| کد خبر: 255893 |

برای ساخت مترو در کلان شهرها از روش مشارکتی استفاده شود

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: پروژه هایی همچون مترو با روش های مشارکتی ساخته شود و مردم نیز با خرید سهام شرکت های مترو در ساخت آن سهیم شوند.

تین نیوز

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: آنچه که در دنیا تعریف شده است و استقبال خوبی نیز از آن می شود این است که پروژه هایی همچون حمل ونقل ریلی یا مترو با روش های مشارکتی ساخته شود و مردم نیز با خرید سهام شرکت های مترو در ساخت آن سهیم شوند.

به گزارش تین نیوز، سیدمحسن طباطبایی در گفت وگو با ایمنا، در زمینه نحوه تأمین مالی پروژه های بزرگ شهرداری ها اظهار کرد: تعداد پروژه های بزرگ نیمه کاره در حال حاضر در کشور قابل توجه است. این پروژه ها به دلیل کمبود نقدینگی با کاهش منابع روبه رو شده است و برای پیشبرد آن ها از چند روش می توان استفاده کرد.

وی افزود: یکی از این روش ها حد اعتباری است، این روش به صورتی است که کارفرما (شهرداری) از طریق ضمانت پیمانکارهای خود اعتبار دریافت می کند، به صورتی که پیمانکار تعدادی از املاک خود را به عنوان ضمانت نزد بانک مورد اعتماد خویش قرار می دهد و سپس بانک عامل، حد اعتباری با زمان مشخص برای پیمانکار در نظر می گیرد تا بتواند پروژه خود را به اتمام برساند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران افزود: فرض کنید پروژه مترو شامل زیرسازی، روسازی و تجهیزات است و دو پیمانکار دارد که یکی زیرسازی و روسازی را انجام می دهد و دیگری تجهیزات مورد نیاز را تهیه می کند؛ بانک برای این دو پیمانکار بازه زمانی یک ساله برای اتمام پروژه در نظر می گیرد و دو حد اعتباری با مبلغ مشخص به آنها می دهد.

طباطبایی تصریح کرد: از دیگر روش ها برای تأمین مالی استفاده از اوراق مشارکت است، یک روش دیگر تأمین منابع مالی از محل میانگین حساب های در گردش دستگاه ها است. شهرداری ها معمولاً حساب های اصلی متمرکز خود را به بانک ها معرفی می کنند، در صورتی که صاحب چندین سازمان و شرکت هستند که می توانند گردش مالی آنها را به عنوان گردش مالی خود نزد بانک ها تعریف کرده و از این طریق عدد گردش مالی خود را بالا نشان دهند و از این ظرفیت استفاده کنند.

وی ادامه داد: موضوع بعدی مشارکت عمومی، خصوصی یا ppp است، به طور مثال ایستگاه های مترو با روش مشارکتی و TOD ساخته می شود، به این معنی که فردی با تخصص ساخت مجتمع تجاری، این مجتمع را در سازه ایستگاه مترو می سازد تا مردم علاوه بر استفاده از مترو از خدمات رفاهی هم استفاده کنند و از طریق بلندمرتبه سازی یا کابین سازی در ایستگاه بهره برداری اقتصادی خواهد شد.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران اظهار کرد: برای ساخت ایستگاه، سکوی ایستگاه و تجهیزات مرتبط با آن بسیاری از سرمایه گذاران حاضر به مشارکت هستند اما دلیل مشارکت کم آنها این است که بعضی طرح ها توجیه اقتصادی مطلوبی ندارد، بنابراین لازم است شهرداری ها شرایطی را فراهم کنند که سرمایه گذاران از طریق مطالعه کتابچه فرصت های سرمایه گذاری هر شهر در این حیطه وارد شوند. شهردار نیز می تواند از طریق عقد قراردادهای کوتاه مدت یا بلندمدت با آنها این حوزه را فعال کند.

طباطبایی گفت: استفاده از هر کدام از این موارد بستگی به شهرها و نگاه اقتصادی هر شهر دارد، معمولاً شهرداری ها در حوزه های خدمات شهری یا فرهنگی وارد می شوند، در صورتی که اداره شهر مستلزم آشنایی کامل با موضوعات مختلف فنی، عمرانی، مهندسی، شهرسازی، معماری، املاک و از همه مهم تر اقتصاد شهری است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که در دنیا تعریف شده است و استقبال خوبی نیز از آن می شود این است که پروژه هایی همچون حمل ونقل ریلی یا مترو با روش های مشارکتی ساخته شود و مردم نیز با خرید سهام شرکت های احداث مترو در ساخت آنها سهیم شوند اما در ایران شرکت های ساخت مترو که متفاوت از شرکت های بهره برداری از مترو هستند، معمولاً یا سرمایه زیادی ندارند یا زیان ده یا مأموریتی هستند و نمی توانند وارد بازار سرمایه شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.