| کد خبر: 147811 |

گفتگو با مدیرعامل طرح آزادراه تبریز - ارومیه در آستانه افتتاح این آزادراه

◄ افتتاح دو قطعه از آزادراه تبریز-ارومیه

تبریز و ارومیه جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند. شهرهایی تاریخی که سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به آنجا سفر می‌کنند اما مردم برخی از استان‌های همجوار برای رفت‌و‌آمد با مشکل مواجه بودند.

تین نیوز

تبریز و ارومیه جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند. شهرهایی تاریخی که سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به آنجا سفر می‌کنند اما مردم برخی از استان‌های همجوار برای رفت‌و‌آمد با مشکل مواجه بودند.

به همین منظور با هدف خارج کردن آذربایجان غربی و شرقی از بن‌بست و تسهیل دسترسی به آن، کاهش مسافت و زمان تردد و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌های ملی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، رونق گردشگری و سایر عوامل محیطی و اقتصادی آزاد‌راهی در حال ساخت است که در آینده‌ای نزدیک تمام قطعات آن که شامل ۵ قطعه است به بهره‌برداری می‌رسد.

مهدی میرزایی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار و پیمانکار طرح آزادراه تبریز–ارومیه در این گفتگو از ویژگی‌های این آزاد راه و شرایط ساخت آن صحبت کرده و بیان کرده است که آزادراه تبریز–ارومیه هم راه را کوتاه می‌کند و هم به شهر ارومیه که شهری مرزی است و ۴۰ دقیقه با آن فاصله دارد، برای جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند.

آزادراه تبریز – ارومیه چند قطعه است و شما از چه سالی وارد عملیات این طرح شدید؟

این طرح در گذشته دست پیمانکار دیگری بود که از آن خارج شد. پیمانکار هم ایرانی بود، اما طرح را انجام نداد، زیرا برایش صرفه اقتصادی نداشت. شرکت ما از سال ۱۳۹۱ وارد این طرح شد، ولی قرارداد اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شد. آزادراه تبریز – ارومیه ۵ قطعه دارد که در مجموع ۱۳۴ کیلومتر است. قطعه اول و دوم افتتاح می‌شود که ۲۴ کیلومتر مربوط به قطعه اول است و ۱۵.۵ کیلومتر هم مربوط به قطعه دوم است.

دیگر قطعات هم به زودی تکمیل خواهد شد. خوب است بگویم کارهای فیزیکی و آسفالت قطعه چهارم این طرح انشاالله در فصل کاری سال جاری تمام می‌شود و به امید پروردگار قطعا بهار سال آینده به بهره‌برداری کامل می‌رسد. امید داریم با این روال کارهای عمده قطعه ۴ که ۳۱ کیلومتر است، تمام شود و به بهره‌برداری برسد. باید این نکته را بیان کنم که خوشبختانه در قطعه چهارم، نه تنها از برنامه عقب نیستیم، بلکه کارها خیلی سریع و خوب پیش می‌رود.

قطعه پنجم چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد و کارهای اجرایی آن در چه مرحله‌ای است؟

مطالعات این قطعه تمام شده است و بخشی از کار هم در حال انجام است. برای مثال، مرحله اول و دوم این قطعه در حال نهایی شدن است. همچنین، کار اجرایی هم عملا شروع شده است و فعالیت در قطعه سوم هم از سال گذشته شروع شده، اما چون دو مسیر بود که حول‌وحوش ۱۷ کیلومتر است و ۴ کیلومتر از آن هم تونل است که دو تونل برای رفت و برگشت دارد، خوشبختانه روال خوبی دارد. 

افتتاح این آزادراه چه تأثیری بر جذب گردشگر دارد؟

آزادراه تبریز – ارومیه هم راه را کوتاه می‌کند و هم به شهر ارومیه که شهری مرزی است و ۴۰ دقیقه با آن فاصله دارد، برای جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند.

جالب است بگویم از زمانی که قطعه دوم در حال افتتاح است، گردشگرهایی از آذربایجان شرقی می‌آیند و امکان کار را در روزهای جمعه از ما می‌گیرند، یا از استان‌های دیگر می‌آیند و شلوغ می‌شود و جاده خطرناکی هم دارد، ولی الحمدالله بعد از این راه ایمن می‌شود. می‌خواهم بگویم مسافر برای استان‌های مرتبط با این آزادراه زیاد است و زیادتر هم می‌شود.

سال‌های اول، پیش‌بینی ما ۷ هزار گردشگر بود و اکنون به طور متوسط ۱۰ هزار تردد دارد و پیش‌بینی می‌شود به ۱۳ هزار هم برسد، چون هم راه کوتاه می‌شود و مسافران عزیز که در گذشته مجبور بودند از شبستر و سلماس به ارومیه بروند یا مسیر میاندوآب به ارومیه را طی کنند، دیگر از این مسیرها نمی‌گذرند و از آزادراه استفاده می‌کنند.

نگاه بومیان به این طرح چگونه است و چقدر از آن استقبال کرده‌اند؟

واقعا یکی از خوبی‌هایی که این آزادراه دارد، جلوگیری از تصادفات است و زمانی که به بهره‌برداری برسد، شاید تصادفات را تا ۸۰  یا ۹۰ درصد کاهش دهد، برای همین، نگاه مردم هم بسیار خوب است. خوشبختانه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیگیر بوده و هستند و به کارگاه می‌آیند. معاونان وزیر می‌آیند و خود وزارت راه هم سعی کرده هرچه مانع بر سر راه این پروژه بود، از بین ببرد که احداث آزادراه پیشرفت داشته باشد.

پیمانکار این پروژه کیست و نحوه ورود سرمایه به آن چگونه بوده است؟

پیمانکار این پروژه شرکت مهندسی عمران و تولیدی نیرو است. سرمایه‌گذار آن هم خود همین شرکت است که وابسته به بنیاد تعاون ناجاست. قبلا، سرمایه‌گذار یک هولدینگ بود که حالا خود پیمانکار برآورد کرد که توانش را دارد، شرایط را بررسی و سرمایه‌گذاری کرد.  ۶۰ درصد از سرمایه را پیمانکار متقبل شده است و ۴۰ درصد را هم وزارت راه و شهرسازی.

مبلغی که سرمایه‌گذاری شده، چه میزان است؟

قطعه به قطعه فرق می‌کند. تا به حال، حدود ۱۳۰ یا ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۶۰ به ۴۰ بین ما و وزارت راه است. پیش‌بینی ما این است که ۴۰۰ میلیارد بیاوریم و نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دیگر می‌ماند که آن را وزارت راه می‌آورد.

این پروژه در بحث اقتصاد مقاومتی تعریف شده است. حال برای اجرایی‌کردن آن چه اقداماتی در این پروژه صورت گرفت؟

یکی از اهداف سازمان ما اجرای توصیه‌های مقام معظم رهبری است و جزء دستورالعمل و خط‌‌مشی شرکت ماست. به همین دلیل، شرکت داخلی هستیم و از نیروهای بومی و متخصصان این حوزه استفاده کرده‌ایم. برای مثال، ماشین‌آلاتی که به کار می‌بریم، داخلی است و نیروی کار هم بومی است.

این طرح در منطقه ایجاد اشتغال کرده و در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش به‌سزایی داشته و مردم این منطقه را به خودکفایی بومی رسانده است. همچنین، پل‌هایی که در این طرح اجرا شده یا ساختار تحکیم روی دریاچه، بافناوری بومی بوده و خارجی نبوده است.

چند نفر در این پروژه مشغول به کار هستند؟

امروز بیش از ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند. ۲۰۰ نفر کارمندان شرکت ما هستند. غیرمستقیم هم حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ نفر در حال کار هستند. همه آنان بومی هستند. نیروها هم برخی اهل ارومیه و برخی اهل تبریزند.

از همکاری وزارت راه و شهرسازی در رفع موانع پیش‌آمده برای اجرای پروژه صحبت کردید. چه کسی بیشتر از همه پیگیر حل مشکلات بود؟

واقعا، در شرکت ساخت و توسعه زیر‌بناهای حمل‌ونقل، علاوه بر مدیر عامل، خصوصا معاونت آزادراه‌ها، یعنی شخص آقای مهندس میرشفیع، یکی از افراد پیشرو در جهت اقتصاد مقاومتی و حل‌وفصل‌کننده مشکلات آزادراه‌ها است. با حضور و نقش ایشان آزادراه‌ها جان گرفته است.

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.