| کد خبر: 259641 |

◄ پول لازم برای قطار سریع السیر در ایران چقدر است؟

یک اقتصاددان با اشاره به هزینه های احداث راه آهن پرسرعت در ایران ، محاسباتی را که این هزینه را 200 میلیارد دلار ارزیابی کرده اند را اشتباه دانست.

تین نیوز

یک اقتصاددان با اشاره به هزینه های احداث خط راه آهن پرسرعت در ایران ، محاسباتی را که این هزینه قطار سریع السیر را 200 میلیارد دلار ارزیابی کرده اند را اشتباه دانست.

به گزارش تین نیوز، با وجود گذشت بیش از یک قرن از کشیده شدن اولین خط آهن در کشور، قطارهای پرسرعت هنوز در ایران راه اندازی نشده است.

مطالعات فراوانی درباره راه اندازی اولین قطار سریع السیر ایران بین تهران و مشهد انجام شده است. مطالعاتی نیز درباره راه اندازی خط آهن مشابه بین تهران و اصفهان صورت پذیرفته است با این حال هیچ یک از این خطوط ریلی به مرحله اجرا و عمل نرسیده اند.

دکتر علی سعدوندی اقتصاددان در این باره در کانال کلینیک اقتصاد نوشته است؛ برآورد می شود خط آهن پرسرعت در ایران کیلومتری زیر 9 میلیون دلار هزینه دارد. یعنی اگر تمام مراکز جمیعتی ایران و کشورهای همجوار ایران را به هم متصل کنیم چیزی حدود 100 میلیارد دلار نیاز است.

به نظر می رسد وی این اظهارات را در پاسخ به سخنان مطرح شده در فضای مجازی بیان کرده که مدعی شده اند چین برای حمل و نقل ریلی از سال 2008 تاکنون یک تریلیون دلار هزینه کرده و اکنون از قطارهای سریع السیر با سرعت 350 کیلومتر برخوردار است و اگر ایران نیز بخواهد یک پنجم چین نتیجه بگیرد نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین حعفری 1 0

    اونی که گفته 200میلیارد دلار اصلا نمی دونه 200میلیارد دلار چقده
    این پروژه ها تو ایران جواب نمیده مثل توربوترن یا ترنست و ریل باس که سرتا سرش خیانت و دزدی کثافت کاری بود بجای اون اگر صدتا واگن و دیزل می‌خریدیم الان باز کار مردم راه می افتاد
    جناب بذر پاش
    راه اندازی سیستم قطار سریع السیر ریلی بدرد ما نمی خوره چون توسعه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژیکی در این مملکت هنوز اتفاق نیفتاده راه اندازی این قطار اصلا بصلاح مملکت ما نیست چون انتقال تکنولوژی هم دردی رو دوا نمی کنه این قطار موقعی باید وارد بشه که ما قدرت اقتصادی و تکنولوژیکی دنیا بشیم وگرنه به سرنوشت ترنست ها و توربوترن و ریل باس هادچار میشه

    • ناشناس 0 0

      ما فقط سالی 20 هزار کشته جاده ای میدیم. که اگر ارزش یک انسان رو فقط یک میلیون دلار فرض کنیم (بیشتر از این رقم هاست) میشه سالی 20 میلیارد دلار. نفع اقتصادی اتصال همه ایران با قطار سریع السیر (مثل آلمان) به کنار. ارزش نداره 100 میلیارد دلار؟ ولی متاسفانه اولیت ما الان این هست که ساختار اصلی سیاست رو شورایی و پارلمانی کنیم که 50 سال رو زمین مونده.

  • کریم شادی 0 0

    چرا همه براحتی با ارقام بی اساس و بدون دقت و مطالعه نظر می دهند. و چرا در بیان ارقام اینقدر کلی گویی می شود؟!

    • سید حمید هاشمی 0 0

      چون حرف مفت کنتور نمی اندازد