| کد خبر: 266643 |

◄ تراموا؛ جانشین مناسب بی آر تی و تاکسی خطی

سامانه معابر تهران در همه جا تراموا پذیر نیست، مثلا نواحی پر شیب و بسیار متراکم مرکزی، ولی به عنوان مکمل مترو می تواند از تردد اتوبوس ها و خودروهای تک سرنشین بکاهد.

تین نیوز

به اعتقاد شماری ا زکارشناسان حوزه حمل و نقل شهری، تراموا جانشین مناسبی برای اتوبوس های بی آر تی و تاکسی های خطی است.

به گزارش تین نیوز، بر اساس وعده مسئولان شهری تهران، در صورت تایید وزارت کشور، کار ساخت پروژه تراموا در بهمن ماه امسال در تهران آغاز می شود.

اگرچه در مورد راه اندازی تراموا در تهران دیدگاه های منفی زیادی  وجود دارد اما شماری از کارشناسان نیز باور دارند تراموا می تواند جانشین بی آر تی و تاکسی های خطی در معابر شهری تهران باشد.

این کارشناسان می گویند بهترین نوع تراموا برای تهران، ریل سوم یا تک ریل است که نیاز به روش برق از بالا ندارد.

به گفته آنان، سامانه معابر تهران در همه جا تراموا پذیر نیست، مثلا نواحی پر شیب و بسیار متراکم مرکزی، ولی به عنوان مکمل مترو می تواند از تردد اتوبوس ها و خودروهای تک سرنشین بکاهد.

کارشناسان معتقدند اینکه تراموا فقط به حاشیه اختصاص داشته باشد ، غیر کارشناسی و غیر منطقی است. همچنین با کاهش موتور سیکلت ها و سامان یافتن هوشمند چراغ های ترافیک می توان سامانه تراموا در ۱۵ منطقه شهرداری تهران را با سرعت بالا راه اندازی کرد که هزینه اش از متروسازی کمتر و گزینه یابی مسیری اش انعطاف پذیر از مترو است.

قابل ذکر است دوم دی ماه امسال محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر بتوانیم تاییدیه وزارت کشور برای طرح جامع حمل و نقل را اخذ کنیم؛ با توجه به اینکه مطالعات فاز یک را نیز انجام داده ایم، استارت شروع پروژه تراموا را ظرف یک ماه آینده خواهیم زد.

وی در توضیح شرایط ساخت تراموا در تهران عنوان کرد:  طراحی روسازی تراموا به اتمام رسیده و از آنجایی که در طرح جامع به این موضوع پرداخته شده و طرح جامع نیز برای بررسی و تصویب در اختیار وزارت کشور و شورای عالی ترافیک کشور قرار گرفته است؛ امیدواریم تا اواسط دی ماه 1402، طرح جامع تایید و این مهم ( ساخت تراموا ) در قالب تفاهم نامه با وزارت دفاع اجرایی شود.

او گفت:  سه کریدور برای تراموا در نظر گرفته شده است که احداث این مد حمل و نقل را در مسیر تهرانپارس آزادی  پیگیری می کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    فقط خط تراموای میدان آزادی به پایانه شرق , 10 همت بودجه می خواهد بهتر نیست با 10 هزار میلیارد تومان , خط 6 , 7 و توسعه غربی خط 4 مترو تهران را کامل و سرفاصله قطارهای مترو در خطوط مختلف را کم کنید ؟ مقایسه تراموا با مترو از اساس مضحک و ابتداییست شما می توانید BRT , LRT , مونوریل و تراموا و ... را با هم مقایسه کنید اما مقایسه این ها با مترو تنها فریاد کشیدن بی سوادی هاست چون مترو اساسا حمل و نقل ریلی انبوه بر است در زیر زمین , چیزی که هیچکدام از این مدل ها نمی توانند ارائه بدن شما اگر در مورد یک شهر 2 3 میلیون نفری هم صحبت کنید شاید مثلا تراموا جواب بدهد اما برای شهری مثل تهران , تنها نسخه واقعی که شهر را نجات دهد فقط مترو خواهد بود و بله هزینه احداث مترو بیشتر است چون رسالت خیلی بزرگ تری هم دارد اگر هر محله تهران , حداقل یک ایستگاه مترو داشته باشد سرفاصله قطارها به حداکثر 4 دقیقه برسد خطوط متروی حومه هم تکمیل باشد وام بابت خرید دوچرخه های برقی تاشو هم داده بشود آنوقت شک نکنید که می شود غول ترافیک و غول آلودگی هوا را در این شهر کشت .