| کد خبر: 50496 |

ارتباطات خودرویی - یکی از ۱۰ فناوری پیشرفته سال ۲۰۱۵

تین نیوز| هاريهاران کريشنان بسيار شبيه به مسابقه دهندگان خياباني است. او با عينکي قاب نازک و سبيلي مرتب من را به ياد يک معلم رياضي مي‌اندازد. با اين حال در يک روز آفتابي در سپتامبر گذشته او سوار بر يک کاديلاک مدل DTC در اطراف پارکينگ مرکز تحقيقاتي جنرال موتورز در وارن ميشيگان، ظاهرا بي پروا، با سرعت بالا مي‌راند.

زمانيکه او از يک پيچ عبور مي‌کرد و گاز مي‌داد، من در صندلي مسافر نشسته بودم. لحظه‌اي بعد چراغي بر روي داشبرد با صداي بوق چشمک زد و صندلي شروع به لرزه شديدي کرد. کربشنان محکم ترمز کرد و همزمان با اينکه ماشين ديگري با سرعت از سمت چپ ما رد مي‌شد ما با يک چرخش ناگهاني متوقف شديم. نزديک شدن اين خودرو توسط يک مانع بزرگ از ديد ما پنهان شده بود. او به آرامي گفت:" تو هم توانستي ببيني، من کاملا کور شده بودم."

اين فناوري که تصادفات در شرف وقوع را اخطار مي‌دهد تا چند سال آينده در خودروها ظاهر خواهد شد. در حاليکه اين فناوري، ارتباطات خودرويي يا V2V ناميده مي‌شود، به خودروها اين اجازه را مي‌دهد تا موقعيت، سرعت، موقعيت فرمان، حالت ترمز و ديگر داده­‌ها را به ديگر خودروهاي در فاصله چند صد متر منتشر کنند. خودروهاي ديگر مي‌توانند از اين اطلاعات براي ايجاد تصويري دقيق از اتفاقات در حال وقوع در اطراف خود و يا پديدار کردن مشکلاتي استفاده کنند که حتي محتاط‌ترين و گوش به زنگ‌ترين رانندگان يا بهترين سامانه‌هاي حسگر ممکن است از پيش‌بيني آنها عاجز باشند.

در حال حاضر تعداد زيادي از خودروها ابزاري دارند که از رادار يا امواج فراصوت براي تشخيص موانع يا خودروهاي ديگر استفاده مي‌کنند اما برد اين حسگرها به طول چند خودرو محدود شده و آنها نمي‌توانند نزديک‌ترين مانع در پيشِ‌‌رو را ببينند.

همچنين ارتباطات خودرويي بايد اثر بيشتري نسبت به فناوري‌هاي پيشرفته خودکارسازي خودروها داشته باشد که بطور گسترده‌‌‌تري مطرح هستند. اگر چه خودروهاي خودران درنهايت مي‌توانند ايمني را بهبود بخشند، اما به‌خاطر حسگرها و نرم‌افزارهايي که به راحتي با هواي بد، موانع يا موقعيت‌هاي غيرمنتظره يا رانندگي‌هاي پيچيده شهري فريب مي‌خورند، ناقص و اثبات نشده باقي مانده‌اند. به نظر مي‌رسد شبکه ساده ارتباطات بي‌سيم خودروها از تأثير به مراتب بيشتر و فوري‌تري بر روي ايمني جاده‌اي برخوردار است.

ايجاد شبکه ارتباطات خودرويي همچنان چالشي بزرگ محسوب مي‌شود. کامپيوترهاي روي هر خودرو زماني که مي‌خواهند احتمال تصادف قريب الوقوعي را حساب کنند، خوانش‌هاي متعدد موجود که از ساير خودروها دريافت کرده‌اند را در هر ثانيه 10 بار پردازش مي‌کنند. فرستنده‌ها نيز از يک بخش اختصاصي از طيف فرکانسي بي‌سيم و نيز استاندارد جديد بي‌سيم (IEEE 802.11 p) براي احراز هويت پيام‌ها استفاده مي‌کنند.

کريشنان براي مشاهده تعداد ديگري از سناريوهاي ايمني خودرو با خودرو، من را به پارکينگ شرکت جنرال موتورز برد. زماني که به آرامي وارد محل توقفي مي‌شد که توسط خودروي ديگري اشغال شده بود، صداي اخطاري به گوش مي‌رسيد. وقتي او مانور خطرناک سبقت را انجام مي‌داد يک چراغ خطر چشمک مي‌زد و صدايي اعلام مي کرد: "خودرويي در حال نزديک شدن است".

بيش از 5 ميليون حادثه هر ساله فقط در جاده‌هاي آمريکا رخ مي‌دهد و بيش از 30 هزارتاي آنها مرگبار هستند. چشم‌انداز جلوگيري از چنين تصادفاتي، انگيزه مهمي براي فناوري ارتباطات خودرويي را به‌وجود خواهد آورد.

فقط يک ساعت رانندگي در غرب وارن، نشان داد که ارتباطات خودرو با خودرو تا چه حد مي‌تواند با ارزش باشد. بين سال‌هاي 2012 و 2014 اداره ايمني ترافيکي بزرگراه‌هاي آمريکا و دانشگاه ميشيگان حدود 3000 خودرو را به فرستنده‌هاي آزمايشي مجهز کرده‌اند. بعد از مطالعه سوابق ارتباطات اين خودروها، نتيجه‌گيري محققان NHTSA اين بوده است که فناوري مذکور هر ساله مي‌تواند مانع بيش از نيم ميليون تصادف در آمريکا شده و از هزاران مرگ و مير ناشي از تصادفات جلوگيري کند. به گفته جان مداکس، يک مدير برنامه در پژوهشکده حمل‌ونقل دانشگاه ميشيگان، اين فناوري مي‌تواند روش رانندگي ما را به‌کلي متحول سازد.

مدت کوتاهي بعد از پايان يافتن مرحله آزمايشي در آن‌آربور، اداره حمل‌ونقل آمريکا اعلام کرد که شروع به پيش‌نويس قوانيني خواهد کرد که در نهايت استفاده از ارتباطات خودرويي در خودروهاي جديد را اجباري کند. اين فناوري در اروپا و ژاپن نيز در حال آزمايش است.

البته موانع کمي نيز براي حرکت در اين مسير وجود خواهد داشت. شرکت جنرال موتورز تعهد کرده است تا در کاديلاک مدل 2017 از ارتباطات خودرويي استفاده کند. براي اين دسته اول از کاديلاک‌هاي مرتبط، تعداد کمي خودرو براي برقراري ارتباط وجود دارد و اين موضوع ارزش اين فناوري را محدود خواهد کرد. هنوز بيش از يک دهه وقت نياز است تا خودروهايي که با هم ارتباط برقرار مي کنند، رايج شوند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.