| کد خبر: 266896 |

رئیس هیات عامل ایدرو در گفتگو با اصحاب رسانه مطرح کرد:

◄ شتاب دادن به نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری با اصلاح سیاست های یارانه ای

بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ظرفیت های مناسب حوزه حمل و نقل در کارآفرینی و توسعه کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل را در گرو اصلاح سیاست های یارانه ای و قیمت انرژی برشمرد.

تین نیوز

بابک احمدی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به ظرفیت های مناسب حوزه حمل و نقل در کارآفرینی و توسعه کشور، نوسازی ناوگان حمل و نقل را در گرو اصلاح سیاست های یارانه ای و قیمت انرژی برشمرد.

وی که در جمع خبرنگاران اقتصادی و حوزه حمل و نقل سخن می گفت، ظرفیت های صنعت حمل و نقل را در جهت توسعه و کارآفرینی کم نظیر توصیف کرد. رئیس هیات عامل ایدرو، برنامه های این سازمان را در جهت افزایش ظرفیت های صنایع حمل و نقلی اعم تولیدکنندگان ناوگان جاده ای، تولیدکنندگان واگن و لوکوموتیو، تولیدکنندگان کشتی و شناور و زنجیره تولید قطعات هواپیما و ... تشریح کرد. 

وی با بیان این که انتخاب بین مودهای مختلف حمل و نقل برای حمل بارهای مختلف به قیمت انرژی اعم از بنزین، گازوئیل، برق و غیره و همچنین طول زمان حمل بستگی دارد، اظهار کرد:  به طور کلی اگر ملاحظات خاص و غیراقتصادی را در نظر نگیریم ، بارحجیم در مسافت های طولانی مختص کشتی است، بار کوچک در مسافت کوتاه متعلق به کامیون است، بار کوچک در مسافت طولانی متعلق به هواپیما و بار متوسط در مسافت متوسط متعلق به ریل است. این تقسیم بندی در تمام دنیا قابل قبول است چرا که قیمت انرژی و زمان حمل بار تعیین می کند که برای مثال؛ باری که حمل آن با ریل امکان پذیر باشد روی جاده حمل نشود.

وی با بیان این که قیمت انرژی در ایران واقعی نیست، ادامه داد: در ایران بحث اثرگذاری قیمت انرژی در انتخاب مود حمل و نقل منتفی است و به همین دلیل است که عمده بار حجیم در کشور ما به دلیل قیمت انرژی(گازوئیل) غیرواقعی، توسط ناوگان تجاری جاده ای حمل می شود.

احمدی افزود: ما به دلایل متعدد قیمت انرژی را واقعی نمی کنیم بنابراین باید سیاست گذاری اصولی روی توزیع یارانه انرژی داشته باشیم. وقتی ما سیاست گذاری درستی روی یارانه انرژی نداریم سرمایه گذاران و فعالان حمل و نقل را به این سمت سوق می دهیم که علیرغم آن که مصرف انرژی روی جاده بالاتر است اما بار را روی جاده حمل کنید چون قیمت انرژی پایین است و از یارانه بیشتری بهره مند می شوید.

رئیس هیات عامل ایدرو با تاکید بر این که مشکل نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری فراتر از وظایف یک وزارتخانه و سازمان است، بیان کرد: در حال حاضر با وجود پایین بودن قیمت انرژی در بخش جاده ای، وضعیت ناوگان در این بخش هم مطلوب نیست. بررسی آمارها نشان می دهد نوسازی در ناوگان تجاری جاده ای ما عمق چندانی پیدا نکرده و بخش عمده ای از کامیون های کشور فرسوده است. از طرفی تولیدکنندگان ناوگان تجاری جاده ای هم شرایط مناسبی ندارند و همه این موارد به اقتصاد ضعیف بخش حمل و نقل و معایب ساختاری اقتصاد کشور بازمی گردد.

احمدی افزود: نمی توان در بخش حمل و نقل تصمیمات و سیاست گذاری های جزیره ای گرفت بلکه باید یک ستاد متمرکز بین دستگاهی برای تعیین سیاست های موثر بر صنعت حمل و نقل شکل بگیرد و کل اکوسیستم و زنجیره ارزش را در نظر بگیرد و تصمیمات و سیاست ها صرفا پوشش دهنده نیازها و منافع یک بخش – مثلا تولید کننده یا مصرف کننده – نباشد.  

تعلل در استفاده از ظرفیت های تولید داخل قابل قبول نیست

 

رئیس هیات عامل ایدرو در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تعلل برخی نهادها و مسئولان مرتبط با حوزه حمل و نقل در استفاده از ظرفیت های تولید داخل، بیان کرد: این نکته مورد نقد مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است که متاسفانه برخی غفلت ها و تعلل ها موجب می شود ظرفیت های تولید داخل مورد استفاده قرار نگیرد  و بعد که کار به اضطرار کشید، از این اضطرار توجیهی برای واردات استفاده شود.

احمدی تصریح کرد: تولیدات در برخی شقوق حوزه حمل و نقل، سفارش محور است و به عنوان مثال نمی توان بدون سفارش، انتظار تولید لوکوموتیو داشت اما متاسفانه تعلل در سفارش موجب می شود ظرفیت های ساخت داخل بیکار بماند و بعد که تقاضای انباشته به حد بالایی رسید، این تقاضا به عنوان اهرم فشار برای واردات مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    قابل توجه مافیا و کاسبان واردات چی که به دنبال ضربه زدن به تولید داخل هستند

    • ناشناس 1 0

      و البته عوامل مافیا هم در این مدت داشتن نیاز کشور رو 10 برابر نمایش میدادن تا توجیه محکمی برای واردات فراهم کنند

  • ناشناس 1 0

    احسنت. کاش وزیر راه همت میکرد و آقای دکتر بابک احمدی را زودتر به راه آهن برمیگرداند. ایشان قطعا گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه های مطرح میباشند.

  • ناشناس 1 0

    بیچاره بخش ریلی که گرفتار مدیرعاملی شده که حتی الفبای این موضوعات را هم نمی‌داند