او سؤال کرده که اگر خلبان می‌تواند اعلام کند و خلبان پاسخ بله داده است.

به گزارش ایلنا، در مورد حادثه دوم نیز در این گزارش گفته‌شده، بازرسان ایرانی روز دوشنبه جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده تاجر ترک را پیداکرده‌اند. هنوز دلیل این حادثه معلوم نیست اما یک شاهد عینی گفته هواپیما قبل از اینکه به کوه برخورد کند، آتش‌گرفته بود.

به‌تازگی بمباردیر موفق به دریافت مجوز اوفک برای فروش 10 فروند هواپیما به هواپیمایی فلای قشم شده است و امیدوار است این سوانح در اجرای این قرارداد تأثیر منفی نگذارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.