| کد خبر: 160742 |

اسعدی سامانی از دلایل گرانی بلیت‌ها در نوروز می‌گوید؛

◄ پشت‌صحنه چارتری‌ها

رشد پروازهای چارتری و در راستای آن کاهش پروازهای برنامه‌ای باعث شده که در برخی از ایام سال مانند پیک سفرهای نوروزی شاهد افزایش قیمت چند برابری برخی از مسیرها باشیم.

تین نیوز
اکرم فیض‌آبادی|  رشد پروازهای چارتری و در راستای آن کاهش پروازهای برنامه‌ای باعث شده که در برخی از ایام سال مانند پیک سفرهای نوروزی شاهد افزایش قیمت چند برابری برخی از مسیرها باشیم.

در همین راستا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفتگویی که با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» داشته از کاهش پروازهای چارتری خبر داده اما معتقد است پروازهای چارتری به آن اندازه‌ای که عنوان می‌شود هم بد نیست چراکه در برخی از مسیرها این پروازها به سود مردم بوده است.

سامانی در این گفتگو یکی از دلایل گران‌شدن بلیت در ایام پیک سفر را قراردادهای دست ‌دوم و سوم از سوی چارترکنندگان عنوان کرده و گفته است متأسفانه چارترکنندگان پروازهای خود را به سایر افراد واگذار می‌کنند که همین واسطه‌ها باعث گران‌شدن بلیت هواپیما می‌شوند.

در آستانه ایام نوروز و آغاز پیک سفرها شاهد مشکلات بسیاری در فروش بلیت‌ها هستیم و اصولاً یکی از مهم‌ترین مشکلات در این روزها بحث پروازهای چارتری است؛ آیا اقدامی در جهت کاهش پروازهای چارتری انجام گرفته است؟

بر اساس هماهنگی‌هایی که با شرکت‌های هواپیمایی در این مدت انجام شده است تصمیم به کاهش پروازهای چارتری گرفته شده، در راستای همین موضوع قرار است ایرلاین‌ها در برخی از مسیرهای پروازی فروش سیستمی داشته باشند و از فروش چارتری خارج شوند.

این موضوع به تمام شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است و ایرلاین‌ها بر اساس این موضوع، اقدام به برنامه‌ریزی پروازهای خود در نوروز ۹۷ خواهند کرد.

آیا این تصمیم ادامه خواهد داشت و شرکت‌های هواپیمایی پروازهای چارتری خود را در طول سال نیز کاهش خواهند داد؟

در طول زمان ایرلاین‌ها به سمت سیستمی‌کردن پروازهای خود حرکت خواهند کرد؛ اما باید به این موضوع اشاره‌کنم که در برخی از مقصدها ضرورت ایجاد می‌کند که پروازها به‌صورت چارتری انجام شود چراکه این امر به سود مسافران این مقاصد است که پروازشان به‌صورت چارتری انجام شود.

مقاصدی که بیشتر جنبه گردشگری دارد مانند کیش و قشم، پروازهای چارتری بیشتر به منفعت مردم خواهد بود تا مسیرهای برنامه‌ای. البته در این مسیرها پروازهای برنامه‌ای هم وجود دارد اما در کنار این پروازها، وجود پروازهای چارتری نیز لازم است.

یکی از موضوعاتی که همواره مطرح می‌شود این است که شرکت‌های هواپیمایی به‌عنوان چارتردهنده هیچ‌گونه نظارتی بر آژانس‌ها مسافرتی ندارند و همین موضوع بستری را برای انجام تخلفات فراهم می‌کند و شاهد گران‌فروشی از سوی آژانس‌ها هستیم. لطفاً در این رابطه توضیح دهید.

البته اینکه بگوییم عدم نظارت باعث گران‌فروشی آژانس‌ها خدمات مسافرتی می‌شود درست نیست چراکه چارترکنندگان مکلف به رعایت نرخ‌های کلاسی از سوی شرکت‌های هواپیمایی هستند. اما در این میان سایت‌های اینترنتی بدون مجوزی هستند که در فضاهای مجازی اقدام به فروش بلیت می‌کنند.

این سایت‌های اینترنتی به دلیل عدم مجوز از سوی مراجع ذی‌ربط اقدام به هرگونه تخلفی در فضای مجازی می‌کنند در همین راستا ما با مراجع محترم قضائی هماهنگی‌هایی صورت داده‌ایم که بتوانیم این سایت‌ها را شناسایی کنیم تا برخورد مناسبی با آنها انجام بگیرد.

در ایام پیک سفر در برخی از مسیرها شاهد ارائه نرخ‌های عجیب چندین برابری هستیم که به هر باره ایرلاین‌ها و آژانس‌های هواپیمایی در پاسخ به این مشکل توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و طرف مقابل را متهم می‌کنند؛ چندی پیش دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اعلام کرد که دلیل این گرانی ایرلاین‌ها هستند؛ آیا این موضوع را تأیید می‌کنید؟

خیر اصلاً این‌گونه نیست؛ زمانی که شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌هایی که مجوز دارند با هم قرارداد امضا می‌کنند معمولاً ایرلاین‌ها نرخ‌های خود را با توجه به مقصد موردنظر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد زیر قیمتی که خود ایرلاین اقدام به فروش بلیت می‌کند به آژانس‌ها عرض می‌کند. 

حال چگونه شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند عامل گرانی بلیت باشند؟ صحبت‌هایی که عنوان می‌شود شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌های بالایی عرضه می‌کنند این موضوع هم درست نیست.

همان‌طور که عرض کردم ایرلاین‌ها در قراردادهایی که با آژانس‌های هواپیمایی می‌بندند تخفیفاتی اعمال می‌کنند اما متأسفانه برخی از چارترکنندگان در قراردادهای دست‌ دوم و سوم پروازهای چارتری خود را به کسانی دیگر واگذار می‌کنند و این افراد پروازهای سایر شرکت‌ها را جستجو می‌کنند و با قیمت بالاتر در برخی از زمان‌ها که امکان سوءاستفاده وجود دارد عرض می‌کنند.

آیا برای این مشکل راه‌حلی وجود ندارد که این موضوع مدیریت شود؟

ما برای حل این مشکلات به‌دنبال مکانیزیم‌هایی هستیم و در راستای آن طرح‌هایی را دنبال می‌کنیم که یکی از این طرح‌ها فروش سیستمی است. در این طرح شرکت‌های هواپیمایی تنها از طریق سایت‌های خود اقدام به فروش بلیت خواهند کرد و با مدیریت قیمت بلیت از سوی خود ایرلاین شاهد افزایش یک‌باره قیمت‌ها نخواهیم بود.

یکی دیگر از طرح‌هایی که به‌دنبال آن هستیم، طرح «شبکه فروش مشترک» است که آن را در دستور کار خود داریم. در این طرح بلیت‌ها به‌صورت مستقیم توسط شرکت‌های هواپیمایی در دسترس مسافران قرار خواهد گرفت و واسطه‌ای وجود نخواهد داشت.

آیا این طرح برای نوروز ۹۷ به نتیجه خواهد رسید؟

درحال‌حاضر مشغول کار بر روی این طرح هستیم اما بعید می‌دانم که طرح شبکه فروش مشترک برای نوروز ۹۷ به نتیجه نهایی برسد.

تأخیرهای پروازی این روزها جزء جدانشدنی از صنعت حمل‌ونقل هوایی شده است که با افزایش پروازها این تأخیرها نیز رشد می‌کند، برنامه ‌ایرلاین‌ها برای کاهش تأخیرها چیست؟

به‌هرحال شرایط جوی که این روزها پیش آمده است محدودیت‌هایی را برای پروازهای شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرد و اینها موضوعاتی اجتناب‌ناپذیرند. 

اما باید عنوان کنم که تأخیرها ارتباط مستقیم با ایمنی پرواز دارد و اگر تأخیر انجام می‌گیرد برای اطمینان از پرواز است. همان‌طور که همیشه در گذشته عنوان کرده‌ام هیچ شرکتی علاقه‌مند به تأخیر پروازهای خود نیست ولی به‌هرحال شرکت‌های هواپیمایی برنامه‌ریزی‌هایی را در داخل شرکت و اقداماتی نیز از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای کاهش تأخیرهای پروازی در حال انجام است تا بتوانیم این تأخیرها را به حداقل برسانیم.

لینک خبر

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.