| کد خبر: 160631 |

◄ کشتی ژاپنی که با بادبان‌ خورشیدی حرکت می‌کند

ژاپنی ها با استفاده از بادبانهای خورشیدی و انرژی باد، کشتی جدید باری به نام «اکواریوسAquarius »طراحی کرده‌اند.

تین نیوز

ژاپنی‌ها با استفاده از بادبان‌های خورشیدی و انرژی باد، کشتی جدید باری به نام «آکواریوسAquarius »طراحی کرده‌اند. شرکت اکو‌مارین‌پاور ( EMP) با استفاده از انرژی‌های خورشیدی و باد این کشتی را که 40 درصد در مصرف انرژی الکتریکی ان صرفه‌جویی می‌شود را می‌سازد و در سال 2019 به آب خواهد انداخت.

سیستم خورشیدی کشتی آکواریوس طراحی شده توسط  اکومارین پاور شبیه کشتی  آزتک ها در فیلم کارتونی استپان است. که در آن به جای بادبان‌های کوچک ، پنل‌های خورشیدی قرار گرفته است.

96.11.14.6

 این طرح برای کشتی‌های باری با محموله های‌خشک(فله بر) طراحی شده و تعداد زیادی پنل به صورت عمودی روی آن قرار می‌گیرد. این پنل‌ها نیروی برق لازم برای به حرکت درآوردن موتور الکتریکی کشتی را تامین می‌کند.

بادبان‌های نصب شده هریک به کمک موتوری که برآن نصب شده‌اند در طول روز جهت نور خورشید را تعقیب می‌کنند که همواره سلول‌های خورشیدی را در معرض تابش نور خورشید قرار می‌دهند. همزمان بادبان‌های اصلی هم با جهت‌گیری در مسیر باد از نیروی باد استفاده می‌کنند و در حرکت کشتی به کمک موتورهای الکتریکی می‌روند. با این سیستم، در میزان مصرف انرژی موتورها 40 درصد صرفه جویی خواهد شد.

Ship pic 11 Apr 3

- تاثیرات محیط زیستی

در سال ۲۰۱۶، آمارهای اتحادیه اروپا نشان داد که صنعت حمل‌ونقل دریایی بیش از هزار میلیون تن کربن در سال وارد  جو زمین می‌کند که تقریبا ۲.۵ درصد از انتشار کل گازهای گلخانه ای دنیا را تشکیل می‌دهد. استفاده از سیستم کشتی آکواریوس و یا سیستم‌های مشابه با فناوری‌های نوین می‌تواند تا 75 درصد میزان آلودگی‌های ناشی از ناوگان‌های دریایی را کاهش دهد.   

 بادبان‌های انرژی

استفاده ازسیستم هیبرید انرژی دراکواریوس از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست. کارشناسان شرکت دریانوردی هیسافوکو کیسنHisafuku Kisen ژاپن در مورد تکنولوژی اکواریوس گفته اند که: دراین طرح از  بادبانهای انرژی ساخته شده از فیبر سخت و فولاد، پنل‌های خورشیدی با بازدهی بسیارخوب در حمل‌ونقل دریایی، مدول‌های ذخیره انرژی( پیل‌های ذخیره‌ای) و یک کامپیوتر اختصاصی و بی‌نظیر استفاده شده است.

رایانه مخصوص دراین کشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون برای صرفه جویی در انرژی، وضعیت امواج، سرعت و جهت بادی که از مقابل کشتی می‌وزد و ده ها آیتم دیگر باید گرد آوری و تحلیل شود.

 این رایانه ترکیبی از حرکت در موتور و بادبان برای به جلو راندن کشتی و سرعت ایده‌آل آن ایجاد می‌کند.   

این سیستم  را باید از سیستم اتومبیل‌های الکتریکی تسلا بسیار پیشرفته‌تر دانست. از سویی کامپیوترهای مخصوص این کشتی در آینده می‌تواند بدون نیاز به کاپیتان و افراد مرتبط،  کشتی را هدایت کند. به این ترتیب کشتی‌های هیبرید  باری فله‌بر  به صورت خودران در می‌آیند.

کاهش هزینه‌ها

با اکواریوس  ضمن کاهش آلودگی هوا در مصرف سوخت وانرژی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

اکواریوس از دیدگاه اکو مارین‌پاور یک کشتی نیست یک کیت قابل نصب بر روی همه کشتی‌های دیگر باری است. ابتدا کشتی‌ها از نظر قابلیت تبدیل به این نوع سیسستم هیبرید بررسی می‌شوند، سپس در صورت مساعد بودن شرایط  و پس از نصب بادبان‌های خورشیدی و تبدیل دستگاه محرک به موتورهای الکتریکی، حدود 12 تا 18 ماه به صورت آزمایشی به‌روی آب خواهند رفت.  

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.