| کد خبر: 269502 |

آغاز طرح شناسایی خودروهای بنزین سوز فاقد بیمه

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از شناسایی ۵۶ هزار خودرو گازوئیل سوز فاقد بیمه در کشور خبر داد و گفت: طرح شناسایی خودروهای بنزین سوز فاقد بیمه آغاز شد.

تین نیوز

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از شناسایی ۵۶ هزار خودرو گازوئیل سوز فاقد بیمه در کشور خبر داد و گفت: طرح شناسایی خودروهای بنزین سوز فاقد بیمه آغاز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سیدکاظم عزیزی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اظهار کرد:  از آغاز اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث نفت گازسوز تاکنون، 56 هزار خودروی فاقد بیمه شناسایی شد.

وی ادامه داد: از این تعداد 32 هزار خودرو اقدام به دریافت بیمه نامه کردند و 24 هزار خودرو همچنان در لیست خاکستری قرار دارند که در صورت مراجعه جهت دریافت بیمه نامه از لیست خارج خواهند شد.

وی با اشاره به ماده 48 قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، افزود: بر اساس این ماده قانونی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث جلوگیری به عمل آورد.

وی یادآور شد: در این راستا با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و تعامل و هماهنگی سایر دستگاهها، در رابطه با نحوه شناسایی دقیق خودروهای فاقد بیمه و اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت به این گروه از خودروها و سپس برقراری مجدد خودروهای دریافت کننده بیمه نامه، برنامه ریزی عملیاتی جامع صورت گرفت که در نتیجه آن هم اکنون این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور کامل اجرایی شده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه اجرای قانون در بخش ناوگان نفت گازسوز نتایج اثربخش و منافع بالایی برای کشور به همراه داشته است، گفت: مراجعه نزدیک به 60 درصدی جامعه هدف این طرح برای اخذ بیمه نامه شخص ثالث، یکی از نتایج اصلی این طرح بوده است که ارتقا سطح ایمنی، امنیت و انضباط در حوزه حمل و نقل سنگین کشور را در پی داشته است.

عزیزی تاکید کرد: این مهم از اهداف اصلی قانونگذار بوده است همچنین بیش از 40 درصد مخاطبان طرح تاکنون نسبت به تمدید بیمه نامه اقدام نکرده اند که کماکان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت هستند.

به گفته وی، این گروه عمدتاً شامل افرادی است که خودروی آنها در چرخه حمل و نقل عمومی غیرفعال بوده و کارت سوخت خود را به افراد غیر داده بودند یا در نقاط مرزی از کارت آنها برای سوخت بری استفاده می شده است.

وی بیان کرد: طبق برآورد صورت گرفته سهمیه سوخت تخصیصی به این 24 هزار خودرو 1.5 میلیون لیتر در روز بوده است که صرفه جویی حاصل از آن بیش از 500 میلیون لیتر در سال و معادل حدود نیم میلیارد دلار در سال بوده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار کرد:  لذا اجرای این طرح آثار و نتایجی در حوزه مدیریت مصرف سوخت و پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی نیز داشته است.

عزیزی در ادامه با بیان اینکه از دیگر نتایج ارزشمند اجرا این طرح، برقراری تناظر بین اطلاعات خودرو، بیمه نامه و کارت سوخت مربوط به آن بوده که اجرای این فرآیند احصاء ناوگان فاقد بیمه را در پی داشته است، افزود: این خروجی مهم برای اولین بار حاصل شده و لازم است در این خصوص نکته ای را عرض کنم؛ اینکه بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی متشکل از مشخصات خودرویی ناوگان است که بر اساس اطلاعات وارد شده توسط بیمه گذاران و دفاتر بیمه در موارد قابل توجهی با خطا همراه بوده است.

وی تاکید کرد: بنابراین اجرا این طرح سبب شده تا برخی از متقاضیان که دارای بیمه نامه با مشخصات اشتباه بوده اند در تناظریابی شناسایی نشده و پس از دریافت پیامک اطلاع رسانی و مشاهده پیغام هشدار بیمه در جایگاهها اقدام به اصلاح مشخصات خودرویی بیمه نامه کنند. لذا اجرای این طرح، گام موثری درجهت اصلاح بانک اطلاعاتی بیمه مرکزی و افزایش دقت آن بوده است.

عزیزی با اشاره به اینکه این طرح در بخش ناوگان نفت گازسوز به طور مستمر ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در بخش ناوگان بنزین سوز نیز با اولویت ناوگان عمومی ازجمله تاکسی های درون و برون شهری و وانت بارها مراحل شناسایی و اطلاع رسانی به جامعه هدف در حال طی شدن است که به زودی گزارش آن اعلام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.