| کد خبر: 39228 |

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

◄ تحقق کاهش ۱۰ درصدی تلفات رانندگی با افزایش سیستم‌های هوشمند / احتمال افزایش نرخ جرایم رانندگی

تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با اشاره به قانون کاهش 10 درصدی تلفات رانندگی گفت: علی رغم کاهش تلفات سال گذشته بیش از 5 درصد توفیق کاهش نداشتیم و با افزایش سیستم های هوشمند امیدوار به دسترسی به این مهم هستیم.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز از اولین همایش سیستم های هوشمند حمل و نقل جاده ای که به همت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سالن همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است، داود کشاورزیان اظهار داشت: نگهداری راه‌ها، نظارت بر وضعیت جاده‌ها، کنترل رفتار کاربران، تحلیل شبکه و کمک به نوسازی ناوگان عمومی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به شمار می رود.
 
وی افزود: در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه ITS فاصله چندانی با دنیا نداریم و این نوع فناوری ها با فاصله کوتاهی وارد کشور و مورد استفاده  قرار می‌گیرند.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه"سن استفاده از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل جاده‌ای در ایران نزدیک به 10 سال است" گفت: در تحلیل شبکه باید وضعیت جاده‌های کشور را تحلیل کرد و در صورت نیاز به توسعه باید به موقع اقدام شود و این نیازمند اطلاعات صحیح است.
 
کشاورزیان در ادامه بیان داشت: استفاده از ترددشمار در بخش سامانه‌های هوشمند، عملیاتی شده است و در کنار آن، دوربین‌های نظارت تصویری هم فعال  هستند که این بر تصمیم گیری کاربر قبل از اقدام به سفر تاثیر قابل توجهی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پایش جاده‌ها با 650 دستگاه دوربین نظارت تصویری انجام و در کنترل ترافیک کاربران از جی‌پی‌اس و دوربین کنترل سرعت استفاده می‌شود. 
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به تجهیز کامیون های ترانزیتی  به جی‌پی‌اس گفت: تفاهم‌نامه‌ای با پلیس راه و وزارت نفت مبنی بر تجهیز تمام ناوگان حمل و نقل جاده ای تا دو سال آینده منعقد شده است.

وی افزود: در این صورت پیمایش ناوگان و میزان سوخت مصرفی و سهمیه آنها مشخص می شود. در حالی در شرایط فعلی سهمیه‌ها بدون درنظر گرفتن پیمایش یکنواخت است و جی‌پی‌اس آنلاین موجب می‌شود که سوخت به ناوگانی که تردد ندارند اختصاص نیابد.
 
کشاورزیان با بیان اینکه" علی رغم کاهش تلفات رانندگی در سال گذشته به حدود 18هزار نفر و کاهش 5درصدی، سهم 10 درصدی کاهش تلفات طبق قانون محقق نشد" تصریح کرد: امیدواریم با افزایش سیستم های هوشمند جاده ای در سال آینده 5 درصد باقیمانده نیز محقق شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در حال حاضر 400 دوربین کنترل سرعت در 4 هزار کیلومتر از جاده‌ها نصب شده است و 1300 ترددشمار، 400 دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت، 630 دستگاه دوربین نظارت تصویری، 190 دستگاه تابلوی پیام متغیر و 17 دستگاه توزین در حال حرکت در جاده‌ها فعال است.

وی با اشاره به امضای قرارداد متمرکز به جای قراردادهای پراکنده گفت: با این قرارداد 1800 دستگاه دوربین ثبت سرعت و متوسط سرعت در جاده‌ها نصب می شود. همچنین رقم این قرارداد 900 میلیارد تومان و  بابت خرید، نصب، انتقال دیتا و نگهداری دوربین‌ها است که دو سال اول، عملیات نصب انجام شده و 6 سال بابت نگهداری است.

کشاورزیان با اشاره به قیمت پایین جرایم رانندگی تاکید کرد: جرایم راهنمایی و رانندگی به دلیل نرخ پایین، قابلیت بازدارندگی ندارند و ایران تنها کشوری است که جریمه تخلفات رانندگی در آن پایین است.
 
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان خاطرنشان کرد:‌ طرح افزایش نرخ جریمه های رانندگی از سوی دولت به مجلس فرستاده شده است و منتظر تصویب آن پس از چهار سال هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.