| کد خبر: 260489 |

◄ مقایسه متروی اصفهان با شهرهای میلان و رم

در صورت تکمیل خطوط متروی اصفهان شامل سامانه قطار درون شهری و حومه ای، می توان انتظار داشت که این شهر به آمار قابل قبولی از نظر طول خطوط و تعداد ایستگاه ها در قیاس با دیگر شهرهای کلاسیک جهان مانند رم و میلان برسد.

تین نیوز

اصفهان به عنوان یک مقصد توریستی با ساختار کلاسیک و همچنین قطب دوم صنعتی کشور همچنان از سیستم مطلوب مترو برخوردار نیست. اما در صورت تکمیل خطوط متروی اصفهان شامل سامانه قطار درون شهری و حومه ای، می توان انتظار داشت که این شهر به آمار قابل قبولی از نظر طول خطوط و تعداد ایستگاه ها در قیاس با دیگر شهرهای کلاسیک جهان مانند رم و میلان برسد.

به گزارش تین نیوز، کلانشهر اصفهان به عنوان قطب دوم صنعتی کشور و همچنین سومین شهر پرجمعیت ایران پس از تهران و مشهد، چند سالی است که صاحب مترو شده است و این امید می رود اجرای دیگر خطوط متروی اصفهان  با سرعت بیشتری پیش برود تا لاقل در یک دهه پیش رو بتوانیم دیار نصف جهان را با شهرهای توریستی و کلاسیک جهان قیاس بگیریم. هر چند که متروی اصفهان با سال ها تاخیر (به مانند دیگر کلانشهرهای ایران) به بهره برداری رسید، اما این امیدواری وجود دارد که سامانه قطار شهری اصفهان بعد از تکمیل، بتواند جمعیت مناسبی را پوشش دهد.

هر چند که وجود صنایع سنگین مانند فولاد و دیگر کارخانجات در اطراف اصفهان سبب گشته که نام این شهر به عنوان یک قطب بزرگ صنعتی ایران بر سر زبان ها بیفتد، اما نباید فراموش کنیم که از لحاظ ریخت شناسی شهری (Urban morphology) و همچنین منظرشناسی (Landscape)، اصفهان همچنان ساختار کلاسیک خود را حفظ کرده و در زمره کلانشهرهای با ساختار کلاسیک محسوب می شود. لذا احداث خطوط مترو برای شهرهایی از این قبیل که علاوه بر حفظ کهن ساختار به اصطلاح لباس زمانه بر تن کرده و خود را با دنیای مدرن و صنعتی تطبیق داده اند، اندکی متفاوت از کلانشهرهای بزرگ صنعتی با شکل و شمایل آمریکاییست. 

با نگاهی گذرا به چند شهر معروف در قاره اروپا، می خواهیم متروی اصفهان را با آن ها قیاس بگیریم:

میلان

میلان نه تنها به عنوان خانه دو باشگاه معروف فوتبال ایتالیا و نه شهری با جاذبه های توریستی فراوان شناخته می شود، بلکه این شهر در کنار تورین به عنوان دو قطب اصلی صنعتی کشور ایتالیا به شمار می روند. شهر میلان قرار گرفته بر کوهپایه های آلپ در تاریخ کشور ایتالیا (به خصوص دوران رونسانس به بعد) نقش موثری ایفا کرده است. یکی از مشهورترین آثار هنری جهان (نقاشی شام آخر داوینچی) در این شهر قرار دارد و این شهر به سبب غنای تاریخی، فرهنگی و هنری سالانه گردشگران بسیاری را جذب می کند. همزمان با جاذبه های گردشگری، میلان کارخانجات بزرگ صنعتی ایتالیا را در اطراف خود جای داده که عملا این شهر را به یک کهن شهر صنعتی تبدیل کرده است. مترو میلان به عنوان شبکه اصلی حمل و نقل درون شهری مجهز به 5 خط به طول مجموع 104 کیلومتر و 113 ایستگاه است. 

رم

پایتخت ایتالیا با جمعیت ثابت 2.8 میلیون نفری دارای سه خط مترو است. این شهر نیز از جمله مقاصد جهانی گردشگران از سراسر دنیاست که برای بازدید از اماکن تاریخی رم به این شهر سفر می کنند. متروی رم هم اکنون دارای سه خط فعال با تعداد 73 ایستگاه و طول 60 کیلومتر است. برای متروی رم، طرح های توسعه محدودی نیز در نظر گرفته شده است. 

نکته مهم در مورد حمل و نقل عمومی شهرهای اروپایی پوشش گسترده وسایط حمل و نقل در بسیاری از مناطق شهرهاست. قطعا این سوال مطرح است که رم پایتخت ایتالیا با جمعیت نزدیک به 3 میلیون نفری صرفا با سه خط مترو فعال است، در حالیکه در دیگر نقاط دنیا شهرهایی با جمعیت کمتر نسبت به رم خطوط و ایستگاه های متروی بیشتری دارند. در پاسخ باید به فشردگی و تراکم بالای بسیاری از شهرهای قاره سبز اشاره کرد. از جاییکه نوعا کشورهای اروپایی وسعت آنچنانی ندارند، باید متذکر شد که نوعا این شهرها (به استثنای چند ابر شهر مانند لندن و پاریس) با تراکم بالا (نسبت جمعیت به مساحت زمین) ساخته شده اند. لذا فاصله بین نقاط کانونی شهرها در اروپا در قیاس با شهرهای آمریکایی کمتر است. به گونه ای که برای جابجا شدن بین مناطق شهری زمان نسبتا مناسبی صرف خواهد شد. از طرف دیگر علاوه بر خطوط مترو، دیگر وسایل حمل و نقلی مانند اتوبوس، قطارهای سبک شهری و همچنین دوچرخه در بسیاری از مناطق شهری وجود داشته و عملا شبکه حمل و نقل درون شهری نسبتا منظم با امکانات مطلوب را برای جابجا شدن در اختیار شهروندان قرار می دهد.

در مورد اصفهان، قضیه اندکی متفاوت است. گذار از بافت سنتی و ساختار کلاسیک به پراکنده رویی و توسعه بی در و پیکر سبب خواهد شد که در آینده، نیاز به توسعه خطوط قطار شهری در کهن شهر اصفهان بیش از پیش احساس شود. بیم آن می رود که این نیاز سبب گردد تا هزینه های سرسام آور مترو سبب گردد که دیگر بخش های حمل و نقلی توان عرض اندام را نداشته باشند. در حال حاضر طرح توسعه متروی اصفهان و گسترش آن به شهرهای اقماری نظیر شاهین شهر، نجف آباد، بهارستان و مجلسی در نظر گرفته شده است. طرح هایی که ناگزیر ساختار کلاسیک تطابق یافته با تغییرات مکرر سده های متوالی را به یکباره در دل صدها هکتار زمین به این سو و آن سو می برد. در حالیکه جمعیت مذکور با مراکز شهری مهم و استراتژیک اصفهان فاصله بسیار خواهند داشت. اجرای سیاست های شهر فشرده و باز آفرینی شهری در بافت فرسوده می تواند کمک شایانی به حفظ ساختار کلاسیک و افزایش بهره وری و توان بافت مرکزی و با ارزش تاریخی و محتوایی خواهد کرد که در آن صورت به کارگیری شبکه مکمل قطار درون شهری در عرصه های تاریخی اصفهان اوجب واجبات خواهد بود. 

اجرای طرح توسعه متروی اصفهان گستره مناسبی از قطار شهری و حومه ای را مجموعه شهری اصفهان فراهم خواهد آورد، به طوریکه در قیاس با شهرهای میلان و رم آمار مناسبی را به جای خواهد گذاشت. اما این نگرانی وجود دارد که دیگر گونه های حمل و نقلی توان خدمت رسانی در ابعاد کلانشهری اصفهان را نداشته باشند. در افق نهایی متروی اصفهان دارای سه خط فعال با 55 ایستگاه و طول 53.6 کیلومتر خواهد بود. از طرفی، ساخت دو خط 4 و 5 نیز در دست مطالعه و طراحی است. همچنین توسعه خطوط متروی اصفهان به شهرهای اقماری شامل شاهین شهر، خمینی شهر، نجف آباد، بهارستان، مجلسی، زرین شهر و شهرضا انجام خواهد شد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ملیکا 6 0

    شهرهای اقماری به شهرک های تازه تاسیس گفته میشه در حالی که خمینی شهر و زرین شهر قدمت چند هزار ساله دارند.

  • ناشناس 7 3

    البته بهتر بود نویسنده این را هم جز مطلبش بیاورد که متروی 60 کیلومتری رم , سابقه ساختی از سال 1955 دارد و متروی 101 کیلومتری میلان هم قدمت ساختی دارد به سال 1964 اما متروی اصفهان قدمت ساختی معادل 20 ساله داره درواقع ساخت مترو در تمام شهرهای ایران حتی شامل خود شهر تهران , یک اقدام جوان و تازه محسوب می شود به نسبت سایر شهرهای صاحب مترو جهان که نیم قرن و حتی بیش از 1 قرن است که شبکه مترو دارند و می سازند و توسعه می دهند درواقع می شود گفت پیشرفت ساخت مترو {که از هر نظر ابر ابر پروژه محسوب می شود} در شهرهای ایران به نسبت سال ساخت , یک شاهکار به تمام معناست خصوصا اینکه ما عموما خودمان ساختیم و خورد خورد تجربه کسب کردیم یعنی سال های بیشتری هم رفته تا به این بحث مسلط بشیم البته امروز دیگر مردم خودشان اهل مطالعه هستند و متنی که حالا عمدا یا سهوا هدف دار باشد را شناسایی می کنند .
    ضمنا اصفهان در نهایت 5 خط مترو درون شهری به طول حدودی 150 کیلومتر و 6 خط حومه به طول حدودی 215 کیلومتر خواهد داشت و عدد 53 کیلومتر به عنوان افق نهایی طرح , از دیگر غلط های این متنه , در کل شبکه متروی شهرهای ایران تکمیل شود تهران را هم حساب نکنیم همین شبکه مترو مشهد , اصفهان , شیراز , کرج , تبریز و ... و حومه این ها بلحاظ طولی و ایستگاهی و سرویس دهی خیلی فراتر و بزرگ تر از شبکه مترویی بسیاری از شهرهای اروپایی و غیراروپایی خواهد شد که چند قرنه تو ملاج ایرانی ها کوبیده می شن البته همین حالا هم نقشه شهرهای دارای شبکه مترو و شبکه ریلی در منطقه غرب آسیا و اطراف آن را ببینید ایران با اختلاف در صدر است در حالیکه همین ترکیه در بحث مترو قدمت بیش از 1 قرن دارد .
    متروی تهران هم شبکه مترویی شهرهایی مثل پاریس را پشت سر گذاشته و خیلی زود از شبکه مترویی مسکو , مادرید , سئول و ... هم عبور خواهد کرد .

  • ناشناس 7 6

    هیچ شهری به انگشت کوچیکه اصفهان نمی رسد این چه مقایسه ای است که کردید متروی اصفهان زیباتر و بهتر از رم و یا هرشهر اروپایی دیگر است

  • فریدون 0 0

    میبوسم دست کارگرانی که همواره در تلاش اند.
    اگرمترو اصفهان بعد از شهرضا به شیراز هم برسد بازهم می‌گویید کاری که نکرده اند