◄ پول لازم برای قطار سریع السیر در ایران چقدر است؟
یک اقتصاددان با اشاره به هزینه های احداث راه آهن پرسرعت در ایران ، محاسباتی را که این هزینه را 200 میلیارد دلار ارزیابی کرده اند را اشتباه دانست.
یک اقتصاددان با اشاره به هزینه های احداث خط راه آهن پرسرعت در ایران ، محاسباتی را که این هزینه قطار سریع السیر را 200 میلیارد دلار ارزیابی کرده اند را اشتباه دانست.
به گزارش تین نیوز، با وجود گذشت بیش از یک قرن از کشیده شدن اولین خط آهن در کشور، قطارهای پرسرعت هنوز در ایران راه اندازی نشده است.
مطالعات فراوانی درباره راه اندازی اولین قطار سریع السیر ایران بین تهران و مشهد انجام شده است. مطالعاتی نیز درباره راه اندازی خط آهن مشابه بین تهران و اصفهان صورت پذیرفته است با این حال هیچ یک از این خطوط ریلی به مرحله اجرا و عمل نرسیده اند.
دکتر علی سعدوندی اقتصاددان در این باره در کانال کلینیک اقتصاد نوشته است؛ برآورد می شود خط آهن پرسرعت در ایران کیلومتری زیر 9 میلیون دلار هزینه دارد. یعنی اگر تمام مراکز جمیعتی ایران و کشورهای همجوار ایران را به هم متصل کنیم چیزی حدود 100 میلیارد دلار نیاز است.
به نظر می رسد وی این اظهارات را در پاسخ به سخنان مطرح شده در فضای مجازی بیان کرده که مدعی شده اند چین برای حمل و نقل ریلی از سال 2008 تاکنون یک تریلیون دلار هزینه کرده و اکنون از قطارهای سریع السیر با سرعت 350 کیلومتر برخوردار است و اگر ایران نیز بخواهد یک پنجم چین نتیجه بگیرد نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد بود.
انتهای پیام
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.