| کد خبر: 139062 |

«حمل‌و‌نقل» گزارش می‌دهد

بازار خرید و فروش خودرو با رکود خداحافظی کرد

تین نیوز

مالیات بر شماره‌گذاری خودرو از پیش بینی‌های دولتی در سال گذشته فراتر رفت.  به گزارش حمل‌و‌نقل، در حالی که دولت پیش‌بینی کرده بود در سال ۱۳۹۵ برابر با ۷,۷ هزار میلیارد ریال یا به عبارت دیگر ۷۷۰ میلیارد تومان مالیات شماره‌گذاری دریافت نماید، میزان مالیات دریافتی از این محل به هزار میلیارد تومان نزدیک شد. به نظر می‌رسد رشد قابل توجه تولید خودرو و رسیدن تیراژ تولید خودرو به بیش از یک میلیون وسیصد هزار دستگاه، مهم‌ترین عامل این اتفاق بوده است.

هر چند بازار خرید و فروش خودروی دست دوم همچنان در رکود است اما بازار خودروهای صفر کیلومتر در ایران موقعیت خوبی دارد و آن‌چنان که مقامات شرکت‌های خودروسازی تأکید می‌کنند، تولیدات خودروسازی‌ها بدون مشتری نمی‌ماند و سهم انبار در این حوزه اندک است. این شرایط خود گواه بهبود قدرت خرید مردم از یک سو و بهبود وضعیت صنعت خودرو از سوی دیگر است. صنعت خودرو سهمی قابل توجه را در رشد اقتصادی سال جاری از خود به جا گذاشته است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری نیز رشد صنعت خودرو تداوم خواهد یافت و برآوردها نشان می‌دهد صنعت خوردوی ایران در سال جاری به تیراژ یک میلیون و ششصد هزار دستگاهی خواهد رسید که در نوع خود رکورد شکنی در این صنعت تلقی می‌شود. درآمد دولت از محل شماره‌گذاری خودرو رشدی قابل توجه در حدود ۶۰,۶ درصد را نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۳۹۴ شاهد بود.

 بازار خرید و فروش دست دوم‌ها

بازار خرید و فروش دست دوم‌ها اگر با ابزارهای مالیاتی سنجیده شود، راکد تشخیص داده نمی‌شود.  در حالی که دولت درآمدی بیش از انتظار در حوزه شماره‌گذاری به دست آورد، در این حوزه، یعنی دریافت مالیات از محل خرید و فروش خودرو در بازار، درآمدی کمتر را حاصل کرد. طبق آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی دولت در سال گذشته ۶۲۰ میلیارد تومان از محل مالیات مترتب بر نقل و انتقال خودرو به دست آورد که هر چند رشدی ۱۱,۴ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد اما در مقایسه با رقم مصوب، کمتر است.

دولت برآورد کرده بود در این سال ۷۴۰ میلیارد تومان مالیات از محل نقل و نتقال خودرو دریافت نماید اما رقم ۸۳ درصدی از این رقم در ۱۲ ماه سال گذشته محقق شده است.

 رشد مالیات بر واردات خودرو

در حوزه مالیات دریافتی از واردات خودرو نیز وضعیتی خاص مشاهده می‌شود. در حالی که ۷۷,۳ درصد از درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده دولت در این حوزه محقق شده است اما حجم مالیاتی دریافتی دولت از این محل به شدت افزایش یافته است.

میزان افزایش درآمد مالیاتی دولت از محل مالیات خودرو به ۶۰,۷ درصد رسیده است.  بر اساس این گزارش دولت پیش‌بینی کرده بود در دوازده ماه سال گذشته بتواند ۳۴,۴ هزار میلیارد ریال برابر با ۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان مالیات از محل واردات خودرو دردیافت کند اما در عمل میزان مالیات محقق شده برابر با ۲ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان بود.  بررسی وضعیت درآمدهای مالیاتی دولت از خودرو نشان می‌دهد، خودرو در دو بخش از رکود خارج شده است.

در حالی که خودروهای صفر کیلومتر، چه وارداتی و چه تولید داخلی با کمبود مشتری روبه‌رو نیستند اما بازار خرید و فروش خودرو، به معنی خرید و فروش خودروی دست دوم با شدت کمتری از رکود خارج شده است. این بازار البته هر چند بزرگتر از قبل شده است  اما رشد آن نسبت به دیگر بازارهای خودرو کمتر برآورد شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۸۳ درصد پیش بینی‌ها دولت در حوزه دریافت مالیات از نقل و انتقال خودرو هر چند به صورت صد در صدی محقق نشده است اما این بازار از سال گذشته برابر با ۱۱,۴ درصد بزرگتر شده است و همین مسئله خود نشانگر بهبود وضعیت در این حوزه تلقی می‌شود.  رشد اقتصادی سال گذشته بالاتر از ۱۲ درصد از سوی بانک مرکزی برآورد شده است و همین امر نشان دهنده خروج اقتصاد ایران از رکود است.

رکودی که تحت تأثیر تشدید تحریم‌ها و کوچکتر شدن اقتصاد ایران در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رخ داده بود.  دولت یازدهم توانسته است رکودی غیر‌تورمی را در ایران رقم بزند که خود مسئله‌ای مهم و قابل توجه محسوب می‌شود. صنعت خوردوی ایران که پیشانی صنعت در کشور تلقی می‌شود، توانسته است در سال گذشته موقعیت پیشین خود را بازیابد و به اوج تولید در سال‌های گذشته دست یابد و به این ترتیب می‌توان گفت از پس ۵ سال وقفه، دوباره صنعت خودروی ایران رشد خود را از سر خواهد گرفت.

لینک خبر

 

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.