| کد خبر: 156140 |

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد:

◄ توسعه حمل و نقل ریلی از سوی دولت و مجلس باید تداوم داشته باشد

علی کاظمی‌باباحیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه حمل و نقل ریلی گفت: توجه به توسعه حمل و نقل ریلی از سوی دولت و مجلس باید تداوم داشته باشد.

تین نیوز

علی کاظمی‌باباحیدری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی گفت: توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی از سوی دولت و مجلس باید تداوم داشته باشد.

علی کاظمی‌باباحیدری با تأکید بر انتقال بار از جاده به ریل افزود: تمایل به استفاده از حمل‌ونقل ریلی در تمام جهان وجود دارد و این نوع حمل‌ونقل هم مشکلات زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد و هم از نظر هزینه‌ها به نفع استفاده کنندگان است.

او ادامه داد: غیر از مسائل زیست‌محیطی، سرعت و ایمنی حمل‌ونقل ریلی نیز بیش از دیگر انواع حمل‌ونقل است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه به شرایط مطلوب ایران برای ترانزیت اشاره کرد و افزود: بهترین روش حمل‌ونقل زمینی برای ارتباط با همسایگان مخصوصاً در شمال ایران، حمل‌ونقل ریلی است و این موضوع موجب توجه ویژه ارگان‌ها و نهادهای کشور به این نوع حمل ونقل شده است.

علی کاظمی‌باباحیدری با اشاره به اولویت دادن به حمل‌ونقل ریلی در برنامه ششم توسعه گفت: توسعه خطوط ریلی شمال به جنوب شرق به غرب ضروری است و موجب ارتباط کشورهای اطراف می‌شود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: مجلس در تلاش است تا کمک‌های متعددی به توسعه ریلی داشته باشد، اما دولت باید در این زمینه پیش‌قدم باشد.

او افزود: در بازدید اعضای کمیسیون برنامه وبودجه از راه‌آهن و کنترل ترافیک، گزارشات بسیار خوبی داده شد که یکی از آنها اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال‌بختیاری بود.

علی کاظمی‌باباحیدری با اعلام این که مجلس حاضر است از طریق جذب فاینانس خارجی یا تخصیص بودجه به توسعه ریلی کمک کند افزود: با توجه به تحریم‌ها امکان تأمین بودجه در داخل محدود است و باید برای این مهم به سمت جذب سرمایه‌های خارجی برویم.

وی خاطر نشان کرد: اگر ما در توسعه مسیرهای ترانزیتی موفق نشویم، رقبای ما از این موقعیت استفاده خواهند کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ایران با داشتن بنادر خوب و فعال در جنوب، و ارتباط با دریای خزر و کشورهای آسیای میانه در شمال و همچنین ارتباط با اروپا و رابطه سیاسی خوب با هند، پاکستان، عراق و ... چرا در ترانزیت پیشرو نیست؟

او در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از قوانین مصوب مجلس درباره حمل نقل ریلی اجرا نمی‌شود یا اینکه ناقص اجرا می‌شود گفت: این سوالی است که دولت باید پاسخ آن را بدهد. البته نمایندگان هم باید به بخش نظارت بر اجرای قانون بیشتر توجه کنند.

علی کاظمی‌باباحیدری، با بیان اینکه اگر ایرادی در زمینه قوانین تصویب شده وجود دارد باید برطرف شود، اظهار داشت: قوانین نباید معطل بمانند، اگر ما دنبال توسعه اقتصادی هستیم، یکی از راه‌های آن اجرای قوانین است. تسهیل آمد و شد و ترانزیت به یک منطقه موجب توسعه آن می‌شود. این جای سوال دارد که چرا باید قانونی تصویب شود که درصد اندکی از اجرای آن پیش برود؟

طبق توافقات ایران و ترکیه به زودی صادرات ترکیه به کشورهای شرق دریای خزر از طریق شبکه ریلی ایران انجام خواهد شد. تبادلات ریلی ایران و ترکیه در سال جاری 414 هزار تن بوده است که دو طرف در پی افزایش این میزان تا یک میلیون تن در سال آینده هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.