| کد خبر: 258117 |

◄ شبکه مترو کلانشهرهای کشور به بیش از 8700 واگن نیاز دارند

برای رسیدن به سرفاصله حرکتی دو و نیم دقیقه در خطوط مختلف مترو، حداقل 1500 واگن دیگر لازم است تا مسافران با کمترین هدر رفت وقت به مقاصد خود برسند.

تین نیوز

شبکه مترو تهران در حال حاضر با 1523 واگن در سیر ، روزانه بیش از دو و نیم میلیون سفر درون شهری را پوشش می دهد و این در حالی است که برای رسیدن به سرفاصله حرکتی دو و نیم دقیقه در خطوط مختلف ، حداقل 1500 واگن دیگر لازم است تا مسافران با کمترین هدر رفت وقت به مقاصد خود برسند .

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) موضوع تامین ناوگان ریلی به اندازه نیاز استاندارد خطوط شبکه مترو در هر کلانشهر از جمله مسائل مهمی است که اگر جدی گرفته نشود ، نه تنها سرفاصله حرکتی قطارها دچار اختلال خواهد شد بلکه میزان فرسودگی واگن های در حال بهره برداری را نیز مضاعف ساخته و زمان تعمیرات دوره ای را کاهش می دهد ؛ به همین دلیل است که کارشناسان این حوزه صنعتی تاکید دارند تا به موازات و متناظر با توسعه خطوط و ایستگاه های مترو، باید ناوگان حمل و نقل ریلی نیز به اندازه تامین شود.

در این زمینه و طی تحقیقات علمی و کارشناسی صورت گرفته، در افق 10 سال آینده و باتوجه به افزایش تعداد خطوط شبکه مترو پایتخت ، نیاز به تولید حداقل 4420 واگن احساس می شود . در همین چشم انداز 10 ساله ، ناوگان حمل و نقلی سایر کلانشهرهای دیگر نیز باید به 4300 واگن تجهیز شود تا مشکلی از بابت کمبود واگن گریبانگیر شبکه مترو شهرهای صاحب این سیستم حمل و نقل عمومی نشود .

در این میان به نظر می رسد راه حل اصولی و منطقی برای تامین به موقع ، مطمئن و به صرفه تر ناوگان ریلی شبکه مترو کلانشهرها ، حرکت به سمت تولید انبوه قطار ملی باشد ؛ قطاری که 85 درصد قطعات آن توسط شرکت های داخلی قابلیت ساخت داشته و فناوری تولید آن در این سطح حاصل شده است.

شرکت واگن سازی تهران که 70 درصد قطارهای کنونی شبکه مترو تهران را تولید و یا تامین کرده است ، در حال حاضر قرارداد تولید 113 واگن از نوع قطار ملی را آماده شروع عملیات اجرایی دارد و در صورت تامین منابع مالی لازم ، امکان تولید حداقل هزار واگن در 74 ماه را دارا می باشد ؛ قطاری که با تکیه بر توانمندی و ظرفیت شرکت های داخلی ، حدود 20 درصد ارزانتر از نمونه خارجی آن تولید شده و امکان اشتغال بیش از 30 هزار نفر به طور مستقیم را در سال های اولیه تولید انبوه قطار ملی فراهم می آورد .

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.