| کد خبر: 261653 |

پایان دوران سوخت های فسیلی

با توجه به پیشرفت درخشان فناوری انرژی­ های پاکیزه و خودروهای الکتریکی، میزان تقاضا برای نفت، گاز و ذغال سنگ در این دهه به اوج خود خواهد رسید و سپس رشد آن متوقف می شود.

تین نیوز

آژانس بین­ المللی انرژی گفت:  با توجه به پیشرفت درخشان فناوری انرژی­ های پاکیزه و خودروهای الکتریکی، میزان تقاضا برای نفت، گاز و ذغال سنگ در این دهه به اوج خود خواهد رسید و سپس رشد آن متوقف می شود.

به گزارش تین نیوز، فاتح بیرول، دبیرکل این آژانس، در مقاله ای در روزنامه فاینشنال تایمز نوشت: پیش­ بینی سالانه آژانس بین المللی انرژی که ماه آینده منتشر خواهد شد، نشان می دهد که جهان در راس یک نقطه عطف تاریخی قرار دارد.

او افزود که این تحول بر مقابله با تغییرات اقلیمی تاثیر بسیار مهمی خواهد داشت چون اوج مصرف سوخت­ های فسیلی را جلو کشیده است.

فاتح بیرول در بیانیه جداگانه­ ای که توسط آژانس منتشر شد می گوید: سوخت­ های فسیلی سال های طولانی با ما خواهند بود ولی با در نظر گرفتن آمار و ارقام ما ممکن است شاهد آغاز پایان یافتن دوران سوخت های فسیلی باشیم.

آقای بیرول افزود که دلایل اصلی این تغییر مهم پیشرفت درخشان فناوری تولید انرژی­ های پاکیزه و خودروهای الکتریکی، همراه با تغییرات ساختاری در اقتصاد چین و پیامدهای بحران انرژی هستند.

البته او هشدار داد که سرعت کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی به هیچ وجه برای مهار گرمایش زمین در حد ۱.۵ درجه سانتیگراد، هدف اصلی معاهده اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ کافی نیست.

او افزود که دستیابی به این هدف مستلزم اقدامات سریع تر و موثرتر همه دولت های جهان است .

سرنوشت سوخت­ های فسیلی یکی از موضوعات مهم در مذاکرات اجلاس اقلیمی سازمان ملل (کوپ ۲۸) خواهد بود که روزهای ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر در قطر، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوخت فسیلی، برگزار می شود.

سازمان ملل روز جمعه در گزارشی از روند اقدامات بین­ المللی برای مهار تغییرات اقلیمی هشدار داد که الزامات دستیابی به اهداف دراز­مدت معاهده اقلیمی پاریس اجرا نمی شوند.

این گزارش افزود: برای مهار گرمایش دمای زمین در حد ۱.۵ درجه سانتی­گراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی حجم انتشار گازهای گلخانه­ ای از سال ۲۰۲۵ باید در حد چشمگیری کاهش یابد و برای به صفر رساندن انتشار دی اکسید کربن تا سال ۲۰۵۰ مصرف سوخت­ های فسیلی که گازهای آلاینده آن ها را نمی توان جمع آوری و یا جبران کرد باید کاملا متوقف شود.

فاتح بیرول در بخش دیگری از بیانیه آژانس بین المللی انرژی افزود: تازه ترین برآورد ما نشان می دهد که به دلیل افزایش تولید خودروهای الکتریکی در سراسر جهان و به خصوص در چین، تقاضا برای نفت قبل از سال ۲۰۳۰ به اوج خود خواهد رسید. میزان تقاضا برای ذغال سنگ نیز که در دهه اخیر با سماجت در حد بالایی بود به اوج خود می رسد.

دوران طلایی گاز طبیعی نیز اکنون به پایان خود نزدیک می شود و در سال های پایانی دهه میلادی جاری میزان تقاضا برای گاز طبیعی در کشورهای پیشرفته کاهش خواهد یافت. این تغییر نتیجه افزایش سهم انرژی­ های تجدیدپذیر در تولید برق در مقایسه با گاز و تسریع کاهش مصرف گاز در کشورهای اروپایی در پی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است.

اکثر کارشناسان انرژی و محیط زیست آمارهای جدید آژانس بین المللی انرژی را نشانه ای از موفقیت سیاست گذاری برای بهره برداری بیشتر از انرژی­ های تجدیدپذیر می دانند.

به اعتقاد آن ها به رغم ادامه مباحث در مورد مقرون به صرفه بودن و یا پایدار بودن انواع انرژی جایگزین در کشورهای پیشرفته، دولت­ ها و سیاستگذاران باید تشویق به تولید و مصرف انرژی های پاکیزه و حذف سوخت های فسیلی را سرعت بخشند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: تدبیر و امید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.