| کد خبر: 266946 |

◄ احتمال فلج شدن ناوگان با ادامه روند تاخیر در پرداخت کرایه رانندگان کامیون

حتی در مواردی به دلایل واهی و بهانه های عجیب و غریب کرایه حمل کالا پرداخت هم نمی شود و رانندگان نیز با وجود پیگیری حق و حقوق خود به جایی نمی رسند.

تین نیوز

گروهی از رانندگان کامیون با انتقاد از تاخیر در پرداخت کرایه های حمل بار که در صورت ادامه این روند، امکان فلج شدن سیستم حمل و نقل جاده ای وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، رانندگان کامیون عنوان کردند در حالی که همه هزینه های حمل کالا از رانندگان کامیون به صورت نقدی و بالافاصله دریافت می شود  چرا پرداخت کرایه های معمولا با تاخیر یک تا چند ماهه صورت می گیرد؟

مطالب پربازدید روز را ببینید:

◄ کامیونی که رانندگان کامیون را شگفت زده و تعمیرکاران را بیکار می کند + فیلم

به گفته رانندگان، عدم پرداخت به موقع کرایه ها در حالی صورت می گیرد که نه تنها کمیسیون شرکت ها و انواع عوارض دولتی حمل کالا سریعا از رانندگان دریافت می شود بلکه پرداخت تمام هزینه های جانبی شامل هزینه های سوخت، روغن،  بیمه و ... بدون حتی لحظه ای تاخیر صورت می گیرد و هرگز رانندگان این امکان را ندارند که پرداخت هزینه های فوق را به پس از دریافت کرایه و دستمزد خود موکول نمایند.

رانندگان کامیون همچنین می گویند حتی در مواردی به دلایل واهی و بهانه های عجیب و غریب کرایه حمل کالا پرداخت هم نمی شود و رانندگان نیز با وجود پیگیری حق و حقوق خود به جایی نمی رسند.

 آنان با طرح این پرسش که چراتا وقتیکمیسیون شرکت های حمل و نقل و عوارض مختلف دولتی، نقدی پرداخت نشود، خبری از صدور بارنامه نیست، عنوان کردند: بارها اتفاق افتاده که صاحبان کالا پس از تخلیه بار با دریافت شماره کارت یا حساب راننده وعده پرداخت چند ساعته کرایه ها را داده اند اما نه تنها کرایه ها را پرداخت نکرده اند بلکه حتی تلفن آنان را نیز پاسخ نداده اند و در برخی موارد به راحتی عنوان کرده اند که کرایه را پرداخت نمی کنند.

این رانندگان تاکید کردند: پرداخت کرایه ها با این شیوه موجب کمبود نقدینگی رانندگان کامیون شده و آنها را به ناچار از انجام تعمیرات به موقع ناوگان خود باز می دارد که این امر در صورت تداوم موجب فلج شدن چرخه حمل و نقل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر 13 0

    امروزه بعد‌از بزرگترین مشکل اخذ کمیسیونهای نجومی شرکتهای حمل ونقل که هیچ قدرتی حریفشان نیست دومین مشکل پرداخت نکردن کرایه ها توسط شرکتهای بزرگ مقیاس وحتی صاحبان کالای خرد است که به تیع شرکتهای بزرگ هاگ بار آبادان خلیج فارس بارز تایر کرمان دیگر اکثر صاحبان کالا با خیال آسوده بار خود توسط انباردار تحویل میگیرند وراننده را باامضای یک کارگر انباردار به امان خدا رها میکنند وراننده بایستی در پشت انبار چند روز توقف کند تا کرایه اش را دریافت کند البته با وساطت پلیس و۱۱۰ و تمام ارگانهای قضایی را خبر میکند تا حق زحمت وکرایه خود را که هزاران کیلومتر بار را حمل کرده با مصیبت دریافت کند .بعضا هم مشاهده شده کار به کتک زدن راننده کشیده که چرا کرایه را نقد میخواهی وقتی تمام رانندگان کرایه ها را چندماهه دریافت میکنند.حمل ونقل روبه نابودی ست و شرکتهایی که کرایه را پرداخت نمیکنند باعث نابودی حمل ونقل ونارضایتی رانندگان میشوند .مدیران دلسوز به فریاد ملت برسید.

  • احمد 9 0

    ببینید : اعلان و سپس جذب بار توسط کامیوندار , چندین مرحله داره که عبور از هر پله آن , نیازمند ارایه پول نقد از سوی راننده هست .
    یعنی در فرآیند حمل و نقل ,, جیب راننده از همان ابتدای کار ,, در حکم نوعی صندوق ذخیره ارزی بحساب میآد که بنا بر اوضاع و احوال قضیه ,, برداشت های متعددی از آن صورت میگیره !!
    برداشت هایی شامل : پول " دادزن سالن یا محوطه " پول دلال ,,,, هزینه صدور بارنامه ,,, پول چایی بچه ها برای بار زدن , یا بر عکس , تخلیه بار ,, پول بارگیری توسط کارگر انبار ,,,, پول قبض ورودی پایانه ,,,,,
    تمام اینها از کارت بانکی راننده تامین میشه که در پروسه جذب بار , همگی یک به یک حق و حساب خودشون رو بصورت صد در صد نقد گرفته و کنار میروند .
    در طول مسیر , تا مقصد , چندین مدل خرج و هزینه هم به موارد فوق اضافه میشه که ایضا , همگی بصورت نقد میباشد . تا اینجای کار گله ایی نیست ,,,,,,
    اما مشکل دقیقا بعد از تحویل بار در مقصد هست که بروز میکنه و راننده در ازای انجام خدمت مربوطه و تکمیل این فرآیند ,,, پول نقد دریافت نمیکنه !!
    بلکه صرفا ,, مهر یا امضای تحویل بار رو از واحد مربوطه دریافت میکنه!!
    و در باب مطالبه کرایه ,, یک شماره کارت بانکی درخواست میکنه ,, تا بعدا واریز بشه که نقطه شروع داستان همینجاست !
    آمار و قراین نشون میده که در اکثر موارد , این واریز انجام میشه ,,,,
    اما در مواردی دیر انجام میشه ,,,, و در مواردی هم بسیار دیرتر ,,,,,,,, اما مواردی هست که هیچ خبری از واریز نبوده و کار گره خورده و پیگیریهای معمولی هم نتیجه نمیده .
    لذا راننده برای رسیدن به حق خودش , مجبوره که به نوعی از شیوه های تهاجمی , همانند سامانه 141 یا مراجعه حضوری دوباره به باربری یا محل تخلیه بار , و غیره استفاده کنه .
    سوال اینه :
    چطور داستانیه که در پروسه حمل بار , هر کسی , فورا , سهم خودش رو نقدا از این سفره چنگ زده برمیداره و بسرعت کنار میکشه ,,, اما در پایان , برای راننده ,, سهمی , جز صبر و بردباری در این سفره ملاحظه نمیشه !

    راه حل اینکه :
    متخصصان بخش فناوری it در سازمان راهداری نوعی پلتفرم دستوری طراحی و وارد سیستم کنند , تا در مراحل صدور بارنامه در دفاتر باربری و پایانه ها ,,, کرایه حمل ,,, از همان ابتدا و کاملا اجباری و طی سند با شماره تراکنش توسط گیرنده بار انجام گرفته و کد تعریف شده در سیستم وارد شود , یعنی هزینه حمل از طرف ذینفع یا گیرنده , نقدا پرداخت و بصورت از پیش تسویه شده در فضایی خاص بصورت محفوظ نگهداری شود ,,,, و صدور و چاپ بارنامه , کاملا وابسته به انجام این فرآیند تعریف شود .
    به عبارتی : همانگونه که صدور بارنامه در سیستم راهداری :
    منوط به اعتبار هوشمند و کارت سلامت و داشتن معاینه فنی معتبر هست ,,, از این پس : منوط به پرداخت و تسویه نقدی کرایه از طرف مقابل در مقصد با کد تراکنش بانکی مربوطه باشد و بدون آن , صدور بارنامه توسط سیستم با کد خطا مواجه شده و عملا امکانپذیر نباشد .
    اینگونه میشود که پرداخت کرایه راننده در پایانه ها , از همان اول و بدون امکان دور زدن , جزو بدیهیات امر خواهد شد و اینکه بعد از تحویل بار در مقصد و تایید گیرنده یا ذینفع , کرایه از پیش ضبط شده در سیستم راهداری , مطابق مندرجات بارنامه از طریق ارسال و تبادل کدهای شناسایی خاص در قالب پیامک رمزی به موبایل راننده , همانند تراکنش های بانکی , انجام و بشکل آنلاین به حساب راننده واریز شود .
    و بساط این نابسامانی گسترده فعلی که در شیوه پرداخت کرایه رانندگان کامیون در همه جای کشور مد شده ,, بکلی برچیده شود .















    • رضا 1 0

      دوست عزیزی که این پیشنهاد عالی رو دادی.اگه در صنف رانندگان هستید حتما این طرح رو به گوش رئیس سازمان حمل و نقل برسون.طرح خوبیه.بنده سال ۹۳ ک ۹۴ با رئیس پایانه های بندر امام به عنوان یه دیدار داشتم ازشون خواستم با توجه به اینکه خیلی از رانندگان محترم از نحوه محاسبه کمیسیون اطلاع دقیق ندارن پیشنهاد دادم که تمام باربری ها مبلغ کمیسیون پرداختی راننده را به طور سیستمی و خودکار در پایین بارنامه درج کنن که الحق سریع اعمال کردن

    • حسن ماهر 1 1

      به نظرم اگه هرچه زودتر عملیاتی بشه خیلی عالی

    • مهدی 1 0

      دورود بر شما اگر این امر وطرح شما اجرا شود که حتی کمسیون ها هم سیستمی پرداخت شود خیلی عالی است اگر به صنف یا شاخه ای از حمل ونقل وصل هستید لطفا همین طرح را ازشون مطالبه کنید سپاس

    • ابی 0 0

      👏👏👏👏👏👏👏

  • محمود 5 0

    سلام، ۴ ماهه، کرایه کود از حمل و نقل آبادان، از بندر امام، را، دریافت نکرده ام!!!؟؟

  • من محمود 8 0

    مگردولت چه گلی بسرمامیزند که 9درصد کمسیون رابرمیدارد

  • ناشناس 6 0

    اغلب شرکتهای باربری با مدیران رده بالای راه و ترابری شهرستان خود شریک بوده و حق السهم میگیرن حالا چرا باید به فکر راننده باشند، ی تحقیق جزئی از دارایی های قبل و بعد ایشان انجام بگیره همه چیز مشخص خواهد شد. شریکان دزد و یاران غافله

  • محمد 7 0

    تنها قشری که حامی و پشتوانه قانونی ندارد رانندگان زحمت کش هستند

  • عباد 5 0

    بله متاسفانه پیمانکار هایی مانند پیمانکار ایرانسل بنام سهند آویژه به مدیریت حمیدرضا ... داریم که کرایه راننده زحمت کش را پرداخت نمی‌کنند. به نظرم رانندگان باید آن دسته از شرکت هایی که کرایه پرداخت نمی‌کنند را معرفی کنند تا این شیادان شناخته شوند.

  • محمد 4 0

    سلام من ازتعاونی کامیون داران زنجان بارگرفتم زمان بارگیری شرکت گفته من تریلی میخواستم تعاونی کامیون داران نصف کمیسون پس ندادگفت هزینه باطل کردن بارنامه هست

  • مهرزاد منصورابادی 5 0

    سلام اعلام بار به نام شاتا در شیراز راه اندازی شده که همون کرایه ناچیز شیراز رو کمتر هم شده به نفع باربری ها وقتی اعتراض کنی فایده نداره
    بااین وضعیت بزودی راننده و های کامیون بدهکارتر و خسته از کارکنار می‌کشند وبار نمی‌برند آخه بار نزدن بهتره که باعث ازبین رفتن سرمایه کامیون داران شود

  • راننده 3 1

    آلان من دوماه است که روغن پایه ازاشتهاردبردم بندرعباس کرایه ندادند وجواب گوشی نمیدن

  • رسول بارانی 0 0

    سلام ازاول سال تا بحال ۴تا کرایه حمل بار پرداخت نکرده اند شکایت به ۱۴۱ هم کرده ام ولی تا کنون ج نگرفتم بااين وضعیت اقتصادی واقعا کم آوردم فقط خدا کمک کنه یا حق

  • ناشناس 1 0

    سلام بنده بار از میناب زدم به نظر آباد کرج بار مرجوعی آب میوه شماره حساب گرفتن کرایه را بزنن هنوز هم که هنوز می‌خوان بزنن جواب گوشی هم نمیدن ۱۴۱ هم شکایت کردم اون هم گفت از طریق فضای شکایت کن ... راننده چه گناهی کرده بارشو ببره تا اون اون پول کارگری راهم از بده کمیسیون هم بده کسی جواب گو نباشه .با این سیستم مزخرف...

  • علی احمدی 0 0

    باسلام خدا خیرتون بده که درد دل راننده های بیچاره رو منتشر میکنید من یه راننده کامیونم مسیر کارم بندر عباس هست چون تره بار حمل میکنم از مسولین خواهش میکنم برای گازوئیل ما یه فکری بکنند من الان داخل پمپ تیرور میناب تو صف گازوییل خوابیدم که یه نوبت گازوئیل بزنم چون فردا بار دارم اما یه عده از محلی ها بدون نوبت میان گازوئیل میزنن اونم چند تا کارت سوخت دارن بعدشم کارگر پمپ 50 تومان انعام میگیره بعد گازوئیل میده خواهشن رسیدگی کنید

  • علی احمدی 0 0

    با سلام خواهشن برا کمیسیون بارنامه یه فکری بکننین خداییش به راننده کامیون ظلم میشه باید نقد پول همه هزینه ها رو پرداخت کنیم تا بارنامه صادر کنن ‌‌‌‌‌اما وقتی میخوای کرایه بگیری یه شماره کارت از راننده میگیرن کی کرایه رو بدن خدا می‌دونه خواهشن یه ترتیبی بدین کمیسیون بارنامه بعد از دریافت کرایه انجام بگیره با تشکر

  • محمد 0 0

    باسلام بخدا بیچاره تراز راننده ومالک وجود ندارن یه صنف بی درپیکری کسی جوابگو نیست همه طلب کارند دلال بار بگیر تا باربری کرایه بیست تمنه یک سومه به غیرازپول چای پول بارزدنوووووو میخواد اعتراض هم میکنیم میگه همینه میخوای بخوا نمی نخواه تازه صاحب بازهم میگه کرایه زیاده نمی‌دم تازه بدبختی رانند شروع میشه خسته بدون حقی

  • مح 0 0

    بی انصاف تر وپول دارتر از باربری ها نیست کسی هم قانونی نیست از اینها بخواد دستشون تویه کاسه ایه

  • علیرضا مظفری 0 0

    سلام من الان ۲ماهه با زغال از بندرعباس به زرند زدم کرايه واریز نکردن بار هم اعتباری هست اگه نگیرم نوبتم باطل میکنن این چه قانونی هست به داد رانندها برسید

  • ناشناس 0 0

    سلام و عرض ادب
    واقعا حرف دل همه راننده ها هست بنده هفته پیش بار خالی کردم آقای که مسئول
    کرایه هستن جواب نمیدن
    و اما دو مورد پیشنهاد داشتم اگر گوش شنوایی باشه
    اول این که یک شرکت حمل و نقل چرا باید این همه کمیسیون دریافت کنه بابت چه خدماتی و این که کمیسیون های دریافتی هم بعد از پرداخت کرایه اخذ بشه
    و دوم این که شکایاتی که از شرکتهای حمل و نقل می شود رو در سابقه لحاظ
    و یک حد و حدودی مشخص کنن که مثلا هر شرکتی که ۱۰ تا شکایت از آن بشه برای بار اول یک ماه پلمپ بشه و دفعات بعد جریمه های سنگین تر
    و اما موردی که زیاد روال شده صاحبان بار برای این که بارشون رو به شرکت‌ها بدن طلب پول می کنن که متاسفانه آن هم ازجیب راننده میره
    مسئولین محترم باور کنید هزینه نگهداری ماشین هم نمی مونه برامون
    فکری کنید برای این قشر زحمت کش

    • احمد 0 0

      ببینید : اعلان و سپس جذب بار توسط کامیوندار , چندین مرحله داره که عبور از هر پله آن , نیازمند ارایه پول نقد از سوی راننده هست .
      یعنی در فرآیند حمل و نقل ,, جیب راننده از همان ابتدای کار ,, در حکم نوعی صندوق ذخیره ارزی بحساب میآد که بنا بر اوضاع و احوال قضیه ,, برداشت های متعددی از آن صورت میگیره !!
      برداشت هایی شامل : پول " دادزن سالن یا محوطه " پول دلال ,,,, هزینه صدور بارنامه ,,, پول چایی بچه ها برای بار زدن , یا بر عکس , تخلیه بار ,, پول بارگیری توسط کارگر انبار ,,,, پول قبض ورودی پایانه ,,,,,
      تمام اینها از کارت بانکی راننده تامین میشه که در پروسه جذب بار , همگی یک به یک حق و حساب خودشون رو بصورت صد در صد نقد گرفته و کنار میروند .
      در طول مسیر , تا مقصد , چندین مدل خرج و هزینه هم به موارد فوق اضافه میشه که ایضا , همگی بصورت نقد میباشد . تا اینجای کار گله ایی نیست ,,,,,,
      اما مشکل دقیقا بعد از تحویل بار در مقصد هست که بروز میکنه و راننده در ازای انجام خدمت مربوطه و تکمیل این فرآیند ,,, پول نقد دریافت نمیکنه !!
      بلکه صرفا ,, مهر یا امضای تحویل بار رو از واحد مربوطه دریافت میکنه!!
      و در باب مطالبه کرایه ,, یک شماره کارت بانکی درخواست میکنه ,, تا بعدا واریز بشه که نقطه شروع داستان همینجاست !
      آمار و قراین نشون میده که در اکثر موارد , این واریز انجام میشه ,,,,
      اما در مواردی دیر انجام میشه ,,,, و در مواردی هم بسیار دیرتر ,,,,,,,, اما مواردی هست که هیچ خبری از واریز نبوده و کار گره خورده و پیگیریهای معمولی هم نتیجه نمیده .
      لذا راننده برای رسیدن به حق خودش , مجبوره که به نوعی از شیوه های تهاجمی , همانند سامانه 141 یا مراجعه حضوری دوباره به باربری یا محل تخلیه بار , و غیره استفاده کنه .
      سوال اینه :
      چطور داستانیه که در پروسه حمل بار , هر کسی , فورا , سهم خودش رو نقدا از این سفره چنگ زده برمیداره و بسرعت کنار میکشه ,,, اما در پایان , برای راننده ,, سهمی , جز صبر و بردباری در این سفره ملاحظه نمیشه !

      راه حل اینکه :
      متخصصان بخش فناوری it در سازمان راهداری نوعی پلتفرم دستوری طراحی و وارد سیستم کنند , تا در مراحل صدور بارنامه در دفاتر باربری و پایانه ها ,,, کرایه حمل ,,, از همان ابتدا و کاملا اجباری و طی سند با شماره تراکنش توسط گیرنده بار انجام گرفته و کد تعریف شده در سیستم وارد شود , یعنی هزینه حمل از طرف ذینفع یا گیرنده , نقدا پرداخت و بصورت از پیش تسویه شده در فضایی خاص بصورت محفوظ نگهداری شود ,,,, و صدور و چاپ بارنامه , کاملا وابسته به انجام این فرآیند تعریف شود .
      به عبارتی : همانگونه که صدور بارنامه در سیستم راهداری :
      منوط به اعتبار هوشمند و کارت سلامت و داشتن معاینه فنی معتبر هست ,,, از این پس : منوط به پرداخت و تسویه نقدی کرایه از طرف مقابل در مقصد با کد تراکنش بانکی مربوطه باشد و بدون آن , صدور بارنامه توسط سیستم با کد خطا مواجه شده و عملا امکانپذیر نباشد .
      اینگونه میشود که پرداخت کرایه راننده در پایانه ها , از همان اول و بدون امکان دور زدن , جزو بدیهیات امر خواهد شد و اینکه بعد از تحویل بار در مقصد و تایید گیرنده یا ذینفع , کرایه از پیش ضبط شده در سیستم راهداری , مطابق مندرجات بارنامه از طریق ارسال و تبادل کدهای شناسایی خاص در قالب پیامک رمزی به موبایل راننده , همانند تراکنش های بانکی , انجام و بشکل آنلاین به حساب راننده واریز شود .
      و بساط این نابسامانی گسترده فعلی که در شیوه پرداخت کرایه رانندگان کامیون در همه جای کشور مد شده ,, بکلی برچیده شود .

  • فرهاد 0 0

    سلام
    اسکله شهید رجایی بیشتر مواقع قفل میشه
    حالا یا در صف اسکن یا باسکول یا خروج فکری بکنید

  • جواد آله محمدی 0 0

    سال ۹۴برای شرکت خلیج فارس ۲سرویس بار حمل کردم کرایه هزار بار رفتم شرکت خلیج فارس ندادن که ندادن و شرکت بوتان ران قصرشیرین بار قیر براش بردم ۴ماه پیش ۲ماشین بودیم کرایه مارو نداد شکایت کردیم ۱۴۱ فایده نداشت حضوری رفتیم سازمان حمل نقل استان کرمانشاه فایده نداشت چکار کنیم

  • جعفر محمدپور 0 0

    شش روزی بار خالی کردم ولی کرایه پرداخت نمی سی از عسلیو یه به تبریز

  • ظفرعظیمی مهر 0 0

    آقای د ی ر م هرجا لازم باشد سکوت میکند و جاهی که اسم کارت هوشمند رانندگان میاد دنبال کامنت بنده میگردد آخه انجمن صنفی که توان نداشته باشد با مدیران گفتگو و مشکل رانتدگان را حل و به گوش مدیران برساند دیگه پس برای چی این همه بار مالی برای مملکت‌داشته باشد این همه کارمند انجمن صنفی واتاق های پایانه ها را در اختیارگرفتن وطیفه شان چیست این همه پول هزینه انجمن‌صنفی ها میشود وقتی کارآیی ندارند وناتوان باشند پس چرا تشکیل شدن آقای د ر ی م که هرجا بنده هستم دنبال نام وکامنت من میگردی بیا جواب ما را بده .تشکر ویژه دارم از رسانه محترم تین نیوز که واقعا تریبون رانندگان شده اند و برخی میخواهند ما سکوت کنیم نه آقای د ی ر م ما هرجا ناتوانی ببینیم جار میزنیم ما خومتگزار ملت ورانندگان لازم داریم آقا وسرور نمیخواهیم .والسلام.

  • ناشناس 0 0

    کلا رانندگان خصوصا رانندگان نیسان جزو بی اهمیت تمرین عضواین کشورند باربری ها هرجور که بخواهند کرایه میدهند بانیسان نصف نصف کار می‌کنند خصوصا باربری های شورآباد باقرشهر حسن آباد هیچکس هم جواب گو نیست متاسفم متاسفم دیگرحلال وحرام هم سرشان نمیشود فقط کمیسیون بگیرند کرایه نصف نصف