| کد خبر: 133803 |

دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌‎وگو با تین‎‌نیوز:

◄ مجلس موافق تفکیک سه وزارت‌خانه است

پس از به پایان رسیدن ایام انتخابات و پیروز شدن رئیس جمهور دولت دوازدهم، تغییر و تحولاتی که از پیش برای آنها برنامه ریزی شده بود، به تدریج صورت خواهد گرفت که تفکیک وزارت خانه راه وشهرسازی نیز یکی از این برنامه ها است.

تین نیوز

پس از به پایان رسیدن ایام انتخابات و پیروز شدن رئیس جمهور دولت دوازدهم، تغییر و تحولاتی که از پیش برای آنها برنامه ریزی شده بود، به تدریج صورت خواهد گرفت که تفکیک وزارت خانه راه وشهرسازی نیز یکی از این برنامه ها است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، قرار است وزارت راه وشهرسازی به وزارت خانه های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی،  وزارت خانه صنعت، معدن وتجارت به وزارت خانه های صنعت و معدن و بازرگانی و وزارت ورزش و جوانان نیز به وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان تبدیل شوند.

با این اتفاق بازگشتی خواهیم داشت به چند سال گذشته که چندان هم دور نیست که شاید، به این ترتیب با کاهش تراکم کار در یک وزارتخانه رسیدگی به امور کمی با سرعت و دقت بیشتری صورت بگیرد.

اما در این باره باید گفت، در میان سه وزارت خانه ای که قرار است مورد تفکیک قرار بگیرند، وزارت مسکن وشهرسازی از بدو تاسیس بیش از دیگر وزارت خانه ها دستخوش تغییر و تحول در طول زمان شده است و ادغام آن با وزارت راه و ترابری که اخیرا اتفاق افتاد خود گواه این مطلب است.

دبیر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار این شبکه خبری، گفت: طرح تفکیک سه وزارت خانه راه وشهرسازی، وزرش و جوانان و صنعت ، معدن و تجارت، کار کارشناسی شده و خوبی به نظر می رسد.

غلامرضا کاتب در ادامه با تاکید بر موافقت خود با تفکیک سه وزارت خانه ای که روز یک شنبه دولت از ارسال طرح آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد، اظهار داشت: این خبر تنها از طریق رسانه ها به منتشر شده و هنوز به صحن مجلس تقدیم نشده است لذا، با رسیدن طرح به دست نمایندگان مردم در باره آن تصمیم گیری خواهد شد.

براساس این گزارش، ساختار و سازمان وزارت راه و ترابری در طول مدتی که از فعالیت آن می گذشته است به دلیل ضرورت های ملی به دفعات دچار تغییر و تحول شده است، روند این تحول را می توان به دوره های زیر تقسیم بندی کرد:


وزارت فوائد عامه

در سال 1298 هجری قمری و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه وزارت فوائد عامه تأسیس شد و امور مربوط بر احداث راه، پل و راهداری برعهده وزارت خانه مذکور گذاشته شد. این وزارتخانه به تدریج در سال های پس از تأسیس به وظائف دیگری مانند تجارت و فلاحت پرداخته که به همین دلیل بعدها به نام فوائد عامه و تجارت و فلاحت تغییر نام یافته است، هزینه های راه سازی در این دوران با اخذ «باج راه» که در راهدارخانه ها گرفته می شد تأمین  شده و این مبلغ سالیانه از سه میلیون ریال تجاوز نمی کرد.

 

اداره کل طرق و شوارع

از سال 1301 اداره ای به نام «اداره کل طرق و شوارع» در وزارت فلاحت و تجارت و فوائد عامه به منظور اقدام مؤثر برای ساختمان راه ها، نگهداری و بهره برداری تشکیل شد، اداره کل طرق و شوارع، راه های کشور را به نواحی مختلف تقسیم و مسئولیتی برای اداره امور تعمیر و نگهداری آنها معین کرد.

 

تشکیل وزارت طرق و شوارع

در سال 1308 به موجب قانونی که از مجلس شورای ملی گذشت، اداره کل طرق و شوارع به وزارت طرق و شوارع تبدیل شد، با تأسیس وزارت مذکور راه سازی در ایران گسترش یافت و با امکاناتی که به تدریج فراهم شد برنامه ها و پروژه های راه سازی ادامه پیدا کرد.

 

تشکیل وزارت راه

در سال 1315 وزارت طرق و شوارع با تصویب مجلس شورای ملی به وزارت راه تغییر نام  پیدا کرد.

 

تغییر نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری

در تاریخ شانزدهم تیر 1353  به منظور اعمال سیاست جامع و هماهنگ برای ترابری کشور و توسعه و تجهیز، گسترش، نگاهداری و ایجاد تأسیسات زیربنایی آن با توجه به مقتضیات توسعه اجتماعی، اقتصادی و عمرانی و دفاع ملی با رعایت قوانین مربوط نام وزارت راه به وزارت راه و ترابری تغییر  پیدا کرد اما، کار به اینجا ختم نشد و بازهم تغییراتی در این وزارت خانه به وجود آمد.

 

ادغام و جابه جایی

طبق برنامهٔ پنجم توسعه برای کوچک سازی دولت قرار بود که وزارت خانه های دولت از 21 که پس از تشکیل وزارت ورزش و جوانان به 22 وزارت خانه رسید،  به هفده وزرات کاهش پیدا کند، به همین منظور، دولت تصمیم گرفت که فرایند ادغام چند وزارت خانه را آغاز کند، از جمله ادغام وزارت راه و ترابری در مسکن و شهرسازی، از این رو ماجرا در هیات دولت تصویب و آمادهٔ ارایه به مجلس شد.

 
پس در آغاز ادغام دو وزارت خانهٔ راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در هیات دولت تصویب شد که در نهایت وزارت امور زیربنایی نام گرفت، در آن زمان،  وزارت راه و ترابری که پس از استیضاح وحید بهبهانی هنوز زیر دست رئیس جمهور بود، وی علی نیکزاد را به سرپرستی وزارت گماشت و برای وزارت امور زیربنایی به مجلس معرفی کرد.

 
در 4 خرداد سال 1390 لایحهٔ وظایف و اختیارات وزارت راه به مجلس برده شد

یازدهم خرداد همان سال، مجلس به ادغام وزارت خانه های راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات رای مثبت داد تا دوباره این وزارت خانه با تغییری جدید مواجه شود اما، به دلیل عدم تصویب هیات دولت از شورای نگهبان رای اعتماد نگرفت و ادغام دو وزارتخانه به زمان دیگری موکول شد.

براساس این گزارش، در تاریخ 31 خرداد 1390با تصویب مجلس شورای اسلامی و در یکم تیر ماه همان سال وزارت مسکن و شهر سازی با تأیید شورای نگهبان قانون اساسی با وزرات راه و ترابری ادغام شده و به این ترتیب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن بیرون رفت که با تصویب مجلس تغییر نام وزات مسکن، وزارت راه و شهرسازی شکل گرفت و لذا، تمامی وظایف دو وزارتخانه و وزرای آن  به وزارتخانه جدید و وزیر او رسید.

 

اما بار دیگر تغییر

به گزارش تین نیوز اما، با گذشت 6 سال از این اتفاق بار دیگر، وزرات راه وشهرسازی قرار است دستخوش تفکیک و تغییر شود که همگان امید دارند این طرح مانع از تحقق برخی از اهداف آن نشود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.