| کد خبر: 38886 |

دولت بیش از شهرداری ها به قطار شهری ها پرداخت کرده است

تین نیوز | مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی اعلام کرد: از ابتدای شروع طرح های قطار شهری تا پایان سال 92 حدود 5500میلیارد تومان بعلاوه حدود یک میلیارد دلاراز محل منابع دولت و مبلغ حدود 3700میلیارد تومان از محل منابع شهرداریها پرداخت شده و این در حالی است که حداکثر 50درصد هزینه ها بر عهده دولت بوده و به نسبت شهرداری ها بیش از سهم خود را پرداخت کرده است.
 
به گزاش تین نیوز از  روابط عمومی حمل و نقل ریلی کشور، مدیرعامل شرکت اعلام کرد: از ابتدای شروع طرح های قطار شهری تا پایان سال 92 حدود  5500میلیارد تومان بعلاوه حدود یک میلیارد دلاراز محل منابع دولت و مبلغ حدود 3700میلیارد تومان از محل منابع شهرداریها پرداخت شده و این در حالی است که حداکثر 50درصد هزینه ها بر عهده دولت بوده و به نسبت شهرداری ها بیش از سهم خود را پرداخت کرده است.
 
رضا عابدی ضمن بیان این مطلب افزود: اعتبارات در قالب بودجه های سنواتی دولت، فاینانس، اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی به شرکتها و سازمانهای قطار شهری اختصاص پیدا می کند، وی گفت: خوشبختانه امسال نیز دولت پرداخت های خوبی داشته و مبلغ مصوب اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای در سال 93بیش از 860 میلیارد تومان بوده ودر خصوص اوراق مشارکت و صندوق توسعه ملی سهم هر یک از قطارشهری ها تعیین شده است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط خوبی بین این شرکت و سازمان های قطارشهری وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به سنگینی پروژه ها جا دارد که هم دولت و هم شهرداری ها تخصیص های خود را نسبت به این پروژه ها افزایش دهند.
 
عابدی افزود: شرکتها و سازمانهای قطارشهری گزارش  پیشرفت های بخش سیویل، تجهیزات ثابت و  ناوگان را به صورت ماهانه به شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور  ارسال می کنند که نشانگر پیشرفت واقعی پروژه است.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی در خصوص درصد پیشرفت پروژه های متروی تهران و حومه تصریح کرد: متروی تهران نیز خوشبختانه از پیشرفت خوب و قابل ملاحظه ای برخوردار است، اما در بعضی موارد پیشرفت هایی که اعلام   می شود، تنهامربوط به یک بخش است.
 
وی ادامه داد:گاهی پیشرفت پروژه تنها دربخش سیویل درنظرگرفته می شود وسایربخشهای تجهیزات ثابت و ناوگان لحاظ نمی شود، درصورتی که اگر همه بخشها رامحاسبه کنیم پیشرفت واقعی به دست می آید؛ مثلاً ممکن است برای خطی پیشرفت  80درصداعلام شود لیکن این عدد فقط مربوط به بخش سیویل باشد و پیشرفت واقعی کل خط با احتساب پیشرفت بخش تجهیزات و ناوگان به کمتر از 40 درصد خواهد رسید.
 
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بخش اصلی خطوط  1 ، 2 ، 4 و 5 مترو به روش فاینانس عمل شده است، افزود: مبلغ کل فاینانس خطوط در دست ساخت بیش از 5 میلیارد دلار است که تضمین بازپرداخت 50درصد آن برعهده دولت و 50 درصد برعهده شهرداری بوده و در حال حاضر دولت اقدامات موثری را در این خصوص انجام داده و با پیگیری هایی که  بعضی شهرها مثل تهران ، اهواز و کرج بعمل آورده اند توانسته اند به نتایج مثبتی برسند.
 
عابدی اظهار داشت: هم اکنون خطوط 3 ، 6 و 7 متروی تهران برای فاینانس مورد تأیید وزیرمحترم کشور قرار گرفته و یکی از مهمترین مشکلات فاینانس خطوط، تعیین بانک عامل است که در حال حاضر خط یک قطارشهری اهواز با این مسأله روبرو است امیدواریم با توجه به اهمیت خطوط ریلی درون شهری ، بانکها با قبول عاملیت، همکاری لازم را با شهرداران کلانشهرها به عمل آورند.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور در رابطه با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز گفت: وزارت کشور در بودجه سنواتی سال 92 مبلغ 2 میلیارد دلار تسهیلات برای قطارشهری ها در نظر گرفته و سهم هر یک از شهرها مشخص و به امضاء وزیر محترم کشور رسیده بود.
 
وی گفت: بعضی شهرها هم اقدامات موثری  برای بهره گیری از صندوق توسعه ملی انجام داده اند به طور مثال قطارشهری مشهد توانسته است در سال 92 از این  سهمیه (200میلیون دلار سهمیه مشهد ) استفاده کند در نهایت شهرداری ها می بایست،  با    پیگیری های مستمر و موثر امکان استفاده از این سهمیه را برای قطارشهری ها فراهم سازند.
 
ایشان در ادامه افزود؛ در حال حاضر صندوق توسعه ملی معتقد است طبق اساسنامه صندوق ، تضمین 100درصد بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی بر عهده شهرداری ها می باشد. در حالیکه ما معتقدیم این موضوع باید اصلاح شود و تضمین 50 درصد آن برعهده دولت باشد لذا لازم است شفاف سازی شود تا از این ظرفیت بتوان بهره کافی را برد و منابع ارزی ضروری احداث خطوط را تأمین نمود.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای استفاده از محل بند( ق) تبصره 2 بودجه 93 وزارت نفت اقدامی صورت گرفته است، پاسخ داد: در خصوص استفاده از تسهیلات بند ق تبصره 2بودجه 93 کشور جلسات زیادی با وزارت نفت و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گذاشته شده که طی این جلسات عدد 12/2 سنت به ازای جابجایی هر مسافر در خطوط ریلی درون شهری از سوی مسوولان محترم وزارت نفت  در نظر گرفته شده است و البته نظراولیه این شرکت مبلغ حداقل 30سنت بوده است.
 
وی افزود:  مجموعاً مبلغ حدود 6 میلیارد دلار برای طرح های قطارشهری 9 کلانشهردر نظر گرفته شده که قرار است موضوع در شورای اقتصاد مطرح و تصمیم گیری نهایی شود. ایشان در ادامه گفتند:این مبلغ مربوط به صرفه جویی 10 ساله در 8 کلانشهر کشور و در تهران صرفه جویی 20 ساله در مصرف سوخت به ازای بهره برداری از خطوط ریلی می باشد.
 
عابدی  در خصوص برنامه 4 ساله توسعه خطوط ریلی شهری و حومه ، پیشنهاد شده از سوی وزارت کشور، گفت: این برنامه توسط این شرکت و با همکاری سازمان های قطارشهری تهیه شد و بر اساس آن احداث و بهره برداری از 500 کیلومتر خط ریلی درون شهری و حومه با سرمایه گذاری حدود30 هزار میلیارد تومان طی چهار سال آینده و برای 9 کلانشهر کشور مد نظر است.
 
ایشان در ادامه افزود:با اجرای این برنامه و بهره برداری از خطوط، روزانه 9 میلیون نفر مسافر به ظرفیت فعلی جابجایی خطوط ریلی درون شهری اضافه خواهد شد و میزان جابجایی مسافر از 3میلیون نفر به 12میلیون نفر در روز خواهد رسید.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشورتصریح کرد: این برنامه بعنوان یکی از طرح های کلیدی وزارت کشور به معاون اول محترم ریاست جمهوری پیشنهاد شده که در هیأت دولت مطرح و مورد استقبال واقع شد و خوشبختانه نگاه ها به این برنامه مثبت است و هم اکنون در مرحله راهکارهای تأمین مالی هستیم.
 
ایشان در ادامه افزود متأسفانه بعضی از شهرداری ها امکان تأمین منابع مالی مناسب را ندارند و از طرفی قانون به دولت اجازه  نمی دهد بیش از 50 درصد در طرح های قطارشهری ها کمک کند.
 
.وی در رابطه با انتشار اوراق مشارکت برای طرح های قطار شهری گفت: خوشبختانه در قانون بودجه سال 93 مبلغ 7هزار میلیاردتومان اوراق مشارکت برای شهرداری ها مصوب شده است به گونه ای که اگر در جهت هزینه در طرح های قطارشهری باشد بازپرداخت 50درصد از کل آن توسط دولت انجام خواهد شد.
 
ایشان در ادامه اظهارداشتند: سهمیه بندی سازمانهای قطارشهری توسط وزارت کشور صورت گرفته است و قطارشهری های شیراز و مشهد موفق به فروش اوراق در سال 92 شده اند  و برای امسال نیز در حال دریافت مجوزهای لازم  برای فروش هستند.
 
وی گفت: شهرهای قم ، تبریز، کرج و تهران نیز مکاتبات لازم را انجام داده اند و پس از ارسال طرح ها توسط بقیه شهرها  اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
 
ایشان عنوان کردند: در حال حاضر بیش از 3600 میلیارد تومان جهت استفاده قطارشهری ها از اوراق مشارکت درخواست شده است و بنده امیدوارم سازمانهای قطارشهری بتوانند ازاین فرصت کم باقی مانده در سال جاری به خوبی استفاده کنند.
 
عابدی تصریح کرد: دولت در چندین بخش مختلف اقدامات حمایتی را انجام داده و در مصوبه مورخ 93/7/12 مبلغ 350 میلیارد تومان را جهت پرداخت سود تسهیلات تأمین ناوگان در نظر گرفته است  و به ازای افزایش جابجایی هر مسافر در سال 93 مبلغ 300 تومان پرداخت می کند.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی  افزود: این موضوع به شهرها اطلاع رسانی شده و در صورت ارسال اسناد و مدارک لازم مبالغ به آنها پرداخت خواهد شد.
 
ایشان درادامه افزودند: در این راستا شرکت مادر تخصصی حمل ونقل ریلی کشور  از هر نوع پشتیبانی دریغ نخواهد کرد و بدیهی است که نقش شهرداری ها  در به ثمر رساندن  پروژه های قطارشهری بسیار مهم است البته با توجه به اینکه احداث و ایجاد خطوط حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه نیاز به بودجه سنگینی دارد، حمایت  همه جانبه دولت  نیز ضروری می باشد.
 
رضا عابدی در خصوص دیگر اقدامات حمایتی دولت گفت: قرارداد تأمین 315 دستگاه واگن  مترویی برای سه شهر اصفهان ، تبریز و شیراز یکی از اقدامات مهم دولت می باشد  که توسط شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور منعقد گردیده است.
 
ایشان در خصوص سایر اقدامات حمایتی دولت افزودند: تأمین 12 واگن دو طبقه و 4 لوکومتیو(دورام قطار) برای طرح خط حومه ای کرج – هشتگرد و همچنین تأمین 14 واگن (دو رام قطار) برای خط 2 قطارشهری کرج توسط این شرکت از دیگر اقدامات حمایتی انجام شده توسط دولت می باشد.
 
وی در رابطه با تأمین 315 دستگاه واگن برای قطارهای شهری گفت: در حال حاضر این قرارداد بزرگترین قرارداد تأمین واگن به شمار می رود که برای تأمین واگن شهرهای تبریز شیراز و اصفهان منعقد شده و از محل این قرارداد سه رام قطار  هر کدام شامل پنج واگن به همراه 3 دستگاه تراش چرخ و یک دستگاه سیمولاتورتحویل قطارشهری های شیراز ، اصفهان و تبریزگردیده است .
 
وی گفت: پیش بینی کرده ایم تا پایان سال آینده 85 واگن دیگر به قطارشهری های تبریز شیراز و اصفهان تحویل داده شود.
 
وی تصریح کرد: یکی از حسن های این قرارداد این است که 215 دستگاه واگن در داخل کشور ساخته می شود.
 
ایشان در ادامه اعلام کردند: از هرکدام از این سه شهر 12 نفر به کشور چین اعزام گردیده اند تا از سوی شرکت خارجی طرف قرارداد آموزش های لازم به این افراد داده شود.
 
ایشان اظهار داشتند: پس از انعقاد این قرارداد اصفهان و شیراز جهت تأمین واگن از سایر واگن سازان، از دولت مجوزگرفتند  به طوری که اصفهان با پلور سبز قرارداد 150دستگاه واگن و شیراز با شرکت ایریکو قرارداد135 دستگاه واگن را بستند. و بنده امیدوارم این دو قرارداد همانند قرارداد تأمین 315 دستگاه واگن هر چه سریعتر به نتیجه برسد.
 
وی در رابطه با چشم انداز صنعت ریلی کشور گفت: در حال حاضر حدود 179 کیلومتر خطوط ریلی مربوط به شهرهای تهران ومشهد در حال بهره برداری می باشند و این در حالی است که تعداد زیادی از خطوط در حال ساخت دارای پیشرفت فیزیکی قابل توجهی می باشند.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور گفت:در حال حاضر حدود 620 کیلومتر خطوط ریلی درون شهری و حومه در دست احداث وجود دارد  که 500 کیلومتر آن در برنامه 4 ساله توسعه خطوط ریلی درون شهری و حومه ای لحاظ گردیده است .
 
رضا عابدی در ادامه افزود: با توجه به اینکه توسعه خطوط ریلی از اولویت های مهم دولت می باشد و از طرفی اهمیت و راه اندازی و بهره برداری از خطوط ریلی برای شهرداران محترم کلانشهرها اثبات گردیده است و کلیه دست اندرکاران منطقاً و قلباً به اهمیت توسعه این خطوط رسیده اند؛ امیدواریم با همکاری دوجانبه دولت محترم و شهرداری های کشور بعنوان مجری طرح های قطارشهری شاهد تحقق اهداف کمی برنامه 4 ساله باشیم تا با بهره برداری از این خطوط خدمت شایسته ای به مردم عزیز کشورمان انجام داده باشیم.
 
ایشان در پایان گفت : با توجه به رویکرد مثبت و اقدامات حمایتی دولت محترم و همچنین فضای تعاملی سازنده بین شهرداران و مدیران عامل قطارشهری ها و مسوولان دولتی چشم انداز این صنعت کاملاً روشن و امیدوار کننده می باشد.و در نتیجه  می توان گفت فضای آینده صنعت ریلی یک فضای کاملاً امیدبخش است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.