| کد خبر: 261016 |

◄ اتوبوس برقی ایرانی در خیابان های ترکیه تست شد + فیلم

اتوبوس برقی پرسرعت ULTRA بزرگترین و جدیدترین اتوبوس شهری کارخانه Akia است.

تین نیوز

متروباس پرسرعت ULTRA بزرگترین و جدیدترین اتوبوس شهری کارخانه Akia است. این اتوبوس برقی چندی پیش در خیابان های ترکیه به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است و فیلم آن در شبکه های اجتماعی پربازدید شده است.

‏متروباس ULTRA LF25 یکی از بزرگ ترین متروباس هایی است که در تمام دنیا مشابه ندارند. طول آن به 25 متر می رسد و مجموع ظرفیت مسافر تا 300 نفر را دارد.

آکیا Ultra LF-25، یک اتوبوس 5 محوره ساخت ترکیه است و ابعاد آن (به ترتیب طول، عرض و ارتفاع) 25، 2.5 و 3.4 متر است. پیشرانه آکیا 456 اسبی است و 2200 نیوتون متر گشتاور تولید می کند.

کارخانه اتوبوس سازی تبریز با برند آکیا در شهریورماه سال 1386 با سرمایه گذاری مشترک ایران و چین در شهرک سرمایه گذاری تبریز به بهره برداری رسید.

این شرکت تولیدکننده اتوبوس های شهری که هنوز نیز محصولاتش در ناوگان حمل و نقل شهری تبریز دیده می شود، تولیدات اعلامی شرکت از سال ۹۱ روند نزولی به خود گرفت و پس از مدتی هم تولید اتوبوس این برند در ایران متوقف شد.

اما حالا خبر می رسد که اتوبوس ساز آذربایجان شرقی به ترکیه مهاجرت و اولین اتوبوس برقی اش را در استانبول تست کرده است.

حجم ویدیو: 9.36M | مدت زمان ویدیو: 00:01:13 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 3

    بلحاظ ایمنی , حمل 300 نفر درون یک اتوبوس روی چرخ و با یک راننده اصلا چیز منطقی نیستش الان راننده این وسیله مثلا حین رانندگی سکته کند با 300 نفر مسافر که یک فاجعه درست می شه مگر اینکه یک ساختمان ویژه رصد برای چنین ناوگانی ساخته شود که وظیفه اش چک کردن سرعت تک تک این اتوبوس ها , رصد آنلاین وضعیت داخل اتوبوس , وضعیت آنلاین راننده , وضعیت لحظه ایی فنی خودرو شامل باطری ها و ... باشد که هزینه ها را چند برابر می کند ضمن اینکه این وسیله به سکوهای ویژه سوار و پیاده شدن مسافر نیاز دارد خود این ورود و خروج اونم از 4 در نیاز به پایش دارد و همچنین خیابان هایی که بتواند در آن حرکت کند فکر کنید این اتوبوس در تهران باشد و وسط چهارراه خیابان آزادی - بهبودی آذربایجان به هر دلیلی مثل خرابی یا خرابکاری یا هر چیزی بایستد عرض 35 متری همین یک چهارراه بسته شود که کل غرب تهران به مشکل می خورد و بعد یک ناوگان سنگین تعمیرات و یدک باید وجود داشته باشد که بتواند چنین چیزی را یدک بکشد و با خود ببرد ! بخاطر همینه که تو دنیا کسی دنبال ساخت چنین چیزی نرفته و از امثال LRT بهره می برند کلا سیستم حمل و نقل عمومی خوب , کارا و ایمن در یک کلانشهر , ریلیه که مترو نقش ستون فقرات اصلی را بازی می کند و امثال LRT , تراموا و مونوریل شبکه را تکمیل می کنند حالا بعلاوه نهایتا اتوبوس های 2 کابین , تک کابین , مینی بوس ها و ون ها و تاکسی ها , در همین تهران هم با یک شیبی ملایمی باید خطوط BRT جمع بشه و مدلی مثل LRT جای آن را بگیرد که این کار باید از خط BRT میدان آزادی تهرانپارس شروع بشه .
    ضمنا بحث خودروهای برقی چه سواری و چه اتوبوس و ... با تمام کارهایی که در دنیا شده و حتی تجاری سازی هم شده باز نقاط مبهم و یکسری ایرادات داره مثلا اگر یک خودروی معمولی آتش بگیرد خاموش کردن آن سخت نیست اما وقتی یک خودروی برقی آتش بگیرد یک بحران ایجاد می شه چون خاموش نخواهد شد ! تسلایی که تو کالیفرنیا آتش گرفت 22 هزار لیتر آب , 3 تانکر خودروی آتش نشانی و 1 ساعت زمان برای خاموش کردن برد حالا با کلی سازمان دهی و آموزش هایی که دارند و دیدند . ضمن اینکه باطری های برقی اگر آتش بگیرند دیگر باید کامل بسوزند و الا ممکن است دوباره باعث آتش سوزی بشن حالا شما اتوبوس برقی 300 نفره را حساب کنید که آتش بگیرد چه فاجعه تاریخی ممکنه ازش دربیاد .
    حتی بکارگیری چنین اتوبوسی برای مسیری مثل حرکت در لاین وسط بزرگراه تهران کرج یا بزرگراه شمالی کرج هم صلاح نیست مگر با تمهیدات , سازمان دهی خوب و تامین پشتیبانی + آموزش های لازم خصوصا در موارد بحرانی در سطح چند سازمان مرتبط .

  • شهریار 3 0

    حالا شهرداری تهران می‌خواهد از این اتوبوس‌ها بخرد، مسیر انتقال پول را دنبال کنید …

    • امیر 0 1

      داداشم. این همه نوشتی بدون تفکر؟؟!! نمیدونی اتوبوس مدل های مختلفی داره؟ یک واگن دو، و دو واگن که در تهران هست و دو طبق و غیره. ایران هم‌ مدل مناسب تهران رو وارد میکنه.
      ای خدااااااا