دیدگاه یک لکوموتیوران در مورد شرایط فعلی راه آهن:
◄ آیین نامه کیلومتراژ در آستانه فروپاشی و انفجار زنجیره وار سوانح
با این طراحی به اصطلاح موفقیت آمیز مدیر عامل، بستری مملو از خطرات و سوانح قطعی زنجیره وار، توسط مدیرعامل به همراه مدیران ارشد و اندک کارشناسان تنگ نظر اطراف ایشان در کاخ ساختمان عباس آباد، آگاهانه زیر پای ماموران خود پهن شده است.
یک از لکوموتیورانان راه آهن در یادداشتی که برای تین نیوز ارسال کرده، دیدگاه خود در مورد شرایط فعلی شرکت راه آهن را بیان کرده است.
به گزارش تین نیوز، این لکوموتیوران پیش بینی کرده است که با توجه به شرایط موجود احتمال افزایش حوادث ریلی وجود دارد.
این یادداشت در ادامه آمده است:
« از چند گاهی سری به وبگاه کم رونق راه آهن می زنم که معمولا خبری ندارد ولی در خبری که طی آن مدیرعامل راه آهن برای اهمیت تحول در ایمنی سخن فرسایی هایی طبق معمول کرده بود، بخشی از سخنان مدیرعامل برایم جالب بود.
خبری که طی آن مدیرعامل راه آهن بازنگری آیین نامه کیلومتراژ راه آهن را نمونه ای موفق از شروع حرکت به سمت اصلاح رویه ها در راه آهن دانسته و گفته بود: با تغییر و به روزرسانی این آیین نامه مبالغ پرداختی کیلومتراژ ماموران افزایش قابل توجهی پیدا کرده که نقش به سزایی در انگیزه بخشی به ماموران موثر در سیر و حرکت دارد.
مدیرعامل راه آهن همچنین با بیان اینکه پس از اصلاح آیین نامه کیلومتراژ، اینک نوبت به موضوع ایمنی رسیده است، تاکید کرده بود: نگاه ما به ایمنی، نگاه تحولی است و باید در ستاد تحول نیز موضوع ایمنی با اولویت ویژه ای مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات لازم گام به گام به پیش برود.
به سرم زد برای صحت سنجی و راستی آزمایی این ادعای مدیرعامل در خصوص آیین نامه کیلومتراژی که اصلاح آن موفقیت آمیز توصیف شده تحقیق کوچکی انجام دهم و به نظرم رسید بهترین و موثرترین شیوه ، مقایسه خروجی های دست پخت مدیرعامل، در آیین نامه کیلومتراژ است.
دو لکوموتیوران پایه یک که با هم استخدام شده بودند و در یکی از مهمترین نواحی راه آهن ، همانند یکدیگر اقدام به حمل قطار فقط مسافری می کردند را با هم مقایسه نمونه ای کردم با این تفاوت که یکی از آنها بر مبنای عامل ساعت کار استاندارد 44 ساعت در هفته و مجموع حدودی 192 ساعت در ماه با 11 الی 12 سرویس کاری ،کار می کرد ( 44 ساعت کار در هفته یعنی انجام کار موظفی یک لکوموتیوران با شرایط بسیار ایمن تر و کم خطر تر ) و دیگری با 15 سرویس کاری و ساعت کاری مجموع 255 ساعت و البته بدون رعایت ساعت کاری استاندارد 44 ساعت . ( ساعت کاری بیشتر در شغل حساس لکوموتیورانی یعنی افزایش تصاعدی سوانح و حوادث ریلی و کاهش شدید ایمنی سیر برای قطارها.)
دریافتی لکوموتیوران با ساعت کاری استاندارد تعریف شده از آیین نامه بازنگری شده مدیر عامل ، چیزی حدود سه و نیم میلیون تومان و دریافتی لکوموتیوران با ساعت کاری بیش از حد استاندارد و با اختلاف ساعت کاری چیزی کمی بیش از 60 ساعت و حدود سه و نیم سرویس کاری بیشتر ، رقمی حدود هشت و نیم میلیون تومان می شد، به زبان ساده تر یکی 11 الی 12 سرویس کاری می آمد حدود سه و نیم میلیون دریافتی داشت و دیگری با 15 سرویس کاری و اختلاف سه سرویس ، چیزی حدود هشت و نیم میلیون دریافتی داشت یعنی قسمت اصلی و بیشتر به اصطلاح سیب زحمات کاری طاقت فرسای یک لکوموتیوران ، در اجبار و تکلیف به کار اضافی بیش از استاندارد در شغل بسیار حساسی همچون لکوموتیورانی قرار دارد و برای لکوموتیورانان همترازی که بیش از اینها کار می کردند اعداد دریافتی بسیار بسیار بیشتر بود که فعلا از ذکر جزییات آن صرفه نظر می کنم.
در نتیجه با این طراحی به اصطلاح موفقیت آمیز مدیر عامل، بستری مملو از خطرات و سوانح قطعی زنجیره وار، توسط مدیرعامل به همراه مدیران ارشد و اندک کارشناسان تنگ نظر اطراف ایشان در کاخ ساختمان عباس آباد، آگاهانه زیر پای ماموران خود پهن شده است.
این مطلب این قدر واضح است که به نظرم دیگر نیازی به آوردن استدلال بیش از این برای آن نمی بینم.
اما
هر مامور سیر و حرکتی راه آهن ( کیلومتراژ بگیری ) به طور طبیعی در یک سال تقویمی دچار اتفاقاتی نظیر فوت اقوام و آشنایان ، ازدواج و مراسمات ، مریضی و مسافرت و برخی اتفاقات غیر مترقبه دیگر می شود و این یعنی حداقل در طی چهار ماه دریافتی او از هشت و نیم میلیون به علت کسر سه سرویس کاری در هر ماه ، به سه و نیم میلیون کاهش و به شدت از سوی مدیرعامل راه آهن جریمه می شود و لذا در حال حاضر به ناچار برای جبران و فرار از این تنبیه زیرپوستی جناب مدیر عامل نخبه، به جای اینکه در طی 30 روز 15 سرویس کاری انجام دهد در طی 23 الی 25 روز، این 15 سرویس کاری را با اقدام به رفتن به سرویس های طولانی تر و اعصاب خرد کن تر و بسیار پر خطر تر، با اعزام به کار با استراحت بسیار کم تر جبران کند تا بتواند هم به ضروریات زندگی اش برسد و هم از زیر بار آیین نامه استثماری مدیرعامل و مدیران راه آهن فرار کند، هم جوابگوی خانواده اش باشد، هم به آیین نامه مدیرعامل تمکین کند و به دستگاهی تبدیل شود که برای صاحبش، همیشه در حالت حداکثر توان و دور، کار می کند که آخر این کار و رویه غلط، به خودسوزی و دگر سوزی سرمایه های انسانی و غیر انسانی در راه آهن منجر خواهد شد خطری که آژیرش بلند شده و نمونه های پی در پی حوادث با شدت و حدت بسیار زیاد، زنجیره وار تکرار می شود.
مدیرعامل به اتفاق معاون ناوگان خود در ادامه ، طرحی یک طرفه و کذایی به نام اخذ امضا و تعهد در هر سرویس کاری برای مدیریت این موضوع و لاپوشانی افتضاح خودساخته طراحی کرده اند که منجر به وقوع اصطکاک های کاری شدید از سوی کارکنان و عدم اجرای آن توسط مدیران نواحی شده و این طرح متناقض در حال حاضر از سوی همه (کارکنان و مدیران نواحی )رها شده و اجرا هم نمی شود.
فارغ از وجود حقایقی همچون تخلفات متعدد و غیرقانونی بودن آیین نامه مورد موفق ادعایی ایشان و در جریان بودن استنکاف وی از آرای دیوان که در حال حاضر باعث در جریان بودن پرونده رسیدگی و تعقیب قضایی وی از سوی دیوان می باشد اگر ایشان به فکر میز و صندلی خود و مدیران ارشد و رفقای خاص خود می باشد لازم است به جای اینکه به فکر تحول در ایمنی راه آهن در آتی باشد به فکر تمکین به قانون و جمع کردن سریع بساط این بمب فعال شده (آیین نامه کذایی تحولی کیلومتراژ) توسط خود و دوستان ، باشد وگرنه خروجی این آیین نامه چنان سونامی های پی در پی خطرناکی در سطح کل شبکه ریلی ایجاد خواهد کرد که هیچ کسی را تاب و یارای مقابله با آن نخواهد بود.
از جناب وزیر راه و شهرسازی هم به نظرم آبی گرم نشده و نمی شود شاید اَبر امواجی که از سونامی های کاری جناب مدیرعامل راه آهن به سمت وی آید ایشان را البته شاید بسیار دیر هنگام از این بی تفاوتی بیدار کند.
در سانحه نه چندان دور خروج از خط دو لکوموتیو آلستوم گفته شد حدود یک و نیم میلیون دلار خسارت وارد شده است که با دلار 50 هزار تومان چیزی حدود 75 میلیارد تومان می شود. خسارات سوانح در راه آهن ، مثل پراید نیست لذا لطفا یک نفر جلوی ایشان را بگیرد. »
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.