| کد خبر: 156546 |

تاثیر استارتآپ ها بر بازار سنتی

استارت‌آپ ثمره عصر فناوری است که امریکا و چین پرچم‌دار و مهد استارت‌آپ‌های موفق جهان هستند که ایران چند سالی است که به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا روی آورده است.

تین نیوز

استارت‌آپ ثمره عصر فناوری است که امریکا و چین پرچم‌دار و مهد استارت‌آپ‌های موفق جهان هستند که ایران چند سالی است که به حمایت از کسب‌وکارهای نوپا روی آورده است.

استارت‌آپ یا همان شرکت و کسب‌وکار نوپا، امروز عنوان جوان‌ترین اعضای خانواده تجارت کشور را به خود اختصاص داده است و درواقع مفهومی است که این روزها به لطف پیشرفت فناوری بیش از هر زمان دیگری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

استارت‌آپ‌های برتر جهان نشان توانسته‌اند با استفاده از خلاقیت در حوزه تجارت، در مدت‌زمانی کوتاه به غول‌های اقتصادی جهان تبدیل شوند.

اوایل ورود استارت آپ ها به بازار اقتصادی امیدی به موفقیت استارت‌آپ‌های آنلاین نبود و به همین دلیل هم کسی خطر(ریسک) حمایت و سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌ها را نمی‌پذیرفت.

 

سهم ایران از کسب‌وکارهای نوپا

 استارت‌آپ‌های آنلاین در ایران هم چند سالی است قدم به خانواده تجارت اما در همین مدت‌زمان کوتاه توانسته‌اند جایگاه خود را در دنیای کسب‌وکار محکم کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند. اسنپ فود که پیش‌ازاین بانام زود فود فعالیت می‌کرد، ریحون، چیلیوری، دیجی‌کالا، بامیلو و سایر فروشگاه‌های آنلاین که در حوزه سفارش غذای آنلاین، فروش محصولات به شکل اینترنتی یا ایفای نقش واسطه میان فروشنده و مشتری مشغول به کار هستند، در دسته استارت‌آپ‌های آنلاین قرار می‌گیرند.

 

رقابت یا همکاری؟

به گفته رضا الفت نسب، استارت‌آپ را نباید عاملی برای تخریب بخش سنتی بازار بدانیم زیرا استارت آپ آنلاین بیشتر در نقش یاری‌رسان و مکمل بخش سنتی هستند.

به‌عنوان نمونه اسنپ‌فود یا ریحون نمونه‌ای از این مشاغل هستند که با ایفای نقش واسطه میان بازار سنتی و مشتری، روند خریدوفروش محصولات غذایی را آسان می‌کنند و درنهایت تلاش‌هایشان به توسعه بازار منجر می‌شود.

وی افزود تعامل استارت‌آپ های آنلاین با بخش سنتی کمک به پیشرفت این بازار می‌کند.

آثار مثبت این تعامل باعث شده تا بخش سنتی به‌جای مقاومت از فعالیت در فضای آنلاین استقبال به عمل آورد و ضمن برنامه‌ریزی به سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه بپردازد.

 

راه آزمایش‌شده را طی می‌کنیم

علیرضا شجاعی، کارشناس حوزه استارت‌آپ درباره وضعیت استارت‌آپ‌های آنلاین و چگونگی اثرگذاری آن‌ها بر بازار رقابت می‌گوید: می‌توان امیدوار بود با فراهم شدن شرایط حمایتی، به‌مرور این دسته از کسب‌وکارها حرفی برای گفتن در اقتصاد بازار خرده‌فروشی داشته باشند.

به‌عبارت‌دیگر باید گفت ما داریم مسیری را پشت سر می‌گذاریم که غول‌های استارت‌آپی جهان طی کرده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند، بر همین اساس هم شانس موفقیت در این عرصه بسیار بالاست.

وی در ادامه سخنان خود به حمایت غول‌های استارت‌آپی به‌عنوان عاملی برای رشد سریع‌تر کسب‌وکارهای تازه‌نفس یاد می‌کند و می‌گوید: بر اساس شنیده‌ها یکی از زیرمجموعه‌های شرکت آمازون در حال ورود به ایران و آغاز فعالیت است. در سایه این فعالیت، استارت‌آپ‌های آنلاین ایرانی هم‌توان استفاده از تجربه‌های آن‌ها درزمینهٔ شناخت بازار، مشتری مداری و چگونگی کسب درآمد را پیدا خواهند کرد.

علاوه بر این ورود غول‌های استارت‌آپی یک لازمه است که درنهایت به ایجاد هیجان در بازار رقابت و آغاز رقابت واقعی در تسخیر سهم بازار منجر خواهد شد. شجاعی در پایان سخنان خود به نسخه کاری کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی از عرصه‌ها ما توان رقابت راداریم و برعکس در برخی از موارد توان لازم را نداریم. باید این دو را به‌خوبی شناخت تا دچار شکست نشویم.

 به‌عنوان نمونه دیجی‌کالا به‌عنوان یکی از استارت‌آپ‌های ایرانی توانسته با جلب مشتریان وفادار مسیر موفقیت را بپیماید، اما استارت‌آپ‌های نوین و تازه‌نفس در بسیاری از مواقع با خطر روبه‌رو می‌شوند.

 

سخن پایانی

به گزارش تین‌نیوز به نقل ازروزنامه گسترش تجارت،  باوجودآنکه استارت‌آپ‌های آنلاین ایرانی هنوز تا رسیدن به غول‌های جهانی راه زیادی را در پیش دارند، امانگاهی به پیشینه کوتاه فعالیت آن‌ها و گذر از موانعی مانند مقاومت‌های بازار سنتی نشان می‌دهد تا اینجای راه را به‌خوبی طی کرده‌اند. دراین‌بین بخش سنتی برای بقا در بازار رقابت، ضمن پذیرش استارت‌آپ‌ها باید به فکر تغییر سیاست‌های خود و حرکت به سمت بازار آنلاین باشد.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.