| کد خبر: 265872 |

سود وام ساخت خط آهن رشت - آستارا ۳ درصد است

روس ها پیشنهاد سود ۶ درصدی را دادند که با مذاکرات انجام شده این سود به ۳ درصد کاهش یافت.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با رد گمانه زنی ها در خصوص سود وام ساخت خط آهن رشت - آستارا گفت: روس ها پیشنهاد سود ۶ درصدی را دادند که با مذاکرات انجام شده این سود به ۳ درصد کاهش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، شهریار افندی زاده در نشست خبری با اشاره به امضای قرارداد ساخت خط آهن رشت - آستارا بین ایران و روسیه اظهار کرد: این خط آهن 162 کیلومتر طول دارد که با منابع مالی وام ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: روس ها پیشنهاد اولیه سود 6 درصدی را ارائه کرده بودند که با مذاکرات انجام شده، پیشنهاد ایران یعنی سود 3 درصدی مورد موافقت قرار گرفت.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: در قرارداد نیز سقف تعیین کرده ایم چرا که نمی دانیم قیمت تجهیزات چه میزان خواهد شد.

افندی زاده با بیان اینکه مبلغ این قرارداد 1.6 میلیارد یورو است یادآور شد: مقرر شده تا سقف قرارداد تجهیزات مورد نیاز از جمله لوکوموتیو و واگن تامین شود.

وی همچنین در خصوص تفاهمنامه ایران با جمهوری آذربایجان برای فراهم کردن دسترسی این کشور به نخجوان اضافه کرد: این کار را برای آن انجام دادیم که یک کشور را به ما وابسته می کند. طی بررسی های انجام شده برخی مخالف و برخی موافق این کار بودند.

معاون وزیر راه گفت: در نهایت قرار شد دسترسی آذربایجان از آق بند که نزدیک ترین نقطه مرزی آغاز و از پایانه جلفا خارج شود.

افندی زاده تصریح کرد: برای این کار نیازمند ساخت پل روی رود ارس بودیم که این پل را آذربایجانی ها با پول خود می سازند.

وی با یادآوری اینکه موضوعی مطرح شد که با کریدور ارس، پارس آباد از حیز انتفاع خارج می شود گفت: برای جلوگیری از این مسئله نیازمند توزیع کالا هستیم که برنامه ریزی های مربوطه در حال انجام است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: بر این اساس آذربایجان از مسیر ایران تزانیت کالا را انجام خواهد داد. ما باید از فرصت اختلاف بین ارمنستان و آذربایجان استفاده کنیم.

افندی زاده همچنین درخصوص نوسازی ناوگان جاده ای ریلی و هوایی گفت: برای این کار کمیته ای در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و برنامه ریزی لازم برای امسال و سال آینده نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه قیمت یک اتوبوس نو 17 میلیارد تومان است، اظهار کرد: تهیه این اتوبوس نیازمند یک مدل اقتصادی است که برای این کار باید چندین وزارتخانه با هم همکاری کنند ضمن اینکه باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را وارد صنعت حمل و نقل کنیم و بابت سود این سرمایه گذاری به آنها تضمین بدهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مجوز قانون برنامه بودجه برای واردات 5 هزار دستگاه اتوبوس گفت: تاکنون 33 دستگاه اتوبوس وارد کشور شده که نشان می دهد مسیر واردات باز شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 1

    اساسا وام گرفتن از روس ها برای این پروژه غلط است، حتی وام قرض الحسنه صفر درصد.

    این پروژه باید با سرمایه گذاری روسها به صورت bot ساخته شود نه به صورت فاینانس

  • سعیدی 0 1

    سخن معاون حمل و نقل بیشتر به یک دروغ 13 شبیه است تا یک کلام تخصصی.

    اولا مکانیزم تامین این قرارداد وام Loan نیست و تامین مالی پروژه ای Finance است. بنابراین هزینه ها و بالاسریهای مختلفی دارد، از جمله هزینه بیمه ، هزینه مدیریت، هزینه ریسک و هزینه نظارت و ...

    نوع قرارداد EPC+F باطرف روسی است و گرنه پیش پرداخت به طرف روسی چه معنایی داشت. بنابراین پیمانکار ایرانی زیر مجموعه پیمانکار روسی کار می کند.