مکانیابی پایانه های اتوبوس برون شهری جدید با هدف کاهش زمان دسترسی استفاده کنندگان
تین نیوز |
خلاصه مقاله:
در این مطالعه جهت مكانیابی و لكه گذاری محدوده های مناسب برای ایجاد پایانه های جدید در شـهر تهران از یك مدل مكانیابی ریاضی استفاده گردید . هدف از ایجاد پایانه هـای جدیـد افـزایش دسترسـی شهروندان و كاهش زمان دسترسی آنها به تسهیلات پایانه ای و نیز تمركززدایـی پایانـه هـای موجـود می باشد . پارامترهای ورودی مدل ریاضی استفاده شده شامل تقاضای استفاده از تسه یلات پایانه های برون شهری و نیز زمان سفر برروی هر یك از كمانهای شبكه حمل ونقل شهر تهران در زمـان اوج ترافیـك می باشند . جهت تعیین تقاضا با انجام یك آمارگیری مبد أ - مقصد در مقیاس وسیع و با تعداد زیاد آمارگر ، كلیه
مراجعین به پایانه های موجود شمارش و با تعداد متن اسبی از مراجعین مصاحبه به عمل آمد . همچنین زمان سفر روی كمانهای شبكه نیز از مدل به هنگام شده حمل ونقل و ترافیك شـهر تهـران اسـتخراج گردید . الگوریتم ریاضی مدل انتخاب شده به گونه ای طراحی شد كه نسبت به زمان مطلوب انتخاب شـده، حساس می باشد . به عبارت دیگر حل الگوری تم ریاضی طراحی شده تحـت محـدودیت زمـان دسترسـی شهروندان به تسهیلات انجام خواهد شد . این بدان معنی است كه هر چه رفاه در نظر گرفته شده بـرای شهروندان بیشتر باشد، زمان دسترسی مطلوب مورد نظر كمتر خواهد شد و در نتیجه تعـداد مكانهـای پیشنهاد شده توسط مدل برای
ایجاد تسهیلات پایانه ای بیشتر می گردد . از اثرات ایجاد پایانه های جدید در نقاط مشخص شده می توان به كاهش مصرف سـوخت، كـاهش آلودگی هوا، كاهش شاخص وسیله نقلیه - كیلومتر پیموده شده در كل شبكه حمل و نقل شهری و افزایش دسترسی به تسهیلات پایانه ای اشاره نمود .
لینک مقاله
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.