| کد خبر: 140876 |

در گفت‌وگو با این شبکه خبری عنوان شد:

◄ بر هم زدن بافت جمعیتی چند منطقه برای ساخت بزرگراه

یکی از دلایلی که می‌توانست در سال‌های نه چندان گذشته موجب توسعه استفاده از خودروهای شخصی شود، ساخت و گسترش روزافزون بزرگراه‌های شهری است که در بعضی مواقع به دلایل سیاسی و جناحی با عجله ساخته و افتتاح شد.

تین نیوز

یکی از دلایلی که می‌توانست در سال‌های نه چندان گذشته موجب توسعه استفاده از خودروهای شخصی شود، ساخت و گسترش روزافزون بزرگراه‌های شهری است که در بعضی مواقع به دلایل سیاسی و جناحی با عجله ساخته و افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، یکی از این بزرگراه‌ها که شمال شرق تهران را به جنوب آن متصل می‌کند بزرگراهی است که نام مقدس«امیرالمومنین علی علیه‌السلام» بر آن نهاده شده است که در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به هر ترتیبی بود به بهره‌برداری رسید.

بزرگراه امام علی که کار ساخت آن از اوایل سال ۱۳۹۰ آغاز شد در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۹۲ افتتاح شد. طول این بزرگراه ۳۵ کیلومتر بوده و دارای ۵۶ پل در ۲۵ تقاطع است، این بزرگراه از مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵ و ۲۰ شهرداری تهران عبور می‌کند.

شهرداری تهران در جریان ساخت این بزرگراه به دلیل عبور آن از بافت متراکم شهر در حدود هفت‌هزار واحد ساختمانی که در مسیر این طرح بود را خریداری کرد در این پروژه بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع معارضان هزینه شد تا بازهم به بزرگراه‌های تهران افزوده شود، اما به چه قیمتی؟

کارشناس مدیریت و امور شهری در این‌باره به تین‌نیوز، گفت: هزینه هنگفتی که صرف اجرای پروژه امام علی (ع)  شد، در  عمل صرفه اقتصادی آن را با علامت سؤال بزرگی روبه‌رو کرد و این علامت سؤال، وقتی بزرگ‌تر می شود که بدانیم  در اصل در کلان‌شهرهای امروز، کارکرد بزرگراه‌سازی در تسهیل ترافیک، منتفی شده که اگر جز این بود، بزرگراه صدر به این حال و روز نمی‌افتاد.

شهرام جباری‌زادگان در ادامه سخنان خود با اشاره به این مهم که شهر تهران نیاز به کاهش بار ترافیکی دارد نه بزرگراه، افزود: به هم خوردن بافت اجتماعی در مسیر بزرگراه امام علی(ع) تحت تأثیر دو بخشی شدن محله‌های قدیمی، آسیبی است که بزرگراه‌هایی که از دل شهر عبور می‌کنند، بر نواحی پیرامونی خود بر جای می گذارند، این تفکیک و جدایی در قلب محلات سنتی که پیش‌تر، مکان امنی برای زیست سنتی شهری بودند، امروز به مکانی  ناامنی برای شهروندان تبدیل شده‌اند.

وی با تاکید بر این نکته که شهر تهران در گذشته از جنس صمیمیت و سنت تشکیل شده بود و هنوز هستند مردمانی که در این بافت‌ها زندگی می‌کنند، گفت: آن‌چه اهمیت، ضرورت و اولویت تکمیل بزرگراه امام علی(ع) را با تردید جدی همراه می‌کند، حجم انبوه معارضان ملکی و البته تأسیساتی در این مسیر است و این‌که ساخت این بزرگراه، توجیه موجهی در قبال تخریب بالغ بر هفت هزار واحد مسکونی در یک بافت ریزدانه، بر هم زدن بافت جمعیتی چند منطقه شهر و آوارگی و سرگردانی ساکنان محلات واقع در این مناطق است.

به گفته این کارشناس امور شهری، هفت هزار واحد مسکونی در مرحله ساخت و اجرای این بزرگراه تخریب شد تا پوسته بزرگراهی به عرض ٦٠ تا ٧٠ متر و به طول ٢٦ کیلومتر آزاد شود و همان زمان، نوسازی بافت فرسوده به‌عنوان یکی از اهداف ساخت بزرگراه امام علی(ع) اعلام شد و از این‌رو، بی‌سابقه‌ترین و البته پرحاشیه‌ ترین پروژه رفع معارض شهری به‌عنوان پروژه‌ای مستقل رقم بخورد، که به گمان برخی افراد می‌خواهد باقیات‌الصالحات سازندگان آن باشد.

به گزارش تین‌نیوز، ساخت بزرگراه و معابر در تهران به بهای کم توجهی به مردمانی ساخته شد که اصل تشکیل یک شهر را رقم می‌زنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا غفاری 0 0

    پس اگه اینطور باشه اتوبان نواب هم که ساخته شد بافت جمعیتی اونجاهم به هم خورد ببنید چه خیانتهایی شده تو این ۲۶سال گذشته توسط شهرداران در تهران