| کد خبر: 134937 |

پروازهای قطر به واسطه ایران از دولت‌های عربی بی نیاز شده است

آسمان ایران؛ راه تنفس قطر

نیمه خرداد سال جاری بود که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم‌ کردن قطر به حمایت از فرقه‌ها و گروه‌های تروریستی متعددی چون اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده که قصد اختلال و ضربه زدن به ثبات منطقه را دارند، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

تین نیوز

نیمه خرداد سال جاری بود که عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با متهم‌ کردن قطر به حمایت از فرقه‌ها و گروه‌های تروریستی متعددی چون اخوان‌المسلمین، داعش و القاعده که قصد اختلال و ضربه زدن به ثبات منطقه را دارند، روابط خود را با این کشور قطع کردند.

 

به گزارش روزنامه قانون، به این ترتیب سران چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی اعلام کردند که تمام روابط سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کرده و سفرهای دریایی و هوایی خود را به مقصد این کشور تولیدکننده عمده نفت و گاز حوزه خلیج فارس و از مبدا آن به حال تعلیق در‌می‌آورند. با قطع روابط اقتصادی و سیاسی چهار کشور عربی با قطر و به دنبال آن تحریم عبور هواپیماهای متعلق به شرکت‌های هواپیمایی قطر به خصوص قطرایرویز از آسمان کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر، تنها راه پرواز هواپیماهای این کشور از فراز آسمان ایران بود.

 

به عبارت ساده‌تر تا چند وقت پیش هواپیماهای قطری ابتدا واردحریم هوایی عربستان و سپس مصر می‌شدند که با اجرای تحریم هوایی قطر، باید با عبور از حریم هوایی آسمان ایران و سپس عراق و اردن به سمت شمال آفریقا حرکت کنند. همچنین در گذشته پروازهای هواپیماهای قطری به مقاصد اروپای شمالی، اروپای مرکزی و حوزه آتلانتیک شمالی با عبور از آسمان بحرین به سمت کویت، عراق، ترکیه و سپس شمال اروپا حرکت می‌کردند که با اجرای تحریم هوایی قطر، با عبور از آسمان ایران وارد فضای ترکیه شده و سپس به اروپا خواهند رفت.

 

بی نیازی از دولت‌های عربی

در همین راستا اکبر البکر، مدیر اجرایی قطر ایرویز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره می‌گوید: «هواپیمایی قطر دوستانی مانند ایران، ترکیه و عمان در منطقه دارد که پروازهایش را از آسمان این کشورها انجام می‌دهد». پس از بسته شدن مسیر هوایی عربستان سعودی، امارات و بحرین به روی هواپیماهای آن‌ها، در حال حاضر بسیاری از پروازهای این شرکت هواپیمایی از آسمان ایران انجام می‌شود. اقدام کشورهایی که حریم هوایی را به روی هواپیماهای قطری بسته اند، اقدامی غیرقانونی است. «قطر بسیار انعطاف‌پذیر است و ما به شکل بسیار موفقیت‌آمیز توانستیم این بحران را کنترل کنیم تا فعالیت معمول شرکت ادامه یابد».

 

افزایش صادرات به قطر

از سوی دیگر روز گذشته صفر شیبانی، مدیرکل گمرک بندرلنگه با اشاره به صدور مجوز صادرات کالا زیر یک ساعت در گمرک بندر لنگه بیان داشت: «پیش‌بینی می‌شود صادرات کالا از بندر لنگه به قطر در روزهای آینده ۷۰ درصد افزایش یابد». وی با اشاره به ظرفیت و فرصت به وجود آمده برای صادرات کالا از بندرلنگه به کشور قطر اظهاردکرد: «در روزهای اخیر ۲۰۰ تن کالا در قالب ۱۰ کانتینر به ارزش ریالی یک میلیارد و ۳۶ میلیون و ۴۸۹ هزار ریال از بندر لنگه به کشور قطر صادر شده است. در گذشته از طریق این بندر صادرات شن و ماسه و دام به کشور قطر انجام می‌شد که اکنون با توجه به فرصت به وجود آمده و شرایط منطقه، صادرات کالا به‌ ویژه مواد غذایی، میوه و تره‌بار با تسهیلات ویژه در حال انجام است. با توجه به رقابتی بودن بازار هدف تاکید ما بر توجه صادرکنندگان به بسته‌بندی و کیفیت کالاهای صادراتی است. امکانات و خدمات گمرک و بندری را در راستای کمک به صادرکنندگان بسیج کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با این روند در روزهای آینده صادرات کالا به کشور قطر از بندر لنگه ۷۰درصد افزایش یابد».

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.