معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:
◄ تحقق کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی با افزایش سیستمهای هوشمند / احتمال افزایش نرخ جرایم رانندگی
تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با اشاره به قانون کاهش 10 درصدی تلفات رانندگی گفت: علی رغم کاهش تلفات سال گذشته بیش از 5 درصد توفیق کاهش نداشتیم و با افزایش سیستم های هوشمند امیدوار به دسترسی به این مهم هستیم.
به گزارش خبرنگار تین نیوز از اولین همایش سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای که به همت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالن همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است، داود کشاورزیان اظهار داشت: نگهداری راهها، نظارت بر وضعیت جادهها، کنترل رفتار کاربران، تحلیل شبکه و کمک به نوسازی ناوگان عمومی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به شمار می رود.
وی افزود: در زمینه استفاده از تکنولوژیهای روز در حوزه ITS فاصله چندانی با دنیا نداریم و این نوع فناوری ها با فاصله کوتاهی وارد کشور و مورد استفاده قرار میگیرند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه"سن استفاده از سامانههای هوشمند حمل و نقل جادهای در ایران نزدیک به 10 سال است" گفت: در تحلیل شبکه باید وضعیت جادههای کشور را تحلیل کرد و در صورت نیاز به توسعه باید به موقع اقدام شود و این نیازمند اطلاعات صحیح است.
کشاورزیان در ادامه بیان داشت: استفاده از ترددشمار در بخش سامانههای هوشمند، عملیاتی شده است و در کنار آن، دوربینهای نظارت تصویری هم فعال هستند که این بر تصمیم گیری کاربر قبل از اقدام به سفر تاثیر قابل توجهی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پایش جادهها با 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام و در کنترل ترافیک کاربران از جیپیاس و دوربین کنترل سرعت استفاده میشود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تجهیز کامیون های ترانزیتی به جیپیاس گفت: تفاهمنامهای با پلیس راه و وزارت نفت مبنی بر تجهیز تمام ناوگان حمل و نقل جاده ای تا دو سال آینده منعقد شده است.
وی افزود: در این صورت پیمایش ناوگان و میزان سوخت مصرفی و سهمیه آنها مشخص می شود. در حالی در شرایط فعلی سهمیهها بدون درنظر گرفتن پیمایش یکنواخت است و جیپیاس آنلاین موجب میشود که سوخت به ناوگانی که تردد ندارند اختصاص نیابد.
کشاورزیان با بیان اینکه" علی رغم کاهش تلفات رانندگی در سال گذشته به حدود 18هزار نفر و کاهش 5درصدی، سهم 10 درصدی کاهش تلفات طبق قانون محقق نشد" تصریح کرد: امیدواریم با افزایش سیستم های هوشمند جاده ای در سال آینده 5 درصد باقیمانده نیز محقق شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر 400 دوربین کنترل سرعت در 4 هزار کیلومتر از جادهها نصب شده است و 1300 ترددشمار، 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت، 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر و 17 دستگاه توزین در حال حرکت در جادهها فعال است.
وی با اشاره به امضای قرارداد متمرکز به جای قراردادهای پراکنده گفت: با این قرارداد 1800 دستگاه دوربین ثبت سرعت و متوسط سرعت در جادهها نصب می شود. همچنین رقم این قرارداد 900 میلیارد تومان و بابت خرید، نصب، انتقال دیتا و نگهداری دوربینها است که دو سال اول، عملیات نصب انجام شده و 6 سال بابت نگهداری است.
کشاورزیان با اشاره به قیمت پایین جرایم رانندگی تاکید کرد: جرایم راهنمایی و رانندگی به دلیل نرخ پایین، قابلیت بازدارندگی ندارند و ایران تنها کشوری است که جریمه تخلفات رانندگی در آن پایین است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان خاطرنشان کرد: طرح افزایش نرخ جریمه های رانندگی از سوی دولت به مجلس فرستاده شده است و منتظر تصویب آن پس از چهار سال هستیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.