| کد خبر: 146626 |

یک کارشناس شهرسازی مطرح کرد

◄ نوسازی بافت فرسوده بدون سیستم نظارتی

کارشناس شهرسازی از نوسازی بافت فرسوده شهر با عدم توجه به اصول کارشناسی خبر داد.

تین نیوز

یک کارشناس شهرسازی از نوسازی بافت فرسوده شهر بدون توجه به اصول کارشناسی انتقاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز، حمید نجف با اشاره کاهش توجه به اصول ساختمان سازی در نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران، اظهار کرد: حمایت از نوسازی در بافت های فرسوده چند سالی است که از سوی شهرداری تهران، وزارت‌راه، مسکن و شهرسازی و سایر سازمان‌های مالی و بانکی در دستور کار قرار گرفته که متاسفانه عدم نظارت صحیح در چگونگی این روند،‌ مناطق مرکزی تهران را با چالشی جدید و جدی کم توجهی در ساخت و ساز مواجه کرده است.

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد:پیش از این، دو عامل زلزله و نشست تدریجی زمین، شهر و ساکنان تهران را مورد تهدید قرار داده بود، اما ادامه روند ساخت‌وساز با روش فعلی قطعا پیش از بروز چنین اتفاقاتی تهران را به سوی خطرپذیری سوق می‌دهد،  خطر ناشی از ریزش بناهای ظاهرا نوساز، ساختمان‌هایی که توسط بعضی از انبوه‌سازها و بعضا بدون هیچ‌گونه نظارتی در گوشه و کنار شهر سربرمی‌آورند.

نجف با بیان این مطلب که «بی‌تردید نوسازی بافت‌های فرسوده اقدامی بسیار پسندیده است، اما مهم‌تر از آن چگونگی انجام  ساخت‌وساز است»، افزود: هستند کسانی که با سوء استفاده از قانون  پرداخت‌های نامتعارف، موجب کاهش نظارت بر امورساخت و ساز در بافت‌های فرسوده می‌شوند، که آینده خوبی را برای شهر به همراه نخواهد داشت.

وی گفت:  متاسفانه امروزه و در هیاهوی انتخابات و تغییرات مدیریتی، مانند سال‌های گذشته نظارتی بر عملکرد مهندسان ناظر وجود ندارد و تا بروز اتفاقی سراغی از آنها گرفته نمی‌شود، زیرا حاصل آن املاکی می‌شود که این روزها در سطح شهر فراوانند، بناهایی بدون استحکام و ایمنی لازم ساختمان‌هایی که با بی مسئولیتی بالا می‌روند و جان شهروندان ساکن در خود را تهدید می‌کنند.

نجف در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم داشت به این‌که ایمنی تنها به‌عنوان شعاری برای سخنرانی و تدوین برنامه‌های غیر قابل اجرا به کار می‌رود و نشانی جز اوج بی‌مسئولیتی در آن به چشم نمی‌خورد و افزود: واقعیت تلخ این است که هر چند  شهرداری‌ها و سازمان‌های نظارتی با ابزار‌های تشویقی متعدد سهم بالائی در تحریک مردم به نوسازی دارند، اما ضعف در نظارت ساخت و ساز به‌ویژه در بافت‌های فرسوده موجبات نارضایتی بیشتر مردم را پدید آورده است، که قطعا حمل‌‌ونقل را نیز متاثر از خود خواهد کرد.

به گفته کارشناس امور شهرسازی، در اثبات این مدعا فقط کافی است که مسئولان با حضور در میدان ساخت‌وساز شهری و حضور در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت از نزدیک با مسائل و مشکلات بافت‌های فرسوده مواجه شده و آن‌را درک کنند و یا سری به آمار شکوائیه‌ مردم در دادگاه‌ها بزنند.

وی افزود: ساختمان‌هایی که برای دستیابی به سود بیشتر  استفاده از مصالح  نامرغوب، کارگران ساده بدون تجربه ساخت وساز نبود سیستم نظارت کافی ساخته شوند، حاصلی جز ناایمن بودن و به خطر افتادن ساکنان آن ندارد.

نجف با یادآوری این نکته که متاسفانه عدم نظارت صحیح شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی کشور، شرایطی را بوجود آورده که ما به جای نوسازی در حقیقت شاهد فرسوده‌سازی دربافت‌های فرسود مسکن شهر هستیم، افزود: وضعیت اسفباری که امروز شاهد آن هستیم، تنها ظلم آشکاری است در حق مردم که باید برای آن چاره عاجلی اندیشید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.